۰
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۶
عوامل تاثیرگذار روی بازار طلا و سکه بررسی شد

روزهای رکوردشکنی طلا ، سکه و دلار

در روزهایی که سپری می‌کنیم بازار طلا و سکه شاهد رکوردشکنی‌های جدید است که این موضوع اگرچه برای سال جاری قابل پیش بینی بود اما در همین چند روز از شیب رشد بالایی برخورد شده است.
روزهای رکوردشکنی طلا ، سکه و دلار

گروه اقتصادی- عباس قاری: در روزهایی که سپری می‌کنیم بازار طلا و سکه شاهد رکوردشکنی‌های جدید است که این موضوع اگرچه برای سال جاری قابل پیش بینی بود اما در همین چند روز از شیب رشد بالایی برخورد شده است.
به گزارش
مردم سالاری آنلاین ، سکه طلا برای ورود به کانال 46 میلیون تومان احتیاج به یک حرکت کوچک دیگر دارد تا به رکوردشکنی‌های خود در سال جدید ادامه دهد. روند افزایشی قیمت طلا و سکه که از سال گذشته نیز مورد پیش بینی و تاکید بسیاری از کارشناسان بود با سرعت بیشتری در ابتدای امسال رخ داده است بطوریکه در این چند روز اخیر شاهد رشد هفت میلیونی قیمت سکه تمام بهار و همچنین افزایش 400 هزار تومانی هر گرم طلا در بازارهای داخلی شده ایم.عوامل متعددی در این ایام باعث روشن شدن موتور حرکتی قیمتها در بازار طلا و سکه بوده است. در چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت و ادامه رکوردشکنی‌های دلار بوده ایم بطوریکه این ارز با رشد 15 هزار تومانی از کانال 50 هزار تومان تا امروز به کانال 64 هزار تومان رسیده است. درعین حال، قیمت جهانی طلا هم در اینروزها در ادامه روند افزایشی خود به قیمتهای جدید دست یافته است. کارشناسان وقوع بحران‌های سیاسی خاورمیانه و ناآرامی‌های موجود در منطقه اوکراین را از دلایل اصلی نوسانات قیمتی طلای جهانی می‌دانند. بر اساس این گزارش، طلای جهانی روز پنجشنبه (۴ آوریل) به بالاترین سطح خود رسید زیرا جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تاکید کرد که افزایش شغلی اخیر و نرخ تورم بالاتر از حد انتظار، تصویر کلی راهبرد پولی بانک مرکزی را به طور قابل‌توجهی تغییر نمی‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر سکه امامی‌در ابتدای کریدور ۴۶ میلیون تومان ایستاده و طلا نیز بیش از ۳ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان قیمت پیدا کرده است. این در حالی است که در آغاز معاملات سال جدید، هر قطعه سکه امامی‌۳۸ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار در حدود ۳ میلیون و ۳۵۳ هزار تومان قیمت داشت و این قیمت‌ها تقریبا تا روز دهم فروردین‌ماه نیز مشاهده می‌شد. اما در سه روز گذشته، بازار طلا و سکه شاهد رشد عجیب قیمت‌ها بوده؛ به طوری که سکه بیش از ۷ میلیون تومان و طلا نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان گران شده است.

طلای جهانی به قله رسید
بر اساس این گزارش، بهای هر اونس طلا در روز معاملاتی پنجشنبه ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۳۰۰ دلار و ۵۳ سنت در هر اونس رسید، پس از اینکه در اوایل جلسه به رکورد ۲۳۰۲ دلار و ۲۹ سنت رسید. شمش از پنجشنبه گذشته به طور متوالی به بالاترین حد خود رسیده است. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۳۲۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.پاول اظهار کرد اگر اقتصاد به طور گسترده مطابق انتظار ما تکامل یابد، او و همکارانش در فدرال رزرو تا حد زیادی موافق هستند که نرخ بهره پایین‌تر در مقطعی از سال جاری مناسب خواهد بود.بر اساس ابزار FedWatch، معامله‌گران به احتمال ۶۲ درصد قیمت‌گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد.بر اساس نظرسنجی رویترز از استراتژیست‌های ارز خارجی، دلار آمریکا در ماه‌های آینده قوی باقی می‌ماند زیرا بازارها به کاهش انتظارات برای زمان و میزان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو ادامه می‌دهند. وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که خرید ارز خارجی و طلای خود را در ماه آینده بیش از دو برابر خواهد کرد.در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۷.۲۴ دلار در هر اونس رسید، پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۹۳۸.۹۳ دلار و پالادیوم ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۰۲۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.
رشد قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلایل افزایش قیمت‌ها و این‌که رشد قیمت طلا و سکه تا کجا ادامه دارد؟ می‌گوید: ما شاهد افزایش مجدد قیمت دلار بودیم. در عین حال، قیمت جهانی طلا هم رشد داشت. بر همین اساس، نوسانات و افزایش قیمت ارز و اونس طلا و همچنین خبرها و بحران‌های سیاسی خاورمیانه، روی بازار اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است.وی می‌افزاید: اما نکته این‌جاست که میزان افزایش قیمت‌ها دور از انتظار بوده و امکان دارد به صورت حباب و تخلیه باشد.
در حال حاضر بازار در تکاپو افزایش قیمت‌ها نیست و بازار خیلی ملتهب است.رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که خرید و فروش تغییر نکرده است، متذکر می‌شود: من اعتقاد دارم قیمت‌هایی که امروز درباره طلا و سکه دیده می‌شود، کاذب است و توصیه می‌کنیم که مردم خرید را برای زمانی بگذارند که قیمت‌ها، ثبات نسبی داشته باشند.بذرافشان عنوان می‌کند: بازار که در حال حاضر التهاب و افزایش قیمت دارد، ممکن است با یک خبر سیاسی اقتصادی یا با کاهش قیمت ارز و کاهش اونس جهانی طلا، ریزش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.وی در ادامه می‌گوید: بالاخره افزایش شدید قیمت اونس جهانی طلا و در عین حال، نوسان قیمت ارز و نیز خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا در روزهای گذشته، باعث شده که میزان افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ایران یک مقدار بیشتر از اونس جهانی طلا باشد.رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌افزاید: بر همین اساس من اعتقاد دارم که این رشد قیمت‌ها ممکن است موقت باشد و التهاب، با یک خبر تخلیه شود و قیمت‌ها بریزد.
کد مطلب: 214252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *