۰
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۳
ترامپ براي محاکمه به نيويورک رفت

اضطراب درباره تصميم دادگاه منهتن

همه چشم‌ها به دادگاه ترامپ دوخته شده است. طرفداران رئيس جمهوري سابق آمريکا که سابقه کودتاي نافرجام ششم ژانويه و شبيخون به کاپيتال را در کارنامه دارند ؛ ممکن است نيويورک را به آتش بکشند.
اضطراب درباره تصميم دادگاه منهتن
گروه بين الملل - علي ودايع: همه چشم‌ها به دادگاه ترامپ دوخته شده است. طرفداران رئيس جمهوري سابق آمريکا که سابقه کودتاي نافرجام ششم ژانويه و شبيخون به کاپيتال را در کارنامه دارند ؛ ممکن است نيويورک را به آتش بکشند.
به گزارش سي ان ان، هواپيماي ترامپ که به رنگ قرمز، سفيد و آبي است و نوشته‌اي به اسم خودش «TRUMP» و پرچم آمريکا بر روي آن قرار دارد، پس از 3.5 نيم ساعت پرواز از «پالم بيچ» در نزديکي منزلش در فلوريدا وارد فرودگاه «لاگوارديا» در منطقه کويينز نيويورک شد. وي که کت‌وشلواري آبي و کرواتي قرمز رنگ به تن داشت، به تنهايي از پله‌هاي هواپيمايش پايين آمد و به «برج ترامپ» در منهتن رفت؛ جايي که اين رئيس‌جمهوري سابق آمريکا براي مردم دست تکان داد و بدون هيچ اظهار نظري از مقابل آن‌ها رد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ترامپ صبح روز سه شنبه به دادگاه منهتن نيويورک رفت تا خود را تسليم دادستاني کند. همزمان ، اسکاي نيوز گزارش داد که طرفداران ترامپ به سمت دادگاه منهتن هجوم آورده‌اند. بر اساس اين گزارش، ورودي‌هاي پشتي دادگاه نيويورک به روي هرگونه وسايل نقليه و عابران پياده بسته شده است. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد اعلام کرد که کاخ سفيد «از نزديک» وضعيت دونالد ترامپ رئيس جمهوري سابق اين کشور را در آستانه محاکمه او زير نظر دارد.
ياهو نيوز گزارش داد که اين رئيس‌جمهوري سابق آمريکا در دادگاه با 34 فقره جرم براي «دستکاري سوابق تجاري» مواجه خواهد شد. اين سرويس خبري به نقل از يک منبع آگاه نوشت که هيچکدام يک از اتهامات عليه ترامپ، جرائمي نيستند که مجازاتشان با کمتر از يک سال زندان انجام شود.
شامگاه ديروز  دونالد ترامپ شخصا فرم عدم اقرار به جرم را پر کرده است. در اين حال وکلاي او خواستار ممانعت از حضور دوربين‌هاي رسانه‌ها در دادگاه شده‌اند. ترامپ 76 ساله که مي‌خواهد در انتخابات رياست جمهوري سال 2024 کانديدا شود، نخستين رئيس جمهور سابق ايالات متحده است که با اتهامات کيفري مواجه شده است. به گزارش يورونيوز ، اتهاماتي که عليه ترامپ در اين جلسه طرح مي‌شود عمدتا به موضوع پرداخت پول به «استورمي دنيلز»، با نام واقعي «استفاني کليفورد» و بازيگر فيلم‌هاي پورنوگرافي، مربوط مي‌شود. هيأت منصفه دادگاه منهتن روز پنج‌شنبه گذشته رأي داده بود که دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت به خانم دنيلز رسما متهم شود، هرچند هنوز اطلاعات دقيق‌تري از کيفرخواست منتشر نشده است.
گام به گام با جلسه ابلاغ اتهام
اولين گام در چنين جلساتي، ثبت هويت متهم (در اينجا دونالد ترامپ) پشت درهاي بسته است. ريد برودي، معاون سابق دادستان ايالت نيويورک، در اين باره مي‌گويد: «اين زماني است که ما از او انگشت‌نگاري مي‌کنيم، عکس‌ برمي‌داريم و تمام اطلاعات مربوط به شخص او [شامل نام، سن و حرفه] را مي‌گيريم.»
عکس‌هايي که از متهمان در بدو ورود به دادگاه برداشته مي‌شود اصطلاحا «عکس بازداشت» يا «کارت عکس» (Mug Shot) نام دارند و براي بايگاني عکس پليس استفاده مي‌شوند. سپس نوبت به مرحله دوم است. آقاي برودي مي‌گويد: «متهم براي اولين بار نزد قاضي مي‌رود تا به اتهاماتش رسيدگي شود».
مطابق قانون پس از انجام مرحله ثبت مشخصات فردي، مي‌توان به متهم دستبند زد. با اين حال معاون سابق دادستان ايالت نيويورک مي‌گويد چنين چيزي را در دادگاه شاهد نخواهيم بود: «يک رئيس‌ جمهور ايالات متحده به دليل اينکه تحت حمايت ماموران فدرال است از اين قانون مستثني است و به او دستبند زده نخواهد شد.»
در مرحله بعدي متهمان معمولا در مکاني عمومي توسط نيروهاي پليس اسکورت مي‌شوند. اين رويه که اصطلاحا «قدم‌ زدن متهم» (Perp Walk) ناميده مي‌شود، يکي از قوانين حقوقي در ايالات متحده است که در آن متهم توسط ماموران مجبور به پياده‌روي در مسافتي کوتاه مي‌شود تا رسانه‌ها فرصت تصويربرداري و تهيه گزارش و خبر از او را داشته باشند.
اين رويه که ابتدا توسط رودي جولياني دادستان پيشين نيويورک بنيان گذاشته شد، تنها به افراد مشهور و صاحب‌مقام اختصاص داشت اما در سال‌هاي اخير به تمامي متهمان تسري پيدا کرده است. از مشهورترين اين موارد دومينيک استروس کان، رئيس وقت بانک جهاني، بود که در سال 2011 و در مقابل دادگاه نيويورک توسط نيروهاي پليس و در برابر دوربين‌ها اسکورت شد.
دونالد ترامپ در ساعت 14:15 بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت نيويورک (20:45 شب به وقت تهران)، با تشريفاتي که رويه‌اي جاافتاده براي کليه متهمان در آمريکا به شمار مي‌رود در مقابل قاضي حضور يابد. «جو تاکوپينا» وکيل دونالد ترامپ، صبح ديروز درباره اوضاع موکلش در روز برگزاري دادگاه به شبکه فاکس نيوز آمريکا گفت: «او سرحال است، صادقانه بگويم مثل هميشه است. آماده براي اينکه وارد عمل شود و آنچه را که مي‌بايست، انجام دهد. فکر مي‌کنم همه چيز خوب پيش برود.»
دادستان سابق نيويورک در اين باره مي‌گويد: «از آنجايي که اينگونه جرائم در ايالت نيويورک غيرخشونت‌آميز به شمار مي‌روند، متهم به هر حال در بازداشت باقي نمي‌ماند. بنابراين او بعد از جلسه دادگاه آزاد خواهد شد.» قرار است دونالد ترامپ عصر همان روز با حاميان خود در فلوريدا ملاقات کند و برنامه‌اي نيز براي برگزاري يک کنفرانس مطبوعاتي از هم‌اکنون ريخته شده است.
سناريوهاي احتمالي
وکلاي آقاي ترامپ گفته‌اند قصد دارند فورا چندين درخواست تجديدنظر را به منظور بي‌اعتبار ساختن اتهامات وارده به موکلشان ارائه کنند. اما اگر نتوانند در ادعاي خود پيروز شوند و قاضي با درخواست آن‌ها موافقت نکرد، تحقق يکي از سه سناريوي زير درباره اتهامات طرح‌شده در روز سه‌شنبه قابل انتظار است:
1- اتهامات کنار گذاشته شوند.
2- متهم براي اجتناب از محاکمه و دريافت مجازات سبک‌تر با اقرار به ارتکاب به جرم موافقت کند. (اين گزينه توسط وکيل آقاي ترامپ رد شده است)
3- دادگاه برگزاري يک محاکمه را تدارک ببيند. با اين حال قبل از انجام چنين دادگاهي، چندين جلسه مختلف استماع مقدماتي بايد برگزار شود.
به نوشته روزنامه نيويورک‌تايمز، وکلاي ترامپ بر اين باورند که چند روز آينده روزهاي حياتي و سرنوشت‌سازي براي موکل‌شان به حساب مي‌آيد و پافشاري ترامپ بر بيان اظهارات خارج از عرف سياسي باعث مي‌شود تا نتيجه رسيدگي به پرونده به‌نفع او تمام نشود. به اين ترتيب برخي شواهد نيز نشان مي‌دهد ترامپ هشدار تيم حقوقي‌اش را پذيرفته است. به‌عنوان مثال، دو روز قبل ترامپ در حساب کاربري‌اش در شبکه اجتماعي «سوشال تروث» مقاله‌اي را به اشتراک گذاشت که تصوير آن طعنه‌اي تحريک‌آميز به الوين برگ، دادستان پرونده، بود – مقاله‌اي که رئيس جمهوري سابق آمريکا کمي پس از به اشتراک گذاشتنش، آن را از حساب کاربري‌ خود حذف کرد.  از اين‌رو برخي ناظران بر اين باورند که بسيار احتمال دارد تا ترامپ نه تنها در صحن دادگاه، بلکه در سخنراني روز سه‌شنبه خود نيز از اظهارات تحريک‌آميز خودداري کند.
استورمي دنليز گفته است پس از برقراري ارتباط جنسي با دونالد ترامپ در سال 2006 ميلادي مبلغ 130 هزار دلار حق‌السکوت دريافت کرده تا از افشاي آن در آينده خودداري کند. اما آقاي ترامپ وقوع اين ماجرا را رد کرده و تحقيقات در اين خصوص را «پرونده‌سازي سياسي دموکرات‌ها و سيستم قضايي فاسد آمريکا» خوانده است. مشخص نيست دادگاهي شدن دونالد ترامپ در اين پرونده چه تاثيري بر نامزدي او در انتخابات رياست جمهوري پيش‌روي آمريکا خواهد داشت. گروهي از ناظران معتقدند که او از اين فرصت براي تهييج حاميان خود و افزايش حمايت افکار عمومي استفاده خواهد کرد، در شرايطي که برخي منتقدان در طرف مقابل بر اين باورند که اين رويه قضايي روگرداني راي‌دهندگان از او را در پي خواهد داشت.
کد مطلب: 193065
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *