۰
جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۱
انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌و مجلس خبرگان مورد توجه رسانه‌هاي خارجی قرار گرفت

نگاه جهان به 60 هزار شعبه اخذ رأی در ايران

انتخابات ديروز مجلس شوراي اسلامي‌و مجلس خبرگان مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت. خبرگزاري آناتولي ترکيه نوشت که بيش از 15 هزار نامزد براي ورود به پارلمان ايران با 290 کرسي به رقابت مي‌پردازند و 144 نامزد ديگر نيز براي مجلس خبرگان با 88 کرسي نامزد شده‌اند که رهبر اين کشور را انتخاب مي‌کند.
نگاه جهان به 60 هزار شعبه اخذ رأی در ايران
گروه ديپلماسي: انتخابات ديروز مجلس شوراي اسلامي‌و مجلس خبرگان مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت. خبرگزاري آناتولي ترکيه نوشت که بيش از 15 هزار نامزد براي ورود به پارلمان ايران با 290 کرسي به رقابت مي‌پردازند و 144 نامزد ديگر نيز براي مجلس خبرگان با 88 کرسي نامزد شده‌اند که رهبر اين کشور را انتخاب مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،به گفته وزارت کشور ايران، 15 هزار نفر براي شرکت در اين رقابت انتخاباتي توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شدند که 75 درصد از افرادي را تشکيل مي‌دهد که نام‌نويسي کرده بودند. اين خبرگزاري ضمن توجه به حضور مردم در ساعات اوليه آغاز انتخابات نوشت که در انتخابات پارلماني پيشين ايران در فوريه 2020، اصول‌گراها راي اکثريت را کسب کرده و در رقابت با اصلاح‌طلبان، کنترل بيشتر کرسي‌ها در مجلس شوراي اسلامي‌ايران را به دست گرفتند.
حدود 60 هزار شعبه اخذ راي در انتخابات ايران فعاليت خود را آغاز کردند که 5 هزار شعبه در تهران و 6 هزار و 800 شعبه ديگر نيز در استان‌هاي ديگر قرار دارند.
بيشتر ائتلاف‌هاي اعلام‌شده در ميان نامزدهاي انتخاباتي از اصول‌گرايان بوده‌اند و اصلاح‌طلبان، اين بار، ائتلافي را اعلام نکردند.
آناتولي همچنين مشارکت حضرت آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي، مقام معظم رهبري ايران در انتخابات و توصيه ايشان به ملت ايران براي مشارکت گستره در انتخابات و توصيف آن به عنوان «رکن اصلي جمهوري اسلامي‌ايران» را مورد توجه قرار داد.
تقابل با غرب پاي صندوق راي
الجزيره در يک گزارش مفصل با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌و انتخابات مجلس خبرگان رهبري نوشت: راي دهندگان در ايران پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند تا نمايندگان خود در قوه مقننه کشور را انتخاب کنند. بيش از 15 هزار نامزد بردي کسب 290 کرسي در مجلس شوراي اسلامي‌به رقابت مي‌پردازند.
اين رسانه قطري گفت که حدود 13 درصد از رقباي انتخاباتي زن هستند.دوره نمايندگان چهار ساله است و اقليت‌هاي مذهبي ايران نيز از پنج کرسي در مجلس برخوردار هستند.
خبرگزاري فرانسه هم انتخابات ايران را زير ذره‌بين قرار داد . اين خبرگزاري در ادامه با اشاره به بخشي ديگر از بيانات مقام معظم رهبري ايران به نقل از ايشان نوشت: کساني که نظاره‌گرند شامل آمريکا، بيشتر اروپايي‌ها، صهيونيست‌هاي شرور، کاپيتاليست‌ها و کمپاني‌هاي بزرگ هستند.
اين گزارش همچنين به نقل از رهبر انقلاب نوشت: آمريکا و اسراييل که به دقت مسائل ايران را دنبال مي‌کنند، نگران مشارکت مردم در انتخابات هستند.  خبرگزاري آلماني دويچه وله آغاز فرايند راي‌گيري براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌و مجلس خبرگان رهبري را مورد توجه قرار داد اما تلاش کرد برخي جريانات موسوم به تحريم کنندگان انتخابات را برجسته‌نمايي کند. روزنامه انگليسي گاردين نيز از آسان سازي شرايط راي گيري در ايران و تاييد نامزدهاي بيشتر از سوي شوراي نگهبان نسبت به دوره‌هاي گذشته خبر داد.
اين رسانه غربي با اشاره به ناآرامي‌هاي سال گذشته ايران، راي گيري امروز را راي مردم ايران به مشروعيت جمهوري اسلامي‌و عامل افزايش قدرت آن در منطقه و جهان دانست.
شبکه تلويزيوني «اي‌بي‌سي‌نيوز» آمريکا نيز با پوشش کامل رهبر معظم انقلاب در زمان راي دادن، نوشت: رهبري ايران، شرکت در انتخابات را عامل خوشحالي دوستان و ناراحتي دشمنان اعلام کردند.
اين رسانه آمريکايي مدعي شد که در 2 دهه گذشته، مجلس ايران در کنترل افراد ضدآمريکايي بوده است و افزود: مردم ايران براي انتخاب 290 نماينده از ميان 15 هزار نامزد، امروز پاي صندوق‌هاي راي رفتند.
«اي‌بي‌سي‌نيوز» درباره حضور نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي  ‌نيز نوشت: پنج کرسي از کرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌به اقليت‌هاي ديني تعلق دارد.
نگاه دو پهلو به انتخابات ايران
خبرگزاري رويترز نيز در گزارشي دوپهلو ضمن اينکه تلاش داشت موضوع اقتصاد و شرايط سياسي-اجتماعي ايران را به انتخابات ربط دهد، نوشت: ايراني‌ها در حالي روز جمعه پاي صندوق‌هاي راي رفتند که اين انتخابات، آزموني براي مشروعيت حاکميت جمهوري اسلامي‌است. شبکه تلويزيوني آمريکايي سي‌ان‌ان نيز، تحولات غزه و تاثير نمادين مقاومت مردم فلسطين عليه اشغالگران صهيونيست بر انتخابات در ايران را يادآور شد.
اين شبکه تلويزيوني آمريکايي نوشت: بيشتر مردم ايران روحيات ضداسرائيلي دارند و با جنگ اسرائيل عليه مردم غزه مخالف هستند و شرکت در انتخابات را راي به مقاومت مي‌دانند.
اين رسانه  با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات امروز، پيش بيني کرد که ميزان مشارکت در روستاها و شهرهاي کوچک بيشتر از ساير مناطق باشد.
حساسيت مسکو
خبرگزاري تاس در ساعات آغازين انتخابات دو خبر در اين پيوند منتشر کرد. اين رسانه رسمي‌روس در خبر نخست خود آغاز رأي‌گيري را اعلام کرد و نوشت: امسال حدود 60 ميليون ايراني حق راي دارند. خبرگزاري تاس در ساعات آغازين انتخابات دو خبر در اين پيوند منتشر کرد.
اين رسانه رسمي‌روس در خبر نخست خود آغاز رأي‌گيري را اعلام کرد و نوشت: امسال حدود 60 ميليون ايراني حق راي دارند. خبرگزاري اسپوتنيک هم انتخابات ايران را مورد توجه قرار داد.
رقابت بين نسلي
شبکه تلويزيوني يورونيوز نيز راي امروز مردم ايران را راي به جمهوري اسلامي‌و به ويژه راي به رهبر معظم انقلاب ارزيابي و تاکيد کرد: نسل جديد نيروهاي انقلابي ايران در انتخابات امروز با نسل قديمي‌اين انقلاب به رقابت مي‌پردازند.
شبکه تلويزيوني فرانس24 نيز راي دادن رهبر معظم انقلاب در اولين ساعات شروع راي گيري را در صدر اخبار خود قرار داد و نوشت: «اين انتخابات به خاطر اينکه نخستين انتخابات پس از ناآرامي‌هاي سال گذشته است، براي مردم ايران اهميت فراواني دارد». اين رسانه غربي به تحولات منطقه و نقش تاثيرگذار جمهوري اسلامي‌در ثبات منطقه اي اشاره کرد و نوشت: اين انتخابات در زماني برگزار مي‌شود که نيروهاي متحد ايران در غزه، لبنان، يمن، سوريه و عراق با اسرائيل مي‌جنگند. فرانس24 پيش بيني کرد که اصولگرايان در هر 2 انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌و مجلس خبرگان، پيروز شوند.
اعتراف رسانه صهيونيستي
شبکه تلويزيوني صهيونيستي آي24نيوز نيز در گزارشي درباره انتخابات ديروز نوشت: رهبري ايران در حالي اول صبح در انتخابات شرکت کرد و راي داد که وي راي دادن را موجب ياس آمريکا و اسرائيل دانست.
اين رسانه صهيونيستي فيلمي‌از صفوف طويل مردم در حرم مطهر شاهچراغ شيراز منتشر کرد و نوشت: پيش از شروع ساعات راي‌گيري، مردم براي راي دادن صف کشيده‌اند.
آي24نيوز، مشارکت امروز مردم در انتخابات را آزمون حمايت از جمهوري اسلامي‌در شرايط بد اقتصادي ارزيابي کرد.
کد مطلب: 212572
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *