۰
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰

رزمايش بزرگ ناتو مقابل چشم روسيه

ناتو رزمايش هوايي بي‌سابقه‌اي را در «نمايش قدرت» آغاز کرد.ناتو روز دوشنبه بزرگ‌ترين رزمايش هوايي تاريخ خود را به ميزباني آلمان و با مشارکت کشورهاي عضو و شرکاي پيمان آتلانتيک شمالي آغاز کرد.
رزمايش بزرگ ناتو مقابل چشم روسيه
گروه بينالملل: ناتو رزمايش هوايي بي‌سابقه‌اي را در «نمايش قدرت» آغاز کرد.ناتو روز دوشنبه بزرگ‌ترين رزمايش هوايي تاريخ خود را به ميزباني آلمان و با مشارکت کشورهاي عضو و شرکاي پيمان آتلانتيک شمالي آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاري فرنسه، هدف از برپايي اين تمرين نظامي بي سابقه نشان دادن اتحاد و همبستگي ميان اعضاي ناتو در مواجهه با تهديدات احتمالي، به ويژه در برابر روسيه عنوان شده است.
اين رزمايش ده روزه که «دفاع هوايي 23» نام گرفته قرار است تا روز بيست و سوم ماه جاري ميلادي به طول انجامد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بر پايه آخرين خبرها، حدود 250 هواپيماي نظامي از 25 کشور عضو و شريک ناتو از جمله ژاپن و سوئد که به تازگي نامزد عضويت در پيمان آتلانتيک شمالي شده در اين تمرين بزرگ نظامي مشارکت دارند.
شمار نيروهاي شرکت کننده در اين رزمايش حدود 10 هزار نفر و هدف از برپايي آن تقويت ظرفيت‌هاي همکاري و قابليت‌هاي دفاعي براي حفاظت در برابر تهديد‌هاي ناشي از حملات احتمالي پهپادها و موشک‌هاي کروز به شهرها، فرودگاه‌ها يا بنادر واقع در قلمرو ناتو اعلام شده است. اين رزمايش شامل 250 هواپيماي نظامي از 25 کشور ناتو و کشورهاي شريک از جمله ژاپن و سوئد است که براي پيوستن به اين ائتلاف نامزد هستند.
به گفته ژنرال اينگو گرهارتز، فرمانده نيروي هوايي آلمان، اين رزمايش سال 2018 طراحي شده و درآن زمان واکنش به الحاق کريمه بخشي از اهداف آن در نظر گرفته شده بود؛ اگر چه که به طور ويژه و خاص «هيچ کس» را هدف قرار نمي‌دهد.
پيام ويژه به پوتين
وي در عين حال تاکيد کرد که ناتو مصمم است از «هر سانتي متر» قلمرو خود دفاع کند، اما «هيچ هواپيمايي را به عنوان مثال، به سمت کالينينگراد»، منطقه برون بوم تحت حاکميت روسيه که با لهستان و ليتواني، دو کشور عضو پيمان آتنانتيک شمالي مرز مشترک دارد، به پرواز در نخواهد آورد.
فرمانده نيروي هوايي آلمان در ادامه سخنان خود در جريان تشريح مانور بزرگ هوايي ناتو تاکيد کرد: «ما يک پيمان دفاعي هستيم و اين رزمايش با همين ديدگاه طراحي شده است.»
از سوي ديگر، امي گاتمن، سفير ايالات متحده در آلمان به خبرنگاران گفته است که اين رزمايش با هدف ارسال پيامي به ويژه به روسيه انجام مي‌شود.
خانم گاتمن در اين خصوص تصريح کرد: «بسيار شگفت‌زده مي‌شوم اگر يک رهبر جهاني از جمله آقاي پوتين به آنچه نشان دهنده روح حاکم بر اين پيمان (ناتو) و قدرت آن است، توجه نکند.»
سفير ايالات متحده آمريکا در آلمان سپس با اشاره به برپايي رزمايش هوايي بزرگ ناتو تاکيد کرد: «با تلاش در جهت همگام‌سازي، قدرت خود را چند برابر مي‌کنيم.»
تقويت همکاريهاي نظامي و تکميل حضور دائم آمريکا در اروپا
تهاجم نظامي روسيه به اوکراين، مهم‌ترين پيمان نظامي غرب را که حدود 75 سال پيش براي مقابله با تهديد‌هاي اتحاد جماهير شوروي سابق ايجاد شده بود، تقويت کرده است.
فنلاند و سوئد، دو کشوري که از مدت‌ها پيش براي جلوگيري از هرگونه تنش و درگيري احتمالي با مسکو اعلام بي‌طرفي کرده بودند پس از حمله روسيه به اوکراين در 24 فوريه سال گذشته ميلادي، متقاضي پيوستن به ناتو شدند.
رزمايش «دفاع هوايي 23» که شامل تمرين‌ها و آموزش‌هاي عملياتي و تاکتيکي است عمدتاً در آلمان و بخش‌هايي از آن در جمهوري چک، استوني و لتوني برگزار مي‌شود.
«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان روز جمعه قرار است با حضور در پايگاه هوايي شلسويگ-ياگل واقع در شمال اين کشور با خلبانان شرکت کننده در مانور ديدار کند.
به اعتقاد ژنرال «مايکل لو» مدير گارد ملي هوايي ايالات متحده، ماموريت‌هاي ناتو در «نقطه عطفي» واقع شده‌اند. به گفته وي: «خيلي چيزها در چشم انداز استراتژيک جهاني، به ويژه اينجا در اروپا، تغيير کرده است.» اين نظامي بلند پايه آمريکايي هدف از برپايي رزمايش «دفاع هوايي 23» را «تقويت و تکميل حضور دائمي ايالات متحده در اروپا» و تداوم آموزش‌ها «در مقياسي بزرگتر از آنچه معمولاً در اين قاره انجام مي شود»
عنوان کرده است.
احتمال اختلالات در برنامه پروازهاي غيرنظامي
ژنرال اينگو گرهارتز، فرمانده نيروي هوايي آلمان در پاسخ به سوالي درباره اختلالات احتمالي در برنامه پروازهاي غيرنظامي در طول برپايي رزمايش تاکيد کرد که با توجه به تعطيلي مدارس در بخش‌هايي از کشورش، طراحان بيشترين تلاش ممکن را انجام داده‌اند تا تاخير و لغو اين پروازها را تا حد ممکن محدود کنند. سازمان پيمان آتلانتيک شمالي، ناتو که در آغاز دوران جنگ سرد تاسيس شد با عضويت 31 کشور اروپايي و آمريکاي شمالي به مهم‌ترين سازمان دفاع نظامي مشترک درجهان تبديل شده است.
 
کد مطلب: 197356
برچسب ها: ناتو روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *