۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۵
نشست خبری رئیس‌جمهوری روسیه 4 ساعت طول کشید

تاکید پوتین بر اهداف خرد و کلان کرملین

«ولادیمیرپوتین» در نشست خبری سالانه رئیس‌جمهوری روسیه حاضر شد. پوتین هرسال پیش از عیدسال نو مقابل دوربین‌ها می‌نشیند.او حداقل 20 نشست خبری در مقام رئیس‌جمهوری برگزار کرده‌است.
تاکید پوتین بر اهداف خرد و کلان کرملین

گروه بین‌الملل - علی ودایع: «ولادیمیرپوتین» در نشست خبری سالانه رئیس‌جمهوری روسیه حاضر شد. پوتین هرسال پیش از عیدسال نو مقابل دوربین‌ها می‌نشیند.او حداقل 20 نشست خبری در مقام رئیس‌جمهوری برگزار کرده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،تفاوت نشست خبری امسال با سال‌های گذشته، ادغام همزمان پاسخگویی به سوالات رسانه‌ها و شهروندان روسی بود تا در این نشست چهار ساعته با سوالات پرتعداد بیش از دو میلیون شهروند روسیه نیز مواجه شود. رئیس جمهور به بیش از 80 سوال روزنامه نگاران و شهروندان روسیه پاسخ داد. گفته می‌شود که حدود 2 میلیون سوال از رئیس‌جمهوری روسیه مطرح شده ‌بود. مساله انتخابات پیشروی روسیه، جنگ اوکراین و تقابل با غرب رئوس سوالاتی بود که از قبل پیش‌بینی می‌شد.

پوتین در ابتدا تاکید کرد که «وجود و بقای روسیه بدون حاکمیت ملی ممکن نیست؛ نیازی که به سادگی وجود ندارد.»
ادامه جنگ در اوکراین
پوتین در پاسخ به سوال روزنامه نگاران گفت که اهداف جنگ در اوکراین تغییر نمی‌کند؛ این خلع سلاح، غیرنظامی سازی و وضعیت بی طرف اوکراین است. وی در مورد مذاکرات با کی یف خاطرنشان کرد که طرف اوکراینی با نازی زدایی موافق نیست، زیرا مدعی است که هیچ احساسات فاشیستی در اوکراین وجود ندارد.
وی تاکید کرد: اگر آنها نمی‌خواهند مذاکره کنند، خوب، پس ما مجبوریم اقدامات دیگری از جمله اقدامات نظامی را انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد که اوکراین عملا سلاح تولید نمی‌کند. همه چیز به اوکراین آورده شده است، متاسفم برای بی ادبی- همه چیز به صورت مفت آورده شده است. اما این مال مفت می‌تواند در زمانی به پایان برسد، وظاهرا کم کم دارد به پایان می‌رسد.
ولادیمیر پوتین تاکید کرد که موقعیت نیروهای روسی در منطقه عملیات ویژه در امتداد تقریباً کل خط دفاع، «متواضعانه بگوییم» در حال بهبود است.غرب هر آنچه را که وعده داده بود، حتی بیشتر، به اوکراین داد، اما نیروهای روسی از زمان شروع «ضد حمله» کی‌یف، تاکنون 747 تانک و 2300 خودروی زرهی را منهدم کرده اند.
رئیس‌جمهوری روسیه درباره زمان پایان جنگ اوکراین گفت: «زمانی صلح برقرار خواهد شد که روسیه به اهداف خود در عملیات ویژه دست یابد. پیروزی از آن ما خواهد بود.»
وی ضمن پافشاری بر این که «ملت روسیه و ملت اوکراین یک ملت واحد هستند »،گفت: درگیری در اوکراین با یک کودتا در سال 2014 آغاز شد. پیش از ان، ما دهه‌ها در تلاش برای ایجاد روابط عادی بودیم. حتی پس از کودتا، زمانی که دور سوم وجود داشت. این یک کودتای خزنده بود، اما ما آن را پذیرفتیم. یانوکوویچ بعدا در انتخابات پیروز شد و مخالفان او کودتا کردند.
تخاصم اروپا و آمریکا
ولادیمیر پوتین در مورد روابط روسیه با اتحادیه اروپا و ایالات متحده گفت: روسیه روابط با اتحادیه اروپا را خراب نکرد، بلکه اتحادیه اروپا روابطش را با روسیه خراب کرد. در این راستا، رئیس جمهور روسیه اشاره کرد که کودتا در اوکراین برای ایجاد درگیری روسیه توسط «دوستان آمریکایی» لازم بود و اروپایی‌ها وانمود می‌کنند که هیچ چیز نمی‌دانند. وی تاکید کرد: آنها ما را مجبور به انجام جنگ کردند. اروپا می‌ایستد و در سکوت این [اقدامات ایالات متحده] را تماشا می‌کند یا بازی می‌کند، با آنها آواز می‌نوازد چگونه می‌توانیم با آنها رابطه برقرار کنیم؟ واقعیت این است که تا حد زیادی انها حاکمیت خود را از دست داده اند، همانطور که اکنون می‌بینیم، و انها تصمیمات زیادی را به ضرر خود می‌گیرند.
فاجعه فلسطین
پوتین آنچه را که در نوار غزه در حال وقوع است فاجعه نامید و تاکید کرد: در درگیری‌های اوکراین چیزی شبیه به آنچه از نظر تخریب در نوار غزه رخ می‌دهد وجود ندارد. ایجاد مبانی اساسی برای حل و فصل مساله اسرائیل و فلسطین و حل مسئله تشکیل کشور فلسطین ضروری است.
او با اشاره به «نقش رهبری اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در مساله غزه گفت که در حال برنامه ریزی برای دیدار با اردوغان است.
رئیس‌جمهوری روسیه افزود: وخامت اوضاع در نوار غزه منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم شد. کشورها نمی‌توانند در سازمان ملل در مورد غزه به اجماع برسند. در سازمان ملل برخی کشورها از تصمیم‌گیری در مورد این مناقشه جلوگیری می‌کنند. با این حال، ساختار خود سازمان اینگونه است.
او حفظ مکانیسم‌های حق وتو را بسیار مهم دانست و گفت: در غیر این صورت به سادگی به یک «محل بحث و گفت‌وگو» تبدیل خواهد شد. این بدان معنا نیست که نیازی به اجماع نیست. مسکو بر این واقعیت تکیه دارد که تصمیمات سازمان ملل در مورد ایجاد دو کشور در این منطقه - اسرائیل و فلسطین - باید اجرا شود.
افزایش ناسیونالیسم و افراط‌گرایی
پوتین معتقد است که واقعاً ناسیونالیسم در جهان افزایش یافته است.
رئیس فدراسیون روسیه، روس‌هراسی را یکی از اشکال مبارزه با روسیه نامید و گفت: در مورد روس‌هراسی، این یکی از بردارهای مبارزه با روسیه است، یکی از جهت‌گیری‌ها. ما باید در کشور خود هر کاری انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که چنین چیزی در کشور ما ایجاد نمی‌شود و ما باید هر گونه تلاشی برای تکان دادن جامعه از درون را خنثی کنیم. این کاری است که ما انجام خواهیم داد.
او افزایش اسلام هراسی و یهودی ستیزی را با احساس عدم عدالت در مردم مرتبط دانست.
تیکه به ارمنستان
پوتین درباره اوضاع در قره‌باغ کوهستانی گفت: این روسیه نبود که قره باغ را رها کرد، بلکه خود ارمنستان، به ابتکار خود و بدون اطلاع مسکو بود. روسیه به‌طور خاص از تصمیم ارمنستان برای به رسمیت شناختن قره‌باغ کوهستانی به عنوان بخشی از آذربایجان مطلع نشد. لغو عضویت ارمنستان در کشورهای مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به نفع ارمنستان نیست. پوتین همچنین ابراز امیدواری کرد که غیبت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در رویدادهای عمومی به دلیل برخی فرآیندها در ارمنستان باشد و نه به دلیل بی میلی به ادامه همکاری.
بدل پوتین در نشست
یک دانشجوی دانشگاه سن پترزبورگ که با کمک هوش مصنوعی تصویر خود را به شکل ولادیمیر پوتین درآورد، از وی پرسید که آیا این درست است که رئیس جمهور روسیه بدل‌های زیادی دارد. یکاترینا بیریزوفسکایا، مجری ارتباط مستقیم، تاکید کرد که فردی که این سوال را مطرح کرد، خود را معرفی نکرد. پوتین خاطر نشان کرد: من می‌بینم که شما می‌توانید مانند من باشید و با صدای من صحبت کنید. اما من در مورد آن فکر کردم و تصمیم گرفتم که فقط یک نفر باید مانند من باشد و با صدای من صحبت کند، آن شخص من خواهم بود. این چیزی است که یکی از مقامات ما به شوخی گفت. در مورد هوش مصنوعی، بله، این اولین بدل من است. یکی از خبرنگاران از پوتین پرسید که «اگر قرار باشد حرفی و نصیحتی به پوتین سال ۲۰۰۰ بکند او چه چیزی به خودش خواهد گفت و در مورد چه چیزی به خودش هشدار خواهد داد.» رئیس جمهوری روسیه در اولین نکته پاسخ داد: به خودم می‌گویم: «تو در راه درستی رفیق» و نسبت به اعتماد بیش از حد به «به اصطلاح شرکا» به خودم هشدار می‌دهد.
بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی روسیه، سطح اعتماد مردم این کشور به ولادیمیر پوتین ۷۸.۵ درصد و میزان موافقت فعالیت‌های وی از سوی جامعه ۷۵.۸ درصد برآورد شده است.
کد مطلب: 208161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *