۰
يکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۸
نمايندگی ايران در سازمان ملل ادعای رويترز را رد کرد

خودداری تهران از مداخله در جنگ اوکراين

کاخ سفيد: آمريکا هيچ نشانه‌اي از ارسال موشک‌هاي بالستيک ايران به روسيه ندارد
خبرگزاري رويترز در يک گزارش جنجالي مدعي شد که ايران اقدام به ارسال موشک‌هاي بالستيک با هدف استفاده روسيه در جنگ اوکراين کرده‌است.
خودداری تهران از مداخله در جنگ اوکراين
گروه ديپلماسي - مهدي يزدي: خبرگزاري رويترز در يک گزارش جنجالي مدعي شد که ايران اقدام به ارسال موشک‌هاي بالستيک با هدف استفاده روسيه در جنگ اوکراين کرده‌است. رويترز همچنين تاکيد کرد که همکاري نظامي بين تهران و مسکو که هر دو تحت تحريم آمريکا هستند، عميق‌تر شده است.
دولت جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا، بدنبال انتشار اين خبر در واکنشي هشدار داد که اگر جمهوري اسلامي ايران موشک‌هاي بالستيک را در اختيار روسيه قرار داده باشد واکنش جامعه بين‌الملل «سريع و شديد» خواهد بود ؛ البته واشنگتن تاکيد کرد که هيچ مستندي درباره اين ادعا دريافت نکرده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد پس از هشدار آمريکا در شبکه اجتماعي ايکس با تکذيب اين خبر اعلام کرد که «برغم هيچ‌گونه محدوديت قانوني براي فروش موشک‌هاي بالستيک، ايران اخلاقاً موظف است از معاملات تسليحاتي در طول درگيري روسيه و اوکراين و براي جلوگيري از دامن زدن به جنگ خودداري کند».
«حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران هم در کنفرانس خبري مشترک با همتاي مجارستاني خود در تهران در رابطه با گزارش رويترز گفت «تکرار ادعاها عليه ايران درمورد جنگ اوکراين به مرحله کسل‌کننده رسيده است».
داستان رويترز درباره محموله موشکي
رويترز به نقل از يک منبع ايراني گفت که ارسال اين محموله‌هاي موشکي در اوايل ژانويه (ماه گذشته ميلادي) و پس از جلساتي در اواخر سال گذشته بين مقامات ايران و روسيه در تهران و مسکو آغاز شد.
رويترز مدعي شده يک منبع ايراني گفته است حداقل 4 محموله موشک وجود دارد و در هفته‌هاي آينده تعداد بيشتري نيز ارسال خواهد شد.به گفته رويترز، اين منبع ايراني جزئيات بيشتري ارائه نکرده است.
رويترز ادامه داد يکي ديگر از مقامات ارشد ايراني گفت برخي از موشک‌ها از طريق کشتي از درياي خزر به روسيه ارسال و برخي ديگر از طريق هوايي منتقل شده است.
رويترز افزود: دومين مقام ايراني گفت: «محموله‌هاي بيشتري وجود خواهد داشت... دليلي براي پنهان کردن موضوع وجود ندارد. ما مي توانيم به هر کشوري که بخواهيم سلاح صادر کنيم.»
چهارمين منبع آگاه بدون ارائه جزئيات بيشتر تاييد کرد  روسيه اخيرا تعداد زيادي موشک از ايران دريافت کرد.
محدوديت‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي صادرات برخي تسليحات، موشک‌ و پهپادهاي ايران در ماه اکتبر گذشته به پايان رسيد. با اين حال، امريکا و اتحاديه اروپا تحريم‌ها را عليه برنامه موشکي بالستيک و صادرات تسليحات ايران حفظ کردند.
بازي و تحريم‌هاي جديد آمريکا
جان کربي سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي آمريکا به خبرنگاران گفت: «در پاسخ به حمايت مداوم ايران از جنگ بي رحمانه روسيه، در روزهاي آينده تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران اعمال خواهيم کرد و در صورت فروش موشک‌هاي بالستيک ايران به روسيه، آماده‌ايم بيشتر از اين پيش برويم.»
کربي گفت: «ايران بلاعوض به روسيه کمک نمي کند. روسيه در ازاي کمک‌هاي ايران، همکاري دفاعي بي سابقه اي را به تهران ارائه کرده است. بنابراين در مجموع ايران به دنبال ميلياردها دلار تجهيزات نظامي از روسيه است.»
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد 14 دي ماه نيز به خبرنگاران گفت: نيروهاي روسيه در 30 دسامبر 2023 و 2 ژانويه 2024 موشک‌هاي بالستيک کره شمالي را به سمت اوکراين پرتاب کردند و ايالات متحده اين موضوع را با شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ميان خواهد گذاشت.
اين سخنگوي دولت جو بايدن در تداوم هراس آمريکا از همکاري ايران و روسيه پس از ماجراهاي پهپادي، ادعاي موشک‌هاي بالستيک کوتاه برد را در سال جديد ميلادي (2024) مطرح کرد اما در عين حال گفت: درحال حاضر ما معتقديم ايران موشک‌هاي بالستيک کوتاه برد به روسيه ارائه نکرده است اما مذاکره کنندگان روس درحال پيشبرد اين امر هستند.
کربي  ادعا کرد: بر اساس گزارش‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در سپتامبر 2023 ميزبان سرگئي شايگو وزير دفاع روسيه بود که موشک‌هاي بالستيک کوتاه برد خود از جمله ابابيل و ديگر سيستم‌هاي موشکي را به نمايش گذاشت. اين اولين نمايش عمومي موشک بالستيک ايران به يک مقام ارشد روس از سال 2022 است.
اين سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا در ادامه مدعي شد: ما ارزيابي مي کنيم که روسيه به دنبال خريد موشک از ايران است.
نيروهاي اوکرايني با کمبود مهمات در مبارزه با نيروهاي روسيه مواجه هستند و بودجه اضافي براي کي يف در کنگره آمريکا متوقف شده است. آمريکا و متحدان غربي اش مي گويند مسکو براي به دست آوردن تسليحات براي استفاده در اوکراين به ايران و کره شمالي روي آورده است؛ در حاليکه روسيه نيز توليد داخلي تسليحات خود را به شدت افزايش داده است؛ اتهامي که مقامات جمهوري اسلامي ايران بارها آن را رد کرده اند.
تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه تهران و مسکو
آبرام پيلي معاون نماينده ويژه آمريکا در امور ايران جمعه شب به وقت محلي گفت: امروز تحريم‌هاي بيشتري را با هدف مقابله با حمايت ايران از جنگ روسيه عليه اوکراين اعلام کرديم.
او در تداوم اظهارات مقامات آمريکايي درباره تعميق روابط ميان تهران – مسکو گفت: تعميق مشارکت نظامي ايران و روسيه نه تنها براي اوکراين مضر است بلکه همسايگان ايران و جامعه جهاني را نيز تهديد مي کند.
آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا نيز گفت که تحريم‌هاي جديد ايالات متحده آمريکا عليه روسيه در دومين سالگرد حمله اين کشور به اوکراين و در پي مرگ الکسي ناوالني رهبر مخالفان روسيه، از نظر تعداد بالاي اشخاص و نهادهايي که هدف قرار گرفته شده‌اند، گسترده‌ترين اقدام تحريمي آمريکا محسوب مي‌شود. وزارت خزانه داري آمريکا به مناسبت دومين سالگرد جنگ روسيه و اوکراين و در پي دستور جو بايدن رئيس جمهور اين کشور اعلام کرد بيش از 500 فرد و نهاد در روسيه به دليل نقض حقوق بشر و جنگ اوکراين تحريم شدند.
وزارت خزانه داري آمريکا روز جمعه به وقت محلي اعلام کرد: به مناسبت دو سال جنگ تمام عيار و غيرقانوني روسيه عليه اوکراين و در واکنش به مرگ الکسي ناوالني، سياستمدار مخالف و فعال ضد فساد، دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا تقريبا 300 فرد و نهاد را تحريم کرد.
وزارت خزانه داري آمريکا افزود: اين اقدامات که همراه با اقدام وزارت امور خارجه آمريکا انجام مي شود، بيشترين تعداد تحريم‌هاي اعمال شده عليه روسيه از زمان تهاجم تمام عيار اين کشور به اوکراين است.
اين نهاد آمريکايي اضافه کرد: آمريکا سه مقام دولت روسيه را در ارتباط با مرگ ناوالني تحريم مي کند. وزارت خزانه داري و دولت آمريکا به صورت مشترک بيش از 500 هدف را براي تحميل هزينه‌هاي اضافي براي سرکوب روسيه، نقض حقوق بشر و تجاوز آن به اوکراين تحريم مي کنند. وزارت بازرگاني همچنين بيش از 90 شرکت را به ليست سياه نهادها اضافه مي کند. وزارت خزانه داري آمريکا اضافه کرد: براي محروم کردن روسيه از منابع لازم براي حمايت از جنگ بي رحمانه اش عليه اوکراين، اهدافي از جمله يک پايگاه اصلي در زيرساخت‌هاي مالي روسيه را تحريم مي کند. اين تحريم‌ها همچنين شامل بيش از 12 نفر در کشورهاي ثالث در اروپا، آسياي شرقي، آسياي مرکزي و خاورميانه و صدها نهاد در پايگاه نظامي-صنعتي روسيه و ساير بخش‌هاي کليدي مي شود. پيش از اين، جو بايدن رئيس جمهور آمريکا با اعلام بيش از 500 تحريم جديد عليه روسيه به دليل جنگ اوکراين و مرگ الکسي ناوالني رهبر مخالفان روسيه با تکرار ادعاهاي ضد ايراني گفت: «اوکراين براي مقابله با حملات بي امان روسيه که با تسليحات و مهمات ايران و کره شمالي ممکن شده است، به کمک‌هاي نظامي بيشتري از سوي ايالات متحده آمريکا نياز دارد.»
کد مطلب: 212277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *