۰
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۰
رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا در دادگاه منهتن با 34 اتهام کيفري مواجه شد

ترامپ؛ گيج، عصبي و خشمگين

پليس مخفي، کنترل وضعيت امنيتي آمريکا را در دست گرفته است
ترامپ تازه متوجه شده که مخمصه دادگاه منهتن چقدر سنگين است. بامداد ديروز تصاوير بهت زده، حرکت آرام و لحن عصبي رئيس جمهوري پيشين آمريکا در نيويورک به سرخط رسانه‌هاي جهان تبديل شده  بود.
ترامپ؛ گيج، عصبي و خشمگين
گروه بين‌الملل - علي ودايع:ترامپ تازه متوجه شده که مخمصه دادگاه منهتن چقدر سنگين است. بامداد ديروز تصاوير بهت زده، حرکت آرام و لحن عصبي رئيس جمهوري پيشين آمريکا در نيويورک به سرخط رسانه‌هاي جهان تبديل شده  بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«دونالد ترامپ» تنهاي تنها و بدون حضور اعضاي خانواده به دادگاه نيويورک رفت، بازداشت موقت و انگشت نگاري شد، اتهاماتش را کتمان کرد و در نهايت هم نيويورک را ترک کرد. او بر خلاف رويه و عادت هميشگي‌اش، به آرامي وارد دادگاه شد و براساس گزارش ها، صدايش در جلسه دادگاه سنجيده و آرام بود و هنگام صحبت با قاضي، به او مستقيما نگاه مي‌کرد.
روزنامه واشنگتن پست مي‌نويسد،«وقتي ترامپ به دادگاه رسيد بيشتر شبيه فردي بود که بايد از خود دفاع کند اما شايد تحقيرشده، ياغي و بدون شک عصباني.» سي ان ان هم با نگاهي مشابه گفت که ترامپ مات و مبهوت به نظر مي‌رسيد. شايد ترامپ که از ماجراي استيضاح در رسوايي «اوکراين گيت» و کودتاي نافرجام ششم نافرجام گريخته بود ؛ گمان مي‌کرد که اين بار هم موفق خواهد شد. 
واشنگتن پست همچنين گفته که ممکن است، اتهامات جدي‌تري عليه ترامپ در راه باشد؛ جرم نگهداري اسناد طبقه‌بندي شده در عمارت مارالاگو در فلوريدا و نقشي که در کودتاي نافرجام ششم ژانويه (حمله به ساختمان کنگره) داشت. واشنگتن پست همچنين روزهاي پرالتهابي را براي رئيس جمهوري سابق آمريکا پيش‌بيني کرده و نوشته است: «به نظر مي‌رسد که اتفاق روز سه‌شنبه نرمش و گرم کردني براي حوادث ديگر باشد.»
حالا با قطعيت مي‌توان گفت که بر خلاف ژست تهاجمي رئيس جمهوري پيشين آمريکا، ماشين حاکميت ايالات متحده درحال درهم کوبيدن شخصيت ميلياردرنيويورک است. ترامپ عملا در مثلث اتهامات قضايي و کيفيري محصور شده است.
34 اتهام ريز و درشت عليه ترامپ
همزمان با پايان يافتن دادگاه ترامپ، بخش هايي از کيفرخواست و اتهاماتش نيز علني و منتشر شده است . او در مجموع به 34 فقره اتهام در ارتباط با دستکاري اسناد مالي براي پرداخت حق‌السکوت به دو زن و نيز نگهبان برج خود مشهور به «برج ترامپ» متهم شده است.
به گزارش سي ان ان، ترامپ به «توطئه غيرقانوني» براي تضعيف يکپارچگي انتخابات 2016 و تلاش براي مخفي کردن اخبار منفي متهم شد.در کيفرخواست عليه ترامپ آمده است: رئيس جمهور سابق آمريکا در توطئه اي براي تضعيف يکپارچگي انتخابات 2016 دست داشته است.
در کيفر خواست، علاوه بر نام ترامپ، نام «مايکل کوهن» وکيل شخصي سابق او نيز بيان شده که بر اساس گزارش ها به نام وکيل A معرفي شده است. همچنين در اين کيفر خواست نام مدير شرکت امريکن مديا (شرکت مالک نشريه نشنال انکواير) وجود دارد.
به گفته دادستان هاي منهتن، مايکل کوهن و «ديويد پکر» مديرکل امريکن مديا از انتشار هرگونه اخبار منفي عليه ترامپ در انتخابات سال 2016 که او با هيلاري کلينتون نامزد دموکرات ها در حال رقابت بود، جلوگيري کرده اند. در اين کيفرخواست آمده است که دليل ارتکاب جرم جعل سوابق تجاري تا حدي براي «ترويج نامزدي ترامپ» بوده است.
يکي از اتهامات مطرح‌ شده عليه ترامپ، مخفي کاري او براي پرداخت 150 هزار دلار و نيز 130 هزار دلار حق‌السکوت به دو زن است. ترامپ همچنين متهم است به نگهبان برج خود نيز 30 هزار دلار به عنوان رشوه پرداخت کرده است.
رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا متهم است که پيش از انتخابات سال 2016 رياست جمهوري اين کشور، مبلغ 130 هزار دلار به عنوان حق‌السکوت به «استورمي دنيلز» پورن استار آمريکايي که با او رابطه داشته، پرداخت کرده تا در اين باره صحبت نکند.
همچنين شرکت امريکن مديا متهم است که چند ماه پيش از انتخابات 2016 رياست جمهوري، 150 هزار دلار حق السکوت به زن ديگري به نام «مک دوگال» مدل سابق نشريه مستهجن پلي بوي پرداخت کرده تا درباره رابطه اش در سال 2000 با ترامپ با کسي حرفي نزند.وکيل ترامپ اين کيفرخواست را « نااميد کننده و غم‌انگيز» توصيف کرده است. شبکه خبري سي ان ان وابسته به دموکرات ها اعلام کرد جلسه بعدي دادگاه ترامپ، 4 دسامبر/ 13 آذرماه يعني اواخر سال جاري ميلادي تعيين شده است. از اين رو، انتظار مي‌رود روند دادگاه ترامپ چندين ماه طول بکشد و بعيد است که محاکمه زودتر از سال آينده آغاز شود. بنابراين، ترامپ که نامزد انتخابات رياست جمهوري سال 2024 است، همزمان با کارزار انتخاباتي‌ خود بايد در دادگاه نيز حضور يابد.
به گزارش نيويورک تايمز، دادستان‌ ها براي ارائه فهرست خواسته‌ ها و مدارک موردنظرشان تا نهم ماه مي‌فرصت دارند. تيم حقوقي ترامپ نيز براي ارائه مدارک و شواهد به دادگاه تا هشتم ماه اوت مهلت دارد.
خط و نشان دادستان منهتن
«آلوين براگ» دادستان منهتن نيويورک در حقيقت سوپراستار واشنگتن براي جنگ با «شر بزرگ» است. او پس از جلسه محاکمه ترامپ گفت: «ما رفتار مجرمانه را عادي سازي نمي‌کنيم، مهم نيست چه کسي هستيد.»
وي ضمن اشاره به 34 مورد اتهامي و اظهارات جعلي ترامپ گفت:«مهم نيست که شما چه کسي هستيد، ما نمي‌توانيم رفتار جنايي جدي را عادي سازي کنيم.»
براگ با اشاره به 24 سال سابقه خود در دفاع از پرونده‌اي که عليه ترامپ تشکيل شده تاکيد کرد که دفتر دادستاني منهتن سابقه بلندي در محاکمه مجرمان «يقه سفيد» دارد و تحقيقات کاملي در باره اين پرونده انجام داده‌است.
نطق تهاجمي ترامپ
در ادبيات و کلمات ترامپ به وضوح مي‌توان نگراني و خشم را مي‌توان مشاهده کرد. رئيس جمهوري پيشي آمريکا که متهم رديف اول ماجراي کودتاي نافرجام ششم ژانويه و حمله به کاپيتال محسوب مي‌شود؛ بازهم دنبال افزايش هزينه هاي برخورد با خود و حتي مرعوب کردن ساختار حاکميت ايالات متحده است.
رئيس‌جمهوري سابق آمريکا در مسير حضور در دادگاهش گفته بود که « محاکمه من خيلي غير واقعي به نظر مي‌رسد. آنها قصد دارند من را دستگير کنند. نمي‌توان باور کرد که اين اتفاق در آمريکا رخ مي‌دهد.» او با برجسته کردن وفداراي حاميانش آنها را به شورش درصورت بازداشت فراخوانده بود. 
به گزارش شبکه اي بي سي نيوز، رئيس جمهور سابق آمريکا ساعاتي پس از تفهيم اتهام در دادگاه منهتن نيويورک، در اقامتگاهش در فلوريدا در سخناني با بيان اينکه اين «پرونده جعلي» بايد کنار گذاشته شود، گفت که ايالات متحده به سمت جهنم مي‌رود.
ترامپ «ناباورانه» گفت: هرگز فکر نمي‌کردم چنين چيزي در آمريکا رخ دهد. وي اتهامات عليه خود را «پرونده جعلي» خواند و گفت که اين پرونده «صرفا براي دخالت در انتخابات 2024» مطرح شده و بايد «فورا کنار گذاشته شود.»
تراژدي جامعه آمريکايي
واشنگتن پست مي‌نويسد که« آمريکا در مقايسه با هشت سال پيش که ترامپ مبارزات انتخاباتي براي رياست جمهوري را آغاز کرد، کشور متفاوتي شده است ؛ عصباني‌تر، متشتت‌تر و بردباري کمتر افراد در مقابل يکديگر.»
واشنگتن پست مي‌نويسد که تفهيم اتهام ترامپ يک اتفاق تاريخ بود اما «از نوع رقت‌بار.»
ماشين حاکميت ايالات متحده به هر قيمتي مي‌خواهد از شربزرگ خلاص شود اما جامعه آمريکا با بي سابقه ترين شکاف از زمان جنگ هاي داخلي مواجه شده است. قاضي منهتن هشدار داده است که هرگونه تلاش براي تشديد تنش در جامعه آمريکا براي ترامپ تبعات سنگيني خواهد داشت.
نکته اينجاست که واشنگتن نمي‌خواهد بازهم به صحنه جهان سومي جنگ خياباني و شورش تبديل شود. از چند روز قبل از برگزاري اين دادگاه و در پي اعلام رسمي جرم عليه ترامپ، سيستم امنيتي و پليس آمريکا براي تامين امنيت برگزاري اين دادگاه و نيز مقابله با هرگونه خشونت احتمالي به حالت آماده باش در آمده بود. بنا به گفته «کيمبرلي چيتل» مدير سرويس مخفي نيويورک، پليس مخفي آمريکا کنترل اوضاع را در دست گرفته بود. 
بايک حساب و کتاب ساده مي‌توان گفت که پليس مخفي آمريکا رسما کنترل نيروهاي امنيتي را در دست گرفته است. عالي ترين نهاد اطلاعاتي و عملياتي واشنگتن که امنيت روساي جمهوري آمريکا را برعهده دارد به هيچ کس پاسخگو نيست. اگرچه برخي گمانه زني ها خبر از احتمال تبرئه ترامپ مي‌دهند اما آمريکا براي قلع و قمع کردن «تروريسم داخلي» آماده شده است.
کد مطلب: 193158
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *