۰
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
دولت وزير صمت را برکنار نکرد؛ استيضاح در کميسيون صنايع مجلس تصويب شد

اقدام دوباره مجلس حداقلي براي استيضاح فاطمي ‌امين

ضعف مديريت در دولت فعلي به جايي رسيده که اين روزها کمتر فرد يا رسانه اي حاضر به دفاع از عملکرد دولت به خصوص در زمينه اقتصادي است. اين واقعيت باعث شده که حتي خود دولتمردان که ادعا مي‌کردند تيم اقتصادي دولت در هماهنگي کامل بسر مي‌برد، بسياري از اعضاي اصلي اين تيم را تغيير دهند. 
اقدام دوباره مجلس حداقلي براي استيضاح فاطمي ‌امين
گروه اقتصادي: ضعف مديريت در دولت فعلي به جايي رسيده که اين روزها کمتر فرد يا رسانه اي حاضر به دفاع از عملکرد دولت به خصوص در زمينه اقتصادي است. اين واقعيت باعث شده که حتي خود دولتمردان که ادعا مي‌کردند تيم اقتصادي دولت در هماهنگي کامل بسر مي‌برد، بسياري از اعضاي اصلي اين تيم را تغيير دهند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،استعفاي اجباري وزيران رفاه و راه و رئيس کل بانک مرکزي و همچنين برکناري ميرکاظمي‌رئيس سازمان برنامه و بودجه بخشي از اين تغييرات بود، اما واقعيت اين است که انتظار اين بود که در صدر اين تغييرات نام فاطمي‌امين وزير صنعت، معدن و تجارت باشد. اين وزير که عليرغم ناتواني و سوء مديريت از حمايت قاطع دولتي برخوردار است، يک بار هم توسط مجلس حداقلي استيضاح شد اما با لابي گسترده دولت ابقا شد.حالا در روزهايي که بازار خودرو به متلاطم ترين شکل خود رسيده است و ناتواني اين وزارتخانه بر هيچکس پوشيده نيست، از سويي مجلس يکبار ديگر به فکر استيضاح اين وزير افتاده و از سويي ديگر او به اندازه اي بر جايگاه خويش تکيه زده که تغيير خود را شوخي تلقي مي‌کند. شايد همين پشتوانه عجيب اين وزير بي کفايت باعث شد که چندي پيش برخي رسانه‌ها ادعا کنند که وي نسبت نزديکي با ابراهيم رئيسي دارد و «فاميل سالاري» باعث شده که او وزير بماند اما اين ادعا تکذيب شد.بررسي درخواست تعدادي از نمايندگان مبني بر استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت در کميسيون صنايع و معادن باعث شد که روز گذشته فاطمي‌امين در اين کميسيون حاضر شود و توضيحاتي به نمايندگان بدهد اما بنا به گفته نمايندگان اين کميسيون، آنها از  توضيحات وزير صمت قانع نشدند.بنا به گفته لطف الله سياهکلي، استيضاح فاطمي‌امين وزير صنعت، معدن و تجارت به صحن علني مجلس مي‌رود.
حسينعلي حاجي دليگاني نيز از تصويب استيضاح وزير صمت در کميسيون صنايع و معادن مجلس خبر داد و گفت: جلسه بررسي استيضاح وزير صمت تا 10 روز آينده برگزار مي‌شود. وي  گفت: استيضاح سيد رضا فاطمي‌امين؛ وزير صمت در کميسيون صنايع و معادن مجلس پس از صحبت‌هاي طراحان استيضاح و پاسخ‌هاي وزير بررسي شد و با توجه به اينکه تعداد امضاکنندگان استضياح بيش از 10 نماينده بود، گزارش استيضاح به صحن علني ارسال خواهد شد.
روح الله عباسپور نيز در تشريح جلسه ديروز کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در جلسه امروز کميسيون سيدرضا فاطمي‌امين وزير صنعت، معدن و تجارت حضور يافت و بحث استيضاح مطرح بود.اين نماينده نيز يادآور شد: محور‌هاي اصلي استيضاح نيز در رابطه با بحث خودرو، فولاد، بکارگيري نيرو‌هاي جوان و کمتر تجربه و کنار گذاشتن نيرو‌هاي باسابقه بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.انتقاد از وزير صمت البته منحصر به اين کميسيون نيست و بسياري از نمايندگان طي ماه‌هاي اخير از بي کفايتي وزير و وضعيت بحراني بازار خودرو انتقاد کرده اند.چند روز قبل جلال رشيدي کوچي در گفت وگو با عصر ايران در مورد واردت خودرو گفت: هرچه ما در اين مدت داد زديم؛ هشدار و تذکر داديم؛ کسي توجه نکرد متاسفانه امروز مي‌بينيم که قيمت خودرو فضايي و غيرقابل باور شده است. براي مردم ما قابل باور نيست که قيمت پژو 206 به بالاتر از يک ميليارد تومان رسيده باشد. اين جاي نگراني دارد و نارضايتي شديدي بين مردم ايجاد کرده است. متاسفانه دولت هم‌ هيچ همراهي براي ساماندهي اين وضعيت نمي‌کند صرفا مي‌گويند ما براي افزايش توليد برنامه داريم و اين درست نيست. عضو کميسيون امور داخلي و شوراهاي مجلس اظهار کرد: سه اقدامي‌که من به اتفاق همکاران در مجلس پيگيري مي‌کنم بحث استيضاح وزير صمت، طرح دوفوريتي واردات خودروهاي کار کرده و شکايت از هيات عالي نظارت مجمع تشخيص به کميسيون اصل نود است. هرچه تلاش کرديم اعضا هيات را به مناظره دعوت کنيم  که دلايل مخالفت شان را مطرح کنند نيامدند.وي با اشاره به رد مصوبه مجلس در لايحه بودجه 1402در مورد واردات خودروهاي داخلي در هيات نظارت مجمع گفت:  آن دفعه که هيات عالي نظارت رد کرد چون‌ ما مي‌خواستيم قانون بودجه را به سال برسانيم اصرار نکرديم و سريع رد شديم ولي اين دفعه با طرح دوفوريتي اين کار را انجام مي‌دهيم. بايد خودروهاي کار کرده وارد کشور شود تا قيمت‌ها تعديل شود. همه تلاش مان را مي‌کنيم که اين طرح در هيات عالي مجمع هم تصويب شود.اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سوال که چه افراد و نهادهايي پشت مخالفت با واردات خودرو هستند گفت: متاسفانه عده اي به اسم مغايرت با سياست‌هاي کلي نظام هر اقدامي‌که در راستاي واردات خودرو انجام شود که مي‌تواند بازار را تعديل کند مخالفت مي‌کنند. آخرين آن نيز حذفي بود که هيات عالي انجام داد.نمايند مرودشت در مجلس افزود: در هيات عالي نظارت مجمع، دو نفر به شدت مخالف واردات خودرو بودند آقايان ميرسليم و آقامحمدي. البته مجمع در بيانيه اي تاکيد کرد اعضا با راي قاطع به حذف خودروهاي کار کرده راي دادند ما سوالمان اين است که چرا و اين اعضا چه کساني بودند و شفافيتي که همه از آن دم مي‌زنيم چيست؟ چرا اسم اعضا اعلام نشد.وي در پاسخ به اين سوال که آيا مخالفان، منافعي در اين ميان دارند گفت: نمي‌توانم تاييد يا رد کنم که منافعي دارند يا ندارد. با قاطعيت مي‌گويم مخالفت با واردات خودروهاي کار کرده حتما کمک به افزايش قيمت در بازار خودرو و کمک به ايجاد نارضايتي است.
کد مطلب: 193929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *