; ?>; ?> دايي:چيزهايي مي‌بينم که باورش برايم خيلي سخت است - مردم سالاری آنلاين
۱
سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۶
چرا همسر و دختر علي دايي را از هواپيما پياده کردند؟!

دايي:چيزهايي مي‌بينم که باورش برايم خيلي سخت است

مرکز رسانه قوه قضائيه اعلام کرد که هيچ اطلاعيه‌اي درباره خانواده علي دايي صادر نکرده‌ايم
بازگرداندن عجيب و غريب همسر و دختر علي دايي، فوتباليست باسابقه و محبوب کشور مهمترين موضوع اين روزهاست، موضوعي که يکبار ديگر باعث پيوند خوردن ورزش و سياست شده است.
دايي:چيزهايي مي‌بينم که باورش برايم خيلي سخت است
گروه ورزشي - محمدحسين يزدي: بازگرداندن عجيب و غريب همسر و دختر علي دايي، فوتباليست باسابقه و محبوب کشور مهمترين موضوع اين روزهاست، موضوعي که يکبار ديگر باعث پيوند خوردن ورزش و سياست شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،روز پنج شنبه اين خبر در فضاي مجازي منتشر شد که همسر و دختر علي دايي داخل هواپيمايي به مقصد دوبي بودند. اما اين هواپيما به دستور مقامات ايراني در کيش نشانده شده و بعد از خروج اين دو نفر، اجازه پرواز به دوبي به آن داده شده است!
ممنوع الخروجي چهره‌هاي برجسته ورزشي و هنري ايران و برخي از اعضاي خانواده‌هاي آنها در پي بروز ناآرامي‌هاي چندماه اخير، تصميمي است که از سوي نهادهاي قضايي به طور رسمي تاييد شده اما خيلي از آنها قبل از برخورد ضابط قضايي هنگام خروج از مرز هوايي، از وجود چنين تصميمي درمورد خود اظهار بي‌اطلاعي کردند و در واقع غافلگير شدند. طي ماه‌هاي گذشته يکبار ضبط پاسپورت علي دايي چهره برجسته تاريخ فوتبال ايران و جهان با دستور مقام قضايي در فرودگاه، خبرساز شده بود که پس از مدت کوتاهي خبر استرداد گذرنامه آقاي گل سابق فوتبال ملي جهان منتشر شد. اما با خبري که درباره همسر و دختر او منتشر شد، يک بار ديگر نام او مطرح شد. با اين حال بايد گفت که در اين مدت خبرهاي ديگري نيز درباره علي دايي منتشر شده بود.
در آذرماه رستوران و جواهرفروشي علي دايي به دليل اعلام سه روز تعطيلي همزمان با فراخوان اعتصاب پلمپ شده بود و پس از چندي همشهري آنلاين نوشت که «جمعي از منتقدان مواضع اخير علي دايي ،بازيکن سابق تيم ملي فوتبال کشورمان روي در و ديوار مغازه او شعار نوشتند و او را بي غيرت و وطن فروش ناميدند»! همچنين روزنامه دولتي ايران يکبار تلويحا ادعا کرد که دختر علي دايي در لندن گروگان است! بعضي از رسانه‌هاي اصولگرا هم در همان زمان ادعا کردند که علي دايي «خلاف عقلانيت» حرکت مي‌کند!
با همه اين احوال هيچ کدام از اين ادقامات به اندازه رفتاري که با همسر و دختر علي دايي صورت گرفت، عجيب نبود، بالاخص اينکه از طرف خبرگزاري دولت هم بيانيه اي در اين خصوص به نقل از قوه قضائيه منتشر شد که از يک روز بعد از سوي قوه قضائيه تکذيب شد!
خبرگزاري دولتي  ايرنا ادعا کرد: «به گزارش مرکز رسانه قوه قضائيه، در پي ممانعت نسبت به خروج همسر و دختر علي دايي از کشور، پيگيري‌ها حاکي از آن است در پي اقدامات اخير خانواده علي دايي «صاحب يک گالري بزرگ طلا و جواهر» در همراهي با گروه‌هاي ضد انقلاب و اغتشاشگران و دعوت به اعتصاب، همسر علي دايي متعهد شده بود قبل از قصد خروج از کشور نهادهاي ذيربط را از تصميم خود مطلع کند. بر همين اساس، پس از اطلاع نهادهاي مربوطه از پرواز حامل همسر علي دايي، با هماهنگي صورت گرفته پرواز يادشده در فرودگاه کيش فرود آمده و همسر و دختر علي دايي از هواپيما خارج شده‌اند.»
اما  مرکز رسانه قوه قضائيه روز سه شنبه  اعلام کرد: «شب گذشته و طي ساعات اخير خبري به نقل از مرکز رسانه قوه قضائيه با موضوع ماجراي ممنوع الخروجي خانواده علي دايي در فضاي مجازي منتشر شد، هر چند برخي منابع رسانه‌اي بلافاصله خبر خود را اصلاح و عنوان مرکز رسانه را از ان حذف کردند اما همچنان اين خبر در برخي صفحات در حال انتشار است. اين در حالي است که مرکز رسانه قوه قضائيه هيچ اطلاعيه‌اي در اين خصوص صادر نکرده است و خبرگزاري رسمي قوه قضائيه ميزان نيز که کليه اخبار و اطلاعيه‌هاي رسمي منتشره دستگاه قضا را منتشر مي‌کند نيز چنين خبري روي خروجي خود قرار نداده است.»
همچنين خبرگزاري تسنيم به نقل از يم منبع مطلع ادعا کرد که همسر علي دايي به دليل همراهي با اغتشاشات و تحريک به اعتصاب در برهه 24 تا 26 آبان و همچنين 14 تا 16 آذر، با حکم قضايي ممنوع الخروج بوده است.با اين حال او با يک اقدام غيرقانوني ممنوع الخروجي خود را رفع کرده و به همين دليل وارد پرواز امروز تهران به دوبي شده بود. امّا با اطلاع متوليان امر، قبل از خروج وي از کشور، با حکم قضايي و مصوبه شوراي امنيت کشور! از سفر او به دوبي ممانعت شده است.
اين خبرگزاري در انتهاي خبرسازي خود مدعي شده است که مقصد نهايي همسر علي دايي سفر به آمريکا بوده است! که علي دايي ساعاتي بعد با انتشار بليط برگشت همسر و فرزندش به تهران کذب بودن اين ادعا را ثابت کرد..
علي دايي نيز پس از اين اتفاق، در گفت‌وگو با ايسنا درباره اين موضوع اظهار کرد: همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خميني کاملا قانوني سوار هواپيما شدند تا به دوبي بروند اما هواپيماي شرکت ماهان را از دوبي برگرداندند و در کيش به زمين نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پياده کرده‌اند اما بازداشت نشدند. الان هم پيگير کارهاي آنها هستم تا از کيش به تهران برگردند.
وي افزود: بعد از اينکه دختر و همسرم را از هواپيما پياده کردند، يک ساعت بعد گفتند که دخترتان مي‌تواند برود و وقتي دخترم مي‌خواست برود گفتند که درهاي هواپيما بسته است و او هم نمي‌تواند برود.
او در پاسخ به اين سوال که آيا همسر و دخترش ممنوع‌الخروج بوده‌اند، گفت: اگر ممنوع‌الخروج بودند که بايد سيستم پليس گذرنامه نشان مي‌داد. هيچ‌کس هم درباره اين موضوع به من جوابي نداده است. واقعا نمي‌دانم دليل اين کارها چيست؟ آيا مي‌خواستند تروريست بازداشت کنند؟ همسرم و دخترم براي يک سفر چند روزه قرار بود به دوبي بروند و برگردند. حتي دوشنبه هفته آينده زمان پرواز برگشت آنها بود.
دايي افزود: چيزهايي در زندگي‌ام مي‌بينم که باورش برايم خيلي سخت است. آنها کاملا قانوني از محل بررسي پاسپورت عبور کرده‌اند و سوار هواپيما شده‌اند اما از دوبي اين‌ همه مسافر را برگرداندند تا همسر و دختر من را پياده کنند. اگر مشکلي بوده چرا آنها را بازداشت نکردند؟ اگر مشکلي نيست چرا آنها را برگردانده‌اند. اين موضوعات را شما بايد پرس‌وجو کنيد. ما که جوابي نمي‌گيريم.
علي دايي در گفتگويي با سايت تابناک در مورد جزئيات و دلايل اين اقدام صحبت کرد که مشروح آن را مي‌خوانيد:
موضوع پياده کردن همسر و دخترتان از هواپيماي ماهان که عازم دوبي بود، باعث بروز حرف و حديثهاي بسياري شد. چه اتفاقي مخصوصا پيش از سفر براي خانواده شما رخ داد؟
ببينيد، ما که علم غيب نداريم تا پيش از حضور در فرودگاه متوجه بشويم اجازه خروج از کشور را داريم يا خير. همسر من به همراه دخترم امروز صبح به فرودگاه رفتند و پس از تحويل بار و عبور از گيت بازرسي، پيش از سوار شدن به هواپيما پس از چک کردن گذرنامه و خوردن مهر قانوني و دريافت مجوز قانوني خروج از کشور از قسمت کنترل گذرنامه پليس فرودگاه عبور کردند و سوار هواپيماي ماهان که عازم دوبي بود، شدند.
يکي از خبرگزاريهاي رسمي کشور جزئياتي درخصوص اين موضوع که همسرتان با حکم قضايي ممنوعالخروج بوده را منتشر کرده است؟
اصلا و ابدا چنين موضوعي صحت ندارد. اين که همسر بنده ممنوع‌الخروج بوده و بايد پيش از اقدام به سفر اين مطلب را اطلاع مي‌داده کذب محض است. نه براي من نه براي همسرم تا امروز از قوه‌قضائيه ابلاغ يا SMS با اين مضمون که ممنوع‌الخروج هستيم، نيامده است. همسرم طبق تمام قوانين جمهوري‌اسلامي براي سفر به خارج از کشور اقدام کرد و مثل همه مردم پشت باجه کنترل گذرنامه پليس ايران در فرودگاه ايستاد و پس از تأييد مجوز خروجي قانوني اقدام به سوار شدن به هواپيما کرد.
بنابراين طبق اظهارات شما، مشکلي ممنوعالخروجي در ميان نبوده است؟
ببينيد، همان طور که من پس از سفر ترکيه در فرودگاه امام(ره) متوجه ممنوع‌الورود بودن خودم شدم و گذرنامه‌ام ضبط شد، اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجي داشت، پليس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپيما و خروج از مرز هوايي را به او نمي‌دادند.
همچنين عنوان شده که گويا همسر و دخترتان قصد سفر به آمريکا از طريق دوبي را داشته‌اند؟
اين هم کذب محض و دروغي است که عنوان کرده‌اند. بليت‌هاي همسر و دخترم موجود است و مردم مي‌توانند تاريخ صدور و تاريخ رفت و برگشت آنها را ببينند. (علي دايي تصوير بليت دو طرفه همسر و فرزند خود را در اختيار تابناک جهت انتشار قرار داد که مي‌بينيد)
گويا همسر شما تعهدي به مراجع ذيربط براي اطلاع دادن از قصد سفر به خارج از کشور داده بودند؟
خير، به هيچ عنوان. واقعيت ندارد. همسرم هيچ تعهدي مبني بر مطلع کردن مقامات يا نهادها و ادارات قبل از انجام سفر خارجي نداده است.
آيا بعد از مسائلي که امروز براي همسر و دخترتان اتفاق افتاد، احيانا تصميم شان را تغيير ندادند؟
من براي شما در سايت تابناک مدارک مستند (بليت هواپيما با تاريخ صدور و تاريخ رفت و برگشت) را ارسال کردم تا براي مردم منتشر کنيد. اين که حالا عنوان مي‌کنند که پس از ماجري امروز برنامه سفرشان به آمريکا را به تعويق انداخته‌اند، يک سناريوسازي غيرواقعي است. تمام مراحل سفر همسر و دخترم کاملا مطابق قوانين جاري کشور صورت گرفته بود. تاريخ رفت و برگشت بليت‌ها نيز ثابت مي‌کند که آنها امروز (دوشنبه) به دوبي مي‌رفتند و دوشنبه هفته آينده به ايران بازمي‌گشتند.
فکر ميکرديد سفر يک هفتهاي به کشور همسايه به چنين حاشيه بزرگي ختم شود؟
همسرم اگر قصد سفر به آمريکا را داشت از پرواز داخلي (هواپيمايي ماهان) استفاده نمي‌کرد. آن رسانه‌اي که اين اخبار و اطلاعات کذب را منتشر کرده است، نمي‌دانم چه هدفي را دنبال مي‌کرده! همسر و دختر من به طور کاملا قانوني و از مبدأ قانوني کشور اقدام به مسافرت کردند و مرتکب هيچ رفتار و عمل غيرقانوني نشدند.
اتفاق خاصي که در فرودگاه کيش رخ نداد؟
خير، خدا را شکر مي‌کنم که در سلامت هستند و در اين لحظه که با شما صحبت مي‌کنم در تندرستي کامل در کنارم نشسته‌اند. مي‌توانست اتفاقات بدتري رقم بخورد. خداوند را شاکرم.
کد مطلب: 185291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *