۰
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۳
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

نياز منطقه به ديپلماسی ذيل توازن راهبردی

بامداد 26 فروردين، ايران، پرواز پهپادها و پرتاپ موشک‌هاي بالستيک و کروز به سمت سرزمين‌هاي اشغالي تيتر اول اخبار دنيا بود. برخي شادمان خبرهاي انتقام از صهيونيست‌ها را دنبال مي‌کردند و برخي شب را با استرس آغاز جنگ به صبح رساندند؛ جنگ با قاصباني که بيش از 190 روز است در غزه به زن و کودک و پير و جوان رحم نمي‌کنند.
نياز منطقه به ديپلماسی ذيل توازن راهبردی
گروه سياسي- خاطره ميرزا: بامداد 26 فروردين، ايران، پرواز پهپادها و پرتاپ موشک‌هاي بالستيک و کروز به سمت سرزمين‌هاي اشغالي تيتر اول اخبار دنيا بود. برخي شادمان خبرهاي انتقام از صهيونيست‌ها را دنبال مي‌کردند و برخي شب را با استرس آغاز جنگ به صبح رساندند؛ جنگ با قاصباني که بيش از 190 روز است در غزه به زن و کودک و پير و جوان رحم نمي‌کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حشمت الله فلاحت پيشه در گفت‌وگو با مردم سالاري در بررسي حمله بامداد يکشنبه ايران به سرزمين‌هاي اشغالي تاکيد کرد که بعد از اين اتفاق ايران و اسرائيل تبديل به دو قدرت هماورد در منطقه شده‌اند. وي ادامه داد که حتي حاميان هميشگي اسرائيل نيز خواهان پايان اين جنگ مرحله‌اي هستند و از تبديل شدن آن به يک جنگ تمام عيار وحشت دارند.
در ادامه مشروح گفت‌وگوي «مردم سالاري» با رئيس سابق کميسون امنيت ملي و سياسي خارجي مجلس را مي‌خوانيد:
حشمت الله فلاحت پيشه، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: پيامي که استراتژيست‌ها از حمله ايران به اسرائيل دريافت کردند اين بود که که ايران و اسرائيل دو قدرت هماورد در منطقه هستند، که از توان توازن و توان وحشت متقابل برخودارند.
 فلاحت پيشه تاکيد کرد: در ريز قضايا طرف اسرائيلي حمله ايران را پيروزي خود مي‌داند چون معتقد است پرتاب‌هاي ايران را رهگيري کرده و طرف ايراني نيز معتقد است به عمد مناطق نظامي که بيشترين پوشش هوايي را داشتند مورد هدف قرار داده و اين نشان دهنده آسيب پذيري سرزمين‌هاي اشغالي است که يک هفتادم سرزمين ايران وسعت دارد.
رئيس سابق کميسون امنيت ملي و سياسي خارجي با اشاره به اينکه اينها مسائلي است که در ريز قضيه مطرح مي‌شود، گفت: اما آنچه که شکل گرفته و اهميت دارد نوعي هماوردي است.
فلاحت‌پيشه با بيان اينکه موضوع دوم وحشت ديپلمات‌ها و سياست مداران منطقه است، خاطر نشان کرد:  وحشتي که سياست مداران بي‌تفاوت نداشتند و الان دچار وحشت شده‌اند؛ طوريکه حتي کشورهاي غربي و آمريکا که اقدام ايران را محکوم کردند، همه خواهان پايان دادن به اين جنگ مرحله‌اي شده‌اند.
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه آمريکا رسما به صهيونيست‌ها اعلام کرده است که در صورت تداوم جنگ هيچ حمايت تهاجمي از اسرائيل نمي‌کند، افزود: همان امريکايي که بدون حمايت پدافندي آنها به همراه فرانسه و انگلستان شايد اسرائيل توان کمتري براي مقابله با موشک‌هاي ايران داشت؛ آنها حتي به اسرائيل اعلام کردند که همراه با اين رژيم در جنگ نيستند.
مردم خواهان جنگ نيستند
فلاحت‌پيشه با بيان اينکه از سوي ديگر خواست مردم در ميان است، افزود: چه در ايران چه در سرزمين‌هاي اشغالي مردم خواهان جنگ نيستند، وحشت عمومي که در زمان حمله ايران در اسرائيل شکل گرفت، يک وحشت رواني بود که اگر جنگ فراگير شود اين وحشت عملياتي خواهد شد.
به گفته وي الان در شرايط جنگ مرحله‌اي قرار داريم، در اين مرحله کشورها سعي مي‌کنند توان خود را به رخ بکشند، بدون اينکه محاسبه جدي روي آسيب‌هاي طرف مقابل به ويژه آسيب‌هاي انساني کرده باشند، حتي از کشتار به ويژه کشته شدن غير نظاميان پرهيز مي‌کنند.
ايران توان زرادخانه دفاعي خود را به رخ کشيد
فلاحت پيشه با تاکيد بر اينکه ايران سعي کرد تنوع تجهيزاتي خود را و بخشي از توان زرادخانه دفاعي خود را به رخ بکشد، يادآور شد: موضوع اساسي ديگري که وجود دارد اين است که اگر اسرائيل اقدام تازه‌اي صورت دهد، جنگ از حالت مرحله‌اي خارج مي‌شود. وي هشدار داد جنگ‌ها زماني از حالت مرحله‌اي خارج مي‌شوند که طرف ديگر مقابله به مثل جدي کند. رئيس سابق کميسيون امنيت ملي و سياسي خارجي با اشاره به اينکه مي‌بينيم بعد از حمله لانچرها، سکوهاي پرتاپ موشک دوباره مسلح شده‌اند، خاطر نشان کرد: اگر اسرائيل اقدامي انجام دهد، بدون وقفه ايران مقابله خواهد کرد و اين يعني جنگ تمام عيار. اگر جنگ تمام عيار شکل گيرد عوامل تکميل کننده جنگ به ميان مي‌آيد، يکي از آنها توازن تجهيزاني است. وي با اشاره به اينکه طبيعتا ايران هم به سمت تجهيزاتي خواهد رفت که آسيب پذيري اسرائيل را بيشتر کند، گفت: برخي از تجهيزات را از تجربه حمله شب قبل گرفته است و ديگري توازن با سلاح‌هاي اسرائيل است. اين همان چيزي است که آمريکا هم نگران آن است.
فلاحت پيشه با بيان اينکه اگر جنگ تمام عيار شکل بگيرد، ايران هم به سمت تجهيزاتي مي‌رود که هماوردي با تجهيزات اسرائيل داشته باشد، افزود: آخر اين تقابل مي‌تواند به سمت يک جنگ ويرانگر با تجهيزات غير متعارف حرکت کند. من معتقدم اين مي‌تواند عامل نگراني‌هاي باشد که ديپلمات‌ها را وحشت زده کند، به همين دليل مي‌توانند فعالتر عمل کنند.
ايران توان ضربه زدن به اسرائيل را دارد
رئيس سابق کميسون امنيت ملي و سياسي خارجي با اشاره به اينکه ايران از توان نظامي لازم براي وارد آوردن ضربه به اسرائيل برخوردار است، گفت: شليک از خاک ايران به سرزمين‌هاي اشغالي  نشان دهنده اين موضوع بود که ايران از توان جنگ ترکيبي عليه اسرائيل برخوردار است، يعني اگر جنگ ترکيبي شکل بگيرد و گروهاي نزديک به ايران به اسرائيل حمله کنند، توان گنبد آهنين، پيکان و فلاخن داوود يعني سه گانه‌هاي پدافند اسرائيل تحليل خواهد رفت و آن موقع است که آسيب پذيري اسرائيل مشخص خواهد شد.
وي در ادامه خاطر نشان کرد ما مي‌بينيم که در اين عمليات گروه‌هاي نيابتي بيشتر بازي بدون توپ داشتند، به عبارتي خيلي محدود در عمليات شرکت کردند و تمام سعيشان اين بود که کاري کنند که مارک ايراني حمله مشخص باشد؛ همه اينها اين پيام را دارد که فراگير شدن جنگ مي‌تواند آسيب‌هاي جدي را متوجه اسرائيل کند.
اين جنگ نيست، فتنه است
فلاحت پيشه با تاکيد بر اينکه آنچه که با آن مواجه هستيم جنگ نيست بلکه فتنه است، خاطرنشان کرد: از ابتدا هدف کشيدن ايران و اسرائيل به جنگ بوده است؛ متاسفانه خيلي از بازيگران سودشان در جنگ در خاورميانه است، بازيگراني از روسيه، برخي محافظه کاران عرب منطقه تا تندروها در اسرائيل.
به گفته وي نکته تلخ ماجرا اين است که در موضع مخالفت با جنگ، ايران و آمريکا به هم نزديک‌تر هستند تا ايران و روسيه.
اين نماينده سابق مجلس با بيان اينکه در ابتدا دو نوع افراطي‌گري باعث شد ما اين شرايط را ببينيم؛ گفت: اول اينکه همگان در ميداني بازي کردند که افراطيون صهيونيست به رهبري نتانياهو شکل داده بودند، چون کيان سياسي آنها به جنگ وابسته بود، دوم اينکه در طرف ايراني نيز توازن ديپلماسي و ميدان بهم خورد و ديپلمات‌ها در ايران خانه نشين شدند.
جنگ نه به سود ايران است نه به سود منطقه
فلاحت پيشه يادآور شد: ميدان يک قابليت است به شرطي که همراه با ديپلماسي حرکت کند، ما مي‌بينيم که در تحولات مختلف هرگاه اسم جنگ مي‌آيد، ايران به عنوان يک هدف مطرح مي‌شود، اما هرگاه اسم ديپلماسي مطرح است ايران در حاشيه قرار مي‌گيرد.
وي خاطر نشان کرد: معتقدم حالا که نوعي توازن راهبردي استراتژيک خودش را در منطقه نشان داده است، بايد فضاي بيشتري را براي ديپلماسي فراهم کرد، چون در شرايط کنوني جنگ نه به سود ايران است نه به سود منطقه.
دنيا واقع گرايانه‌تر تحولات منطقه را دنبال کند
وي در ادامه اين گفت ‌وگو به تغيير معادلات منطقه پس از حمله ايران به سرزمين‌هاي اشغالي اشاره کرد و گفت: بعد از اين اتفاق شايد دنيا واقع گرايانه‌تر تحولات منطقه را دنبال کند. فلاحت پيشه با اشاره به اينکه يکي از ضعف‌هاي راهبردي منطقه اين بود که همواره يک اصل ثابت به اسم انزواي ايران داشت، گفت: بازيگراني کنار هم چيده مي‌شدند که عملا اين بازيگران يا طرف‌هاي ساکت منطقه بودند و يا از تحولات منطقه فقط
سوء استفاده مي‌کردند.
وي با بيان اينکه اگر جايي براي ديپلماسي قائل باشيم بايد تحولات واقع گرايانه‌تر شود، گفت: تجربه نشان داده است که سياست انزواي ايران جواب نمي‌دهد، بخشي از بازيگران در داخل ايران بايد مانع رفتارهاي باشند که ايران را با اين همه قابليت منزوي کند و بخشي هم راهبردهاي فرعي است که همواره سياست انزواي ايران را سياست اول خودشان نشان داده‌اند.
رئيس سابق کميسون امنيت ملي و سياسي خارجي با بيان اينکه آنچيزي که مهم است، نوع رفتارهاي است که بعد از اين شکل مي‌گيرد، خاطر نشان کرد: اگر دوباره به سمت انزوا و يا کمک به اسرائيل براي ضربه زدن به ايران حرکت کنند، مديريت تحولات از دست آمريکا هم خارج مي‌شود، اما اگر دغدغه‌هاي ايران مثل آتش بس در فلسطين، پايان دادن به سياست‌هاي تهاجمي و حمايت يک جانبه از اسرائيل تعديل شود، آنوقت مي‌شود خاورميانه در اوج بحران بازگشت به سمت آرامش را تجربه کند.
کد مطلب: 214637
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *