۰
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
اعلام نتايج انتخابات مجلس در سراسر کشور

اصولگرايان اکثريت مجلس را به دست آوردند

پس از پايان شمارش نتايج انتخابات در تمامي حوزه‌ها به غير از تهران، به نظر مي‌رسد که تقريبا تکليف بيشتر کرسي‌هاي مجلس مشخص شده و براساس يافته‌هاي رسانه‌ها بيشتر افرادي که وارد مجلس شده اند، گرايش اصولگرايي داشته و مجلس دوازدهم به مانند مجلس يازدهم به لطف عدم حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي راي، ميان اين جناح تقسيم شد.
اصولگرايان اکثريت مجلس را به دست آوردند
گروه سياسي- مهدي يزدي: پس از پايان شمارش نتايج انتخابات در تمامي حوزه‌ها به غير از تهران، به نظر مي‌رسد که تقريبا تکليف بيشتر کرسي‌هاي مجلس مشخص شده و براساس يافته‌هاي رسانه‌ها بيشتر افرادي که وارد مجلس شده اند، گرايش اصولگرايي داشته و مجلس دوازدهم به مانند مجلس يازدهم به لطف عدم حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي راي، ميان اين جناح تقسيم شد.
در برخي از حوزه‌هاي انتخابيه نيز مانند خور و بيايانک فرد منتخب با حدود 6 هزار راي و يا در محلات و دليجان محمد جلالي با حدود 5 هزار راي پا به بهارستان گذاشتند.
اما در تهران برخلاف ديگر شهرهاي کشور که بصورت قومي و قبيله‌اي در پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند تا آشناي خود را به خانه ملت بفرستند، وضعيت متفاوت بود و فرمانداري تهران از ارايه آمار مشارکت مردم در پاي صندوق‌هاي راي طفره مي‌رود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،به نظر مي‌رسد براساس اعلام جبرائيلي حدود يک ميليون و 900 هزار نفر در تهران به پاي صندوق‌هاي راي آمدند و با احتساب راي آخرين فردي که مستقيم به مجلس رفته و بايد 20 درصد آراي صحيح ماخوذه را کسب کرده، ميزان مشارکت براساس آمارهاي رسمي در خبرگزاري ايرنا خدود 30 درصد است که اين در نوع خود بسيار تعجب انگيز است. در تهران نفر اول سيدمحمود نبويان که در دقايق اضافه وارد ليست اصلي شد در صدر سپس حميد رسايي و بعد از ان اميرحسين ثابتي مجري تندرو صداوسيما منتخبان تهران هستند و به نظر مي‌رسد که نبويان جايگاه اول دوره قبل که از آن محمدباقر قاليباف بوده را کسب کرده و حالا در مجلس دوازدهم قطعا سوداي رياست مجلس را در سر خواهد پروراند. براساس اعلام خبرگزاري‌ها در ميان 80 نفر اول تهران علي مطهري نفر 63، سيدمحمد بطحايي نفر 73 و محمد مهدي تندگويان از ليستي غير از اصولگرايان در رتبه 81 قرار دارند. با توجه به اينکه گفته شده است انتخابات در تهران به احتمال بسيار زياد به دور دوم کشيده خواهد شد، از نفر 15 يعني احمد نادري که مرز 20 درصد آراي صحيح را با حدود 12 هزار راي کسب کرده است، به مرحله دوم خواهد رفت و 30 نفر بعد از وي بايد در ارديبهشت ماه دوباره بخت خود را براي ورود به مجلس بيآزمايند تا از ميان آنها 15 نفر راهي بهارستان شوند.
در برخي از حوزه‌هاي انتخابيه سراسر کشور نيز از جمله مرودشت، شيراز، خدابنده، زنجان و طارم، رامهرمز و رامشير، آبادان، مشهد و کلات، بيرجند و درميان، سميرم، پارس آباد و بيله سوار، ميانه، شبستر و تبريز انتخابات در مرحله دوم برگزار خواهد شد تا باقي مانده‌هاي سهميه اين شهرها نيز راهي مجلس شوراي اسلامي شودند.
براين اساس آمار رسمي ميزان مشارکت مردم در انتخابات نيز اعلام شد که کهگيلويه بويراحمد 64.27،  خراسان جنوبي     63.8 هرمزگان             57.48، خراسان شمالي 55.5، گلستان     54.9، چهار محال بختياري 53.5، ايلام 53.3،        يزد 50.02، قم 49.7، کرمان 49، اردبيل 48.9، زنجان 48.6، سمنان 47.6، خراسان رضوي 47.4، لرستان              47، آذربايجان غربي 46.3،   بوشهر 45.1، همدان 44.8،  مازندران 43.5، خوزستان 43، سيستان و بلوچستان 43، فارس 43،  گيلان 41.96، آذربايجان شرقي 40.9، قزوين 40، کرمانشاه 37.3، اصفهان 37.04،  مرکزي 36.40، تهران 34، کردستان 30.54 و البرز 28.4 به ترتيب بيشترين ميزان مشارکت را ثبت کرده اند.
در عين حال آراي باطله بسياري نيز در صندوق‌هاي راي ريخته شده است که جالب توجه بوده و مي‌توان به آراي باطله شهر رشت اشاره کرد که در برگه‌هاي باطله نام «صادق بوقي» نوشته شده بود.
در ساير برگه‌هاي باطله راي نيز درباره موضوعاتي مانند خشونت خانگي، شعارهاي فوتبالي، شعرهاي کودکانه، گشتم نبود نگرد نيست و ... درج شده است. گفته مي‌شود در تهران 500 هزار راي باطله به صندوق‌ها ريخته شده است.
تکليف 231 کرسي مجلس
مشخص شد
سخنگوي ستاد انتخابات کشور گفت: از 290 کرسي مجلس شوراي اسلامي تکليف 231 کرسي مشخص و از 208 حوزه انتخابيه مجلس نتايج 207 حوزه نهايي شده است.
محسن اسلامي عصر يکشنبه درباره آخرين آمار انتخابات گفت: تاکنون از 208 حوزه انتخابيه مجلس شوراي اسلامي، نتايج 207 حوزه نهايي شده است.
سخنگوي ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: از 290 کرسي نيز، تکليف 231 کرسي تاکنون مشخص شده است. آنچه که مشخص نشده مربوط به آراي تهران و حوزه‌هاي انتخابيه‌اي است که انتخابات در آنها به دور دوم کشيده شده است.
اسلامي اضافه کرد: 30 حوزه انتخابيه مجلس خبرگان رهبري نيز نهايي شده و از 88 کرسي، 72 کرسي نماينده خود را شناختند.
انتخابات خبرگان
 نتايج کامل انتخابات خبرگان رهبري نيز اعلام شد و در آن احمد حسيني نفر اول استان خراسان رضوي با 990 هزار راي بيشترين آمار راي آوري در ميان نامزدهاي خبرگان رهبري را از آن خود کرده است.
پس از وي محمدعلي آل‌هاشم نماينده استان آذربايجان شرقي با 850 هزار راي و سپس محسن قمي در تهران با 830 هزار راي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.
همچنين اقبال بهمني از استان کردستان با 103 هزار راي کمترين ميزان کسب آراي مردمي را داشته است. در اين بين عدم حضور آيت الله صادق آملي لاريجاني و مصطفي پورمحمدي در ميان منتخبان مجلس خبرگان از شگفتي‌هاي اين دوره انتخابات بوده است.
بيشتر اعضاي راه يافته به مجلس خبرگان رهبري از کساني بودند که مورد حمايت جامعه روحانيت مبارز قرار گرفتند.
پيش از اين آيت الله جنتي و مرحوم آيت الله امامي کاشاني از حضور در انتخابات مجلس خبرگان انصراف داده بودند.
گفتني است براساس آمار رسمي اعلام شده از سوي وزارت کشور ميزان مشارکت مردم در اين انتخابات حدود 41 درصد بوده که کمترين ميزان در تاريخ انقلاب اسلامي را برجا کرده و مردم راي اعتراضي گسترده اي را ثبت کرده‌اند. 
کد مطلب: 212695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *