۱
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
تبليغات تلويزيوني نامزدهاي احزاب ترکيه آغاز شد

صف‌آرايي در دو قطبي انتخابات ترکيه

تبليغات تلويزيوني نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ترکيه و احزاب سياسي متقاضي سخنراني تبليغاتي از ديروز از طريق شبکه ملي TRT پخش مي‌شود.  در اين انتخابات ، نامزدهاي 24 حزب براي کسب 600 کرسي مجلس در 87 حوزه انتخابيه به رقابت مي‌پردازند.
صف‌آرايي در دو قطبي انتخابات ترکيه
گروه بينالملل-مانیا شوبیری: تبليغات تلويزيوني نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ترکيه و احزاب سياسي متقاضي سخنراني تبليغاتي از ديروز از طريق شبکه ملي TRT پخش مي‌شود.  در اين انتخابات ، نامزدهاي 24 حزب براي کسب 600 کرسي مجلس در 87 حوزه انتخابيه به رقابت مي‌پردازند. هر نامزد انتخابات در پخش برنامه تبليغاتي از طريق شبکه تي.آر.تي، فرصت سخنراني به مدت 10 دقيقه را بر اساس قرعه کشي انجام شده دارد و سخنراني دوم هر نامزد نيز يک روز قبل از انتخابات(شنبه هفته آينده) از طريق شبکه راديويي و تلويزيوني تي.آر.تي پخش خواهد بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بر اساس گزارش تارنماي خبري استار و بنا به اعلام «احمد ينر»، طبق قوانين انتخاباتي ترکيه، در اين دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرين تغيير در قانون انتخابات از 10 درصد به هفت درصد کاهش يافته، اعمال خواهد شد و بر همين مبنا، تعداد نمايندگاني که هر يک از احزاب سياسي وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آراي معتبر در هر حوزه انتخابيه خواهد بود.
بنا به اعلام تارنماي خبر.7، احزاب کوچکي که نمي‌توانند از حد نصاب هفت درصد عبور کنند، از طريق ائتلاف با احزاب ديگر، امکان حضور در مجلس را دارند و بر اين اساس، در پايان انتخابات حداقل 17 حزب وارد مجلس خواهند شد و اين تعداد ممکن است افزايش يابد.
پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوري خواه خلق ترکيه، دموکراتيک خلق‌ها، حرکت ملي و حزب نيک در دوره قبلي انتخابات توانستند با رد کردن حد نصاب 10 درصد، وارد پارلمان ترکيه شوند اما نمايندگان 9 حزب ديگر نيز در قالب ائتلافي وارد پارلمان اين کشور شدند.
وزن‌کشي احزاب  در انتخابات پارلماني
در برگه راي بيست و هشتمين دوره انتخابات پارلماني ترکيه، نام 24 حزب مستقل و يا ائتلافي جاي گرفته و علاوه بر اين، 151 نامزد مستقل و انفرادي هم در صحنه رقابت حضور دارند.
بررسي فهرست نامزدهاي انتخابات پارلماني ترکيه نشان مي‌دهد که 16 نفر از اعضاي کابينه اردوغان در شهرهاي مختلف اين کشور نامزد انتخابات پارلماني شده‌اند.
همچنين در اين رقابت‌هاي انتخاباتي، حزب کُردي دموکراتيک خلق‌ها نيز که در مجلس کنوني ترکيه 67 کرسي دارد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب جمهوري خواه خلق، سومين حزب بزرگ حاضر در پارلمان اين کشور به شمار مي‌رود، به خاطر بيم از انحلال، فهرست انتخاباتي خود را در قالب حزب چپ و سبزها معرفي کرد.
انتخابات حساس پيش رو، سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در تاريخ ترکيه و دومين دور انتخابات رياست جمهوري اين کشور پس از تغيير نظام سياسي از پارلماني به رياستي و بيست و هشتمين دوره انتخابات مجلس اين کشور محسوب مي‌شود.
سنگيني دو قطبي انتخاباتي رياست‌جمهوري
در سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ترکيه که همزمان با انتخابات پارلماني اين کشور برگزار مي‌شود، «رجب طيب اردوغان» که از سوي ائتلاف جمهور، «کمال قليچدار اوغلو» از سوي ائتلاف ملت، «محرم اينجه» از سوي حزب مملکت و «سينان اوغان» از سوي ائتلاف آتا حمايت مي‌شوند، به عنوان چهار نامزد نهايي در حال رقابت هستند.
مردم ترکيه اين روزها در حال ارزيابي وعده‌ها و مواضع اين چهار نامزد انتخابات رياست جمهوري هستند و همزمان، نامزدهاي انتخاباتي و هواداران آنها نيز با حضور در تجمعات انتخاباتي در شهرهاي مختلف اين کشور، برنامه‌هاي تبليغاتي خود را دنبال مي‌کنند.
برنامه‌هاي تبليغاتي ائتلاف جمهور که اردوغان را به عنوان نامزد رياست جمهوري خود معرفي کرده و نيز ائتلاف ملت که قليچدار اوغلو را به عنوان نامزد مورد حمايت خود معرفي کرده، پررنگ تر از برنامه‌هاي اينجه و اوغان دو نامزد ديگر اين رقابت است.
اردوغان و قليچدار اوغلو دو نامزد فعال بيش از دو رقيب ديگر خود فعاليت تبليغاتي دارند و اين روزها با سفر به شهرهاي مختلف ترکيه، به سخنراني پرداخته و در حال معرفي برنامه‌ها و اعلام مواضع و وعده‌هاي خود براي دوره جديد رياست جمهوري اين کشور هستند.
پايگاه العربي الجديد امروز يکشنبه در گزارشي درباره تاثير طيف محافظه کار در انتخابات پيش روي انتخابات رياست جمهوري و پارلماني ترکيه آورده است: درصد طيف محافظه کار در ترکيه حدود 45 درصد تخمين زده مي‌شود و دولت ترکيه و جناح مخالفان آن در تلاش هستند که به اين طيف وعده‌هايي بدهند تا نتيجه انتخابات را با قاطعيت به نفع خود تمام کنند.
رئيس جمهور ترکيه روي حمايت طيف محافظه کار که وي و حزب «عدالت و توسعه» را 21 سال پيش به قدرت رساندند، حساب باز کرده است؛ طيفي که باعث شد که «احمد داوود اوغلو» نخست وزير سابق و بنيانگذار حزب «آينده» را که اکنون با جناح مخالف اصلي متحد شده است، کنار بزند.
نخست وزير سابق و بنيانگذار حزب «آينده» ترکيه دو ماه پيش گفت که اردوغان همچنان از حمايت طيف محافظه کار برخوردار است و بايد اين حمايت را از وي گرفت تا در انتخابات در برابرش به برتري رسيد.
طيف محافظه کار در ترکيه به معناي جريان اسلامي ديني و ملي است و اگر طيف محافظه کار و متدين کُردهاي ترکيه را به حساب بياوريم، اين درصد بيشتر خواهد شد، اما بيشتر راي دهندگان کُرد ترکيه به احزاب کُردي در ترکيه راي مي‌دهند. در همين راستا، اردوغان در دوره‌هاي قبلي انتخابات ترکيه توانسته بود، آراي کمي از آن‌ها را بدست آورد.
درگيري بين نيروهاي محافظه کار و سکولار در ترکيه براي چندين دهه ادامه داشت و نيروهاي سکولار به ويژه حزب سکولار جمهوري خواه خلق به رياست «کمال قليچدار اوغلو» از حمايت ارتش ترکيه برخوردار بودند.
با تداوم برتري حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات و رسيدن به قدرت از سال 2002 ميلادي، حزب قليچدار اوغلو از چندين روش از جمله تسامح، ترويج راه حلي براي مساله حجاب و ائتلاف با احزاب اسلامي تلاش کرد تا خود را به راي دهندگان محافظه کار نزديک کند.
«کمال قليچدار اوغلو» نامزد جناح مخالفان و رهبر حزب جمهوري خواه خلق که با احزاب اسلامي «سعادت»، «دموکراسي و پيشرفت DEVA» و «آينده» ائتلاف کرده، به اهميت و نقش طيف محافظه کار (ديني) در پيروزي متوالي حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات دو دهه قبل پي برده و به همين دليل است که او خيلي زود کارش را براي جذب اين بخش از جامعه شروع کرد و از بيش از يک سال قبل در اظهاراتي از مسير خود در جهت تعامل حزبش با تمام اقشار جامعه ترکيه از جمله قشر محافظه کار (ديني) سخن گفت.
قليچدار اوغلو همچنين برنامه‌ها و پيش نويس قانوني را براي حمايت از آزادي حجاب در پارلمان اعلام کرد که اين اقدام از تلاش‌هاي او و حزبش براي رخنه در صفوف طيف محافظه‌کار (ديني) که بخشي از آن‌ها از دوره طولاني زمامداري اردوغان و نبود راه حل‌هاي اقتصادي سرخورده شده اند، برملا کرد.
تقويم انتخابات ترکيه
به گزارش ايرنا، براساس تقويم انتخاباتي تدوين شده، فردا راي گيري در خارج از کشور ترکيه که از 10 روز پيش آغاز شده، پايان مي يابد و روند تبليغات انتخابات نيز ساعت 18 شنبه هفته آينده به اتمام مي‌رسد. بيست و هشتمين دوره انتخابات پارلماني و سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اين کشور 14 ماه مي‌2023(24 ارديبهشت ماه 1402) برگزار مي‌شود.
بنا به اعلام شوراي عالي انتخابات ترکيه نتايج موقت انتخابات رياست جمهوري تا ساعت 23:59 روز راي گيري اعلام مي‌شود و در صورتي که در اولين دور راي گيري، اکثريت مطلق آراي معتبر به دست نيايد، دومين دوره انتخابات رياست جمهوري در روز يکشنبه 28 ماه مِي برابر با هفتم خردادماه 1402 برگزار خواهد شد.
انتخابات حساس پيش رو، سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در تاريخ ترکيه و دومين دور انتخابات رياست جمهوري اين کشور پس از تغيير نظام سياسي از پارلماني به رياستي و بيست و هشتمين دوره انتخابات مجلس اين کشور محسوب مي‌شود.
بنا به تصميم شوراي عالي انتخابات ترکيه، همه 191 هزار و 884 صندوق راي در 973 شهرستان 81 استان داخل و نيز همه صندوق‌هاي خارج از کشور ترکيه در روز 14 ماه مي 2023(24 ارديبهشت ماه 1402) و پس از اتمام مراحل راي‌گيري باز شده و شمارش خواهد شد.
دوره رياست جمهوري ترکيه پنج ساله است و بر اساس اصلاحيه قانون اساسي اين کشور، رئيس جمهور، در انتخاب وزرا و مديريت کشور از طريق قوه مجريه اختيار تام و کامل دارد.
کد مطلب: 195233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *