۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵

جابجايی صندلي‌های سبز مجلس ميان اصولگرايان

براساس آمار، همواره در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، حدود 80 درصد ترکيب مجلس تغيير مي کند و افراد جديدي به عنوان نماينده پاي در بهارستان مي‌گذارند.
جابجايی صندلي‌های سبز مجلس ميان اصولگرايان
گروه سياسي- سيد مجيد حسيني: براساس آمار، همواره در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، حدود 80 درصد ترکيب مجلس تغيير مي کند و افراد جديدي به عنوان نماينده پاي در بهارستان مي‌گذارند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،با بررسي افرادي که آراي لازم براي حضور در مجلس را کسب کرده اند، به اين نتيجه مي‌رسيم که بخش اعظمي از صندلي‌هاي مجلس ميان اصولگرايان دست به دست شده است اما نکته در اين است که اصولگرياني تقريبا ميانه رويي رفته اند و جاي خود را به تندروها داده اند.
اينگونه که اعلام شده است در تهران حدود يک ميليون و 800 هزار نفر راي داده‌اند که اين کلان شهر داراي بيش از 10 ميليون حق راي بوده و با اين حساب تنها حدود 20 درصد تهراني‌ها پاي صندوق‌هاي راي رفته اند.
ياسر جبرائيلي، فعال سياسي اصولگرا نوشت: در تهران 1813073 نفر راي داده‌اند. طبق قانون هر داوطلب بايد حداقل 20 درصد آرا ماخوذه صحيح را براي ورود به مجلس کسب کند. با توجه به آماري که تاکنون از تعداد آرا منتشر شده، به احتمال بسيار بالا، قريب به اتفاق نمايندگان تهران در دور دوم تعيين تکليف خواهند شد.
در تبريز متفکر آزاد از اصولگرايان تندرو نفر اول شده و مسعود پزشکيان از اصلاح طلبان نفر دوم شد و 7 نفر ديگر به مرلح دوم رفتند.
بطور مثال از شهر قم مجتبي ذوالنوري همچنان نفر اول است اما قاسم روانبخش رئيس دفتر مرحوم مصباح يزدي به عنوان نفر سوم به مجلس راه يافته است.
با اينکه در قانون جديد انتخابات گفته شده که هر فردي که 20 درصد آرا را کسب کند وارد مجلس مي‌شود، اما در برخي از حوزه‌ها انتخابات دو مرحله اي شده است.
محمدرضا باهنر دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين، نماينده هفت دوره مجلس شوراي اسلامي و از اعضاي مؤثر شوراي وحدت در اين دوره از انتخابات و پس از دو دوره فاصله از نمايندگي مجلس ابتدا از حوزه انتخابيه تهران اعلام کانديداتوري کرد.
گمانه زني‌هايي بر سرليستي او در فهرست انتخاباتي شوراي وحدت مطرح شد که با نزديک شدن به زمان برگزاري انتخابات و گرم شدن تنور انتخاباتي، گويا باهنر پيش‌بيني کرد که شوراي وحدت بخت زيادي براي موفقيت صد درصدي در تهران ندارد، پس با صدور بيانيه‌اي از انتقال حوزه انتخابيه خود به شهر زادگاهش يعني کرمان خبر داد و دعوت همشهريانش را از دلايل اين تغيير حوزه انتخابيه برشمرد. حال با مشخص شدن نتايج آراي اين شهر، باهنر با حدود 21 هزار رأي نفر چهارم شد و از راهيابي به کرسي نمايندگي مجلس بازماند.
ديگر کرماني مطرح محمدرضا پورابراهيمي از اعضاي نسبتاً جوان حزب موتلفه است؛ وي با سابقه سه دوره پياپي نمايندگي مجلس از حوزه انتخابيه کرمان و راور و رياست کميسيون اقتصادي مجلس، از افراد ذي‌نفوذ مجلس به شمار مي‌رفت که در اين دوره با کسب حدود 52 هزار رأي به عنوان نفر سوم حوزه انتخابيه خود برگزيده شد و منتخب اکثريت مردم کرمان و راور واقع نشد که به همين سبب در دوازدهمين دوره شاهد حضور او در خانه ملت نخواهيم بود.
محمدباقر نوبخت دبيرکل حزب اعتدال و توسعه با سابقه 4 دوره نمايندگي مجلس از حوزه انتخابيه رشت و خمام و 8 سال حضور در دستگاه اجرايي دولت تدبير و اميد، در اين دوره، از حوزه انتخابيه تهران ثبت نام نمود و تأييد صلاحيت شد. در حالي که نوبخت طي نشستي با خبرنگاران از جمع بندي براي صدور ليست انتخاباتي در تهران خبر داده بود، در فاصله 21 روز مانده به برگزاري انتخابات تصميم به تغيير حوزه انتخابيه اش به شهر رشت و خمام گرفت، با مشخص شدن نتايج انتخابات، نام نوبخت در ميان منتخبان رشت و خمام به چشم نمي‌خورد.
علي اصغر عنابستاني، نماينده دوره يازدهم مجلس از حوزه سبزوار بود که نامش با سيلي زدن به يک سرباز راهنمايي و رانندگي در شهر تهران که در خط ويژه جلوي ماشين او را گرفته بود بر سر زبان‌ها افتاد. موضوع «سيلي زدن به سرباز» بالاخره در اين دوره از انتخابات گريبان‌گير عنابستاني شد و منتخب اکثريت مردم سبزوار در دوازدهمين دوره انتخابات مجلس واقع نشد.
حسن نوروزي که سابقه حضور در دوره‌هاي هشتم، دهم و يازدهم مجلس شوراي اسلامي را در کارنامه دارد، از راهيابي به مجلس دوازدهم بازماند و حسن قشقاوي، سخنگوي اسبق وزارت امور خارجه، از حوزه رباط‎کريم و بهارستان راهي مجلس شد.
محمدحسين رنجبران مجري اسبق صداوسيما هم که کانديداي مجلس از ساوجبلاغ شده بود، نتوانست آراي لازم را براي رسيدن به بهارستان کسب کند. اما اميرحسين ثابتي که نزديک به جبهه پايداري است و پيش از اين نيز گفته شده بود که بجاي علي شريفي زارچي در دانشگاه شريف به خدمت گرفته شده، در تهران راي سوم را کسب کرده است.
ولي اسماعيلي نماينده حوزه انتخابيه گرمي در مجالس هشتم و يازدهم مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس کميسيون اجتماعي مجلس فعلي از راه يابي به مجلس دوازدهم جا ماند و محمد خوش سيما درنخستين دوره حضور خود در انتخابات مجلس به خانه ملت راه يافت.
حجت الاسلام حسين جلالي نماينده مردم رفسنجان در مجلس يازدهم جاي خود را به انارکي‌محمدي داد. انارکي‌محمدي در مجلس دهم نيز نماينده مردم رفسنجان و انار بوده است.
پروين صالحي نماينده مردم مبارکه در مجلس يازدهم از ورود به مجلس دوازدهم باز ماند و زهرا سعيدي نماينده مجلس دهم به مجلس دوازدهم راه يافت.
محمدعلي محسني بندپي نماينده مجلس يازدهم و نامزد حوزه انتخابيه نوشهر، چالوس و کلاردشت از رقابت بازماند.
فريدون حسنوند نماينده مردم انديمشک در مجالس ششم، هفتم، هشتم و دهم و يازدهم که تقريبا در همه اين دوره‌ها رياست کميسيون انرژي مجلس را برعهده داشت نيز ار ورود به مجلس بازماند.
البته برخي از اصلاح طلبان نيز در معدود حوزه‌هاي انتخابيه داراي اکثريت شدند مانند نوري قزلجه در بستان‌آباد، مجيد نصيرپور در سراب، سيدفريد موسوي در مراغه، محمد قسيم عثماني در بوکان، عبدالکريم حسين‌زاده از نقده، فريدون همتي از ايلام، محمد مهدي شهرياري از بجنورد، غلامرضا تاجگردن از گچساران و باشت و احمد انارکي محمدي از رفسنجان، مهرداد بائوج لاهوتي از لنگرود و ...
يکي از شگفتي‌ها نيز در انتخابات يزد رقم خورد و آراي باطله دوم شدند يعني محمدصالح جوکار با تعداد 81 هزار 634 راي و کسب 51.87 درصد راي نامزدها دوازدهمين دوره انتخابات مجلس به عنوان منتخب اين حوزه انتخابيه معرفي شد.آراي باطله 29 هزار و 303 راي دوم، علي مرتضي‌راد با تعداد 19 هزار 99 راي، سيد محمد محسن دعايي با تعداد 8 هزار 444 راي و فرانک موذن با تعداد 4 هزار 596 راي و حسين حداد محمد آبادي با تعداد 3 هزار 600 راي پس از جوکار سوم تا ششم قرار گرفتند.
با اين حال به نظر مي‌رسد که تعداد اصولگرايان در مجلس آينده اکثريتي قوي باشند و اصلاح طلبان و مستقلين نتوانند اقليتي قدرتمند را تشکيل دهند.
حتي يک نفر از ليست صداي ملت علي مطهري در تهران نتوانست راي لازم را براي حضور در مجلس شوراي اسلامي کسب کند و فرزند وي يعني مرتضي مطهري نيز از فريمان نتوانست راي لازم را براي حضور در مجلس کسب کند.
حتي نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي در مجلس به غير از آشوري‌ها و کليميان تغيير کردند.
در انتخابات خبرگان رهبري نيز مهترين اتفاق عدم کسب آراي لازم توسط آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان نماينده پيشين خبرگان از حوزه انتخابيه مازندران بود که موجب تعجب فراوان شد.
همچنين سيد احمد علم الهدي به عنوان نماينده ولي فقيه در استان خراسان رضوي به عنوان فرد سوم اين استان به مجلس خبرگان راه يافت.
در عين حال داماد وي، سيد ابراهيم رئيسي از حوزه انتخابيه خراسان جنوبي از مجموع سيصد و سي‌و سه هراز و 629 آراي صحيح، وي دويست و هفتاد و پنج هزار و 463 رأي کسب کرده است.
البته پيش از اين نيز به دليل نبود رقيبي در اين استان براي رئيسي، رقيبي عاريه اي ( به گفته روح بخش رقيب رئيسي در خراسان جنوبي) قرار دادند تا وي بتواند به مجلس خبرگان راه يابد در غير اين صورت انتخابات خبرگان در استان برگزار نمي‌شد. 
البته همچنان آراي ماخوذه در سراسر کشور بخصوص تهران در دو انتخابات مجالس خبرگان و مجلس در حال شمارش است و نتايج نهايي در روزهاي آينده اعلام خواهد شد.
البته نتايج اوليه خبرگان در تهران بر راي آوري محسن قمي، عليرضا اعرافي، حسينعلي سعدي، محمدعلي موحدي، محمود رجبي،علي مومن پور، غلامعلي صفايي، سيد محمد علي موسوي جزايري، قربانعلي دري نجف‌آبادي، غلامعلي نعيم آبادي، محمود محمدي عراقي،غلامرضا مصباحي مقدم، عبدالجواد ابراهيمي فر، احمد دانش زاده مومن، سعيد صلح ميرزايي، محمدرضا ناصري حکايت دارد.
نتايجي که با ابراز شگفتي سياسيون کشور در هر دو انتخابات حکايت دارد و نشان مي‌دهد که حتي در ميان اصولگريان نيز روند کنوني مطلوب اين طيف سياسي نبوده و به تغيير آن به سود تندروي گرايش بيشتري دارند.
در مجالس آينده خبرگان و شوراي اسلامي قطعا اتفاقات شگرفي رخ خواهد داد که امروز بذر آن کاشته شده است.
کد مطلب: 212628
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *