۰
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۰
افکار عمومي آمريکا پيگير اتهامات رئيس جمهوري پيشين است

مثلث اتهامات قضايي در انتظار ترامپ

دادگاه جورجيا پس از دادگاه منهتن به ميدان مي‌آيد
چشم آمريکايي‌ها دنبال سرنوشت ترامپ است. فعلا دادرسي پرداخت رشوه رئيس جمهوري پيشين آمريکا به خانم پورن استار در  دادگاه منهتن نيويورک در کانون توجه است اما به زودي دادستان منطقه فولتون جورجيا هم يقه ترامپ را خواهد گرفت. از طرف ديگر ماجراي اسناد عمارت اسرار ترامپ هم به زودي بيخ پيدا مي‌کند.
مثلث اتهامات قضايي در انتظار ترامپ
گروه بين الملل - علي ودايع: چشم آمريکايي‌ها دنبال سرنوشت ترامپ است. فعلا دادرسي پرداخت رشوه رئيس جمهوري پيشين آمريکا به خانم پورن استار در  دادگاه منهتن نيويورک در کانون توجه است اما به زودي دادستان منطقه فولتون جورجيا هم يقه ترامپ را خواهد گرفت. از طرف ديگر ماجراي اسناد عمارت اسرار ترامپ هم به زودي بيخ پيدا مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،براساس آخرين نظرسنجي مشترک «اي‌بي‌سي نيوز» و «ايپسوس» ، 50 درصد آمريکايي‌ها اين اتهامات را جدي دانسته اند و 35 درصد گفتند که اين اتهامات به هيچ وجه جدي نيست.
نکته جالب اينجاست که 45 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجي همچنين معتقدند که ترامپ بايد در اين پرونده متهم شناخته شود، اما 32 درصد اعلام کرده اند که نبايد اتهامي مطرح مي‌شد و 23 درصد هم در اين مورد اظهار بي اطلاعي کرده اند. هم‌زمان 47 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند اتهامات عليه ترامپ با انگيزه سياسي مطرح شده و 32 درصد هم گفته اند که اينگونه نيست.
در اين ميان 80 درصد راي دهندگان جمهوري خواه اعتقاد دارند که اتهامات عليه اين رئيس جمهوري پيشين با انگيزه سياسي انجام گرفته است، حال آنکه تنها 16 درصد دموکرات‌ها و 48 درصد مستقل‌ها چنين چيزي را قبول دارند. حساب و کتاب نظرسنجي‌ها براي تصميم گيرندگان واشنگتن داراي اهميت است ؛ آنها براساس نگاه جامعه سناريوپلنينگ خود را اجرا مي‌کنند. در اين ميان ، نيوزويک مي‌نويسد که برتري دونالد ترامپ نسبت به رقباي جمهوري خواه ب رغم طرح اتهامات در حال افزايش است.
«بن شاپيرو» تحليلگر شناخته شده محافظه کار معتقد است که از نظر قانوني، کيفرخواست مانع از آن نمي‌شود که ترامپ براي بار دوم رئيس جمهور نشود. به عقيده اين ستون نويس آمريکايي پايگاه حزب جمهوري خواه همچنان حامي اين رئيس جمهوري پيشين است.
اما «رابرت کاهالي» بنيانگذار سايت نظرسنجي کاهالي در اين خصوص هشدار داد که هنوز 10 درصد از راي دهندگان حزب به شدت مخالف حضور دوباره ترامپ در انتخابات هستند. به عقيده وي اين کيفرخواست ممکن است به وي در انتخابات عمومي آسيب برساند، هرچند در نتايج مقدماتي انتخابات مي‌تواند به وي کمک کند.
ترامپ متهم است که مبلغ 130هزار دلار رشوه حق السکوت به «استورمي دانيلنز» براي جلوگيري از رابطه نامشروع پرداخت کرده است. او در جريان اين پرداخت اولا سيستم مالي آمريکا را به واسطه «کوهن» وکيل سابقش دور زده است. دوما اين که منبع پول پرداخت شده هنوز مشخص نيست ؛ اگر اين مبلغ از هزينه‌هاي انتخاباتي پرداخت شده باشد ، او مجرم است.
اتهام جديد در انتظار ترامپ
ساختار حاکميت ايالات متحده به هر قيمتي مي‌خواهد مانع رياست جمهوري ترامپ شود. فارغ از پرونده پرداخت رشوه به استورمي دانيلز، اتهامات جديد هم در انتظار ترامپ است. به نوشته روزنامه فايننشال تايمز، چالش‌هاي حقوقي بعدي براي ترامپ مي‌تواند از ايالت جورجيا آغاز شود که «فاني ويليس» دادستان منطقه فولتون در حال بررسي اتهامات احتمالي عليه وي در خصوص دخالت ادعايي رئيس جمهوري پيشين و برخي ديگر در انتخابات رياست جمهوري 2020 است.
ويليس اوايل سال جاري ميلادي گفت تصميم او براي طرح کيفرخواست عليه ترامپ به دليل تحقيقات هيات منصفه ويژه «قريب الوقوع» است. تحقيقات در ايالت جورجيا و تحقيقات وزارت دادگستري آمريکا درباره اتهام دخالت ترامپ در انتخابات 2020 يکي از تهديدهاي جدي عليه رئيس جمهوري پيشين آمريکا محسوب مي‌شود. وزارت دادگستري همچنين در حال بررسي نحوه مديريت اسناد دولتي از سوي ترامپ است. درحالي که وي ارتکاب هر گونه خطايي را در اين پرونده‌ها رد کرده است.
پرونده ايالت جورجيا و وزارت دادگستري، بيش از پرونده منهتن ممکن است ترامپ را با دوران حبس طولاني مواجه کند. به گفته «باربارا مک کواد» استاد مدرسه حقوق دانشگاه ميشيگان و وکيل سابق آمريکايي بعيد به نظر مي‌رسد ترامپ در پرونده منهتن با حبس مواجه شود.
وي افزود: محکوميت به تقلب در انتخابات، توطئه براي کلاهبرداري يا توطئه فتنه‌انگيز مي‌تواند مجازات زندان قابل توجهي را براي ترامپ به همراه داشته باشد.
نقض قانون مبارزه با جرائم سازمان دهي شده در ايالت جورجيا که در تحقيقات جديد عليه ترامپ مطرح شده است مي‌تواند مجازات حبس بين 5 تا 20 سال را داشته باشد. برخلاف روند دادرسي‌ها در فدرال، متهماني که در دادگاه‌هاي ايالتي مجرم شناخته مي‌شوند ممکن است در زمان تجديدنظر، دوران حبس خود را آغاز کنند.
کارشکني در پرونده اسناد محرمانه
در ضلع سوم اتهامات عليه ترامپ ، وزارت دادگستري آمريکا به شواهد جديدي دست يافته که حاکي از ممانعت و کارشکني احتمالي وي در تحقيقات FBI نسبت به پرونده اسناد محرمانه عمارت مارالاگو است.
منابع و افراد آگاه به اين تحقيقات به روزنامه واشنگتن پست گفتند، بازرسان اين پرونده اطلاعاتي به دست آورده‌اند که نشان مي‌دهد رئيس‌جمهوري سابق آمريکا پس از دريافت احضاريه از سوي وزارت دادگستري اين کشور، برخي از اين اسنادي را که در عمارت مارالاگو نگهداري مي‌کرد، شخصا مشاهده کرده است. اگرچه به دنبال اين احضاريه در ماه مه 2022، اين رئيس‌جمهوري سابق برخي از اين اسناد طبقه‌بندي شده را بازگرداند اما تحقيقات پليس فدرال در ماه اوت نشان داد که بسياري از اين اسناد تحويل داده نشدند.
شواهد ديگري که توسط بازرسان به دست‌ آمده نشان مي‌دهد که قبل از احضاريه وزارت دادگستري، ترامپ از ديگران خواسته تا آن دسته از مقامات دولتي که تلاش مي‌کردند اسناد مربوط به دوران رياستش در کاخ سفيد را بازيابي کنند، گمراه کنند؛ موضوعي که براساس گزارش واشنگتن پست مي‌تواند دليلي براي قصد ترامپ نسبت به کارشکني تحقيقات اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) باشد.
تلويزيون سي‌ان‌ان تاکيد کرده که بازرسان ايميل‌ها و پيام‌هايي از مولي مايکل، دستيار دونالد ترامپ که سال گذشته ميلادي مقام خود را ترک کرد، دارند. اين پيام‌ها و ايميل‌ها که چندين ماه است در دسترس بازرسان قرار دارند، با جزئيات نشان مي‌دهند که ترامپ مشغول به چه کاري بوده و با چه افرادي ديدار داشته است؛ مسئله‌اي که احتمالا در درک بهتر اين قضيه و رابطه او با اين اسناد حائز اهميت است.
طبق گزارش ماه گذشته ميلادي سي‌ان‌ان، دست‌کم بيش از بيست تن از کارکنان عمارت مارالاگو و اعضاي نزديک ترامپ در ايالت فلوريدا براي ارائه شهادت نسبت به تحويل اين اسناد طبقه‌بندي شده توسط اين رئيس‌جمهوري سابق آمريکا احضار شده‌اند.
وزارت دادگستري ايالات متحده تقريبا يک سال است که درخصوص احتمال عدم تحويل سوابق امنيت ملي و کارشکني بالقوه دونالد ترامپ تحقيق و تفحص مي‌کند. در تابستان گذشته ماموران اف‌بي‌آي بيش از 100 اسناد محرمانه در عمارت مارالاگو کشف کردند.
براساس گزارش واشنگتن پست، مقامات مربوطه در تحقيقات خود از شاهدان اين سوال را مطرح مي‌کنند که آيا ترامپ علاقه خاصي به نگهداري اين اسناد و يا محتوياتي مربوط به ژنرال مارک ميلي، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا داشته يا خير، اما هنوز جواب مشخص نيست.
 
 
کد مطلب: 192928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *