۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
رئيس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکيد کرد

نياز به اصلاح قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره 

20 درصد مردم جامعه مشکلات روانشناختی دارند
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در نشست خبري ديروز در تشريح فعاليت‌هاي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در دوره جديد رياست، اظهار کرد: با تصويب شوراي مرکزي سازمان نظام روانشناسي، قرار بر اين است که ازالان به بعد، صدور پروانه کار تخصصي در سازمان طي دو مرحله رخ دهد.
نياز به اصلاح قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره 
گروه اجتماعي – سعيد تهراني: رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در نشست خبري ديروز در تشريح فعاليت‌هاي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در دوره جديد رياست، اظهار کرد: با تصويب شوراي مرکزي سازمان نظام روانشناسي، قرار بر اين است که ازالان به بعد، صدور پروانه کار تخصصي در سازمان طي دو مرحله رخ دهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،علي فتحي آشتياني افزود:قصد داريم در يک روز با برگزاري اين آزمون وضعيت کاري فرد متقاضي مشخص شود و پيش بيني برگزاري دو آزمون در سال را داديم که يکي در دي ماه سال جاري و ديگري در خرداد سال بعد باشد.
وي اضافه کرد: افراد انتخاب شده در آزمون در مصاحبه شرکت کرده و در نهايت ظرف دو ماه تعيين تکليف پرونده صلاحيت حرفه اي مشخص شود.گام بعدي ما اصلاح قانون سازمان نظام روانشناسي و مشاوره است. ضعف‌هاي شديد در اين قانون است که بايد اصلاح شود.
 فتحي آشتياني در بخش ديگر سخنان خود با بيان اينکه درحال حاضر 70 درصد مردم نمي‌توانند به روانشناس مراجعه کنند، توضيح داد: بايد گفت به نفع ما روانشناسان است که بيمه براي مراجع نداشته باشيم اما بخش قابل توجهي از جامعه ما يعني حدود 70 درصد مردم نمي‌توانند به روانشناس مراجعه کنند، بنابراين اگر دنبال تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات روانشناسي و مشاوره هستيم به خاطر خودمان نيست بلکه به خاطر مردم است.
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور گفت: تحقيقات متعددي انجام شده که نشان مي‌دهد حدود 20 درصد جامعه ما مشکلات روانشناختي دارند و بايد به داد اينها رسيد، از اين رو چاره‌اي نداريم جز اينکه بيمه را جدي بگيريم. به طور جدي از دولت مي‌خواهم در اين حوزه به ما کمک کند تا اين اتفاق رقم خورد.
 وي توضيح داد: در دفترچه معروف به دفترچه کاليفرنيا که وزارت بهداشت دارد، آيتم‌هايي مشخص کردند که اگر اين خدمات توسط روانشناس باليني و سلامت ارائه شود، بيمه حمايت مي‌کند اما تعداد و نوع اين خدمات کم است. بايد اين را گسترش دهيم چراکه خيلي از گرايشات ما مثل گرايش تربيتي يا کودکان استثنايي هم در واقع در حوزه سلامت قرار دارند. بايد با بيمه و وزارت تعاون در اين راستا وارد مذاکره شويم و بحث بيمه را حل کنيم.
فتحي آشتياني درباره نحوه برخورد با روانشناس نماها، توضيح داد: رسانه خيلي مي‌تواند در اين زمينه کمک کند. در دوره قبل ليستي در اين زمينه تهيه و اسامي‌روانشناس نماها در سايت بارگزاري شد. مردم مي‌توانند اين اسامي‌را ببينند اما رسانه بايد بر روي اين امر کار کند تا مردم بدانند کدام خانم يا آقا مدرک روانشناسي ندارد و مشاور نيست. ما تا حدي مي‌توانيم اين کار را پيش ببريم و اسامي‌را منتشر کنيم اما اطلاع رساني کار رسانه است.
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور با بيان اينکه در حال حاضر حدود 20 هزار عضو سازمان داراي پروانه حرفه‌اي هستند، توضيح داد: سازمان بيش از 75 هزار عضو دارد که تنها 20 هزار نفر پروانه گرفته‌اند. از ميان اين 20 هزارعضو داراي پروانه، حدود 11 هزار نفر از طريق درگاه ملي پروانه گرفته‌اند و حدود 8000 نفر از سازمان پروانه گرفته‌اند. در واقع اين 11 هزار نفر از لحاظ مصاحبه روانشناختي ارزيابي نشده‌اند که بايد فکري براي اين افراد کنيم.
نحوه نظارت بر فعاليت روانشناسان
 فتحي آشتياني درباره فرآيند صدور پروانه حرفه‌اي نيز افزود: همکاري موثري با درگاه ملي مجوزها خواهيم داشت و مشکلي با اين درگاه نداريم اما اين درگاه بايد نکات ما را بپذيرد که ما مي‌خواهيم شاخص‌هاي ياد شده پروانه را صادر کنيم. از طرفي پس از گرفتن پروانه نيز افراد بايد امتياز بازآموزي از طريق شرکت در کنگره‌ها، گارگاه‌ها و دوره‌هاي بازآموزي که از سوي خود سازمان برگزار مي‌شود کسب کنند.
 وي با بيان اينکه بايد بر روي فعاليت روانشناسان داراي پروانه نظارت داشته باشيم، افزود: نظارت ما به دو شکل پيشيني و پسيني بايد انجام شود. در نظارت پيشيني چند مساله مد نظر ماست، از جمله اينکه افراد حداقل مدرک ارشد يا دکترا داشته باشند، عضو سازمان باشند، حد نصاب نمره آزمون را کسب کرده و در مصاحبه روانشناختي شرکت کرده باشند.  فتحي آشتياني افزود: بعد از آن نيز بايد نظارت پسيني داشته باشيم. اين نظارت در سه شکل انجام مي‌شود. اول خود فرد سالانه بايد به ما درباره فعاليت خود گزارش دهد و گزارش خودارزيابي را به سازمان ارائه دهد. دوم اينکه فرصتي فراهم کنيم مراجعين روانشناسان را ارزيابي کنند و امکان اين امر را در سايت سازمان فراهم کنيم. سوم اينکه ارزيابان و بازرسان ما از مراکز بازرسي و بازديد داشته باشند.
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور درباره تعرفه‌هاي خدمات روانشناسي و مشاوره، توضيح داد: در حال حاضر تعرفه خدمات روانشناسي و مشاوره از سوي متخصص داراي مدرک ارشد 230 هزار تومان و از سوي متخصص داراي مدرک دکتري 270 هزار تومان مصوب شده است اما اين تعرفه‌ها جوابگوي مخارج دفتر و مراکز نيست. اين واقعيت است و بايد به فکر همکاران باشيم تا بتوانند هزينه‌هاي دفتر را تامين کنند.
 از سوي ديگر همين مبالغ براي مردم زياد است که بايد در صدد محقق شدن بيمه اين خدمات باشيم. با اين حال درصد قابل توجهي از همکارن ما همين تعرفه‌ها را هم رعايت نمي‌کنند. سعي مي‌کنيم شرايط مناسب تري را فراهم کنيم تا تعرفه‌هاي غير معمول در مراکز دريافت نشود.
فتحي آشتياني گفت: در حال حاضر بيش از 150 هزار دانشجو در دانشگاه‌هاي تحت نظارت وزارت علوم و بهداشت در هر سه مقطع تحصيلي در رشته روانشناسي و مشاوره داريم که اغلب آنها در مقطع کارشناسي هستند.
بيش از 30 هزار دانشجوي ارشد و دکتري در رشته روانشناسي و مشاوره در همه دانشگاها داريم. برخي واحدهاي دانشگاه پيام نور و آزاد اساتيد کافي براي اين رشته ندارند. برخي دانشجويان بدون کنکور وارد اين رشته شده‌اند که اين مسائل نبايد براي رشته‌اي
 مثل روانشناسي رخ دهد چراکه حساسيت خاصي دارد. نمي‌توان جامعه را در اختيار کسي قرار داد که از بنيه قوي علمي‌برخوردار نيست. بايد اين رشته را در دانشگاه مديريت کنيم.
کد مطلب: 203805
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *