۰
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۲
شب تلخ بارسلونا در مونجوییک

صعود پاریس به نیمه‌ نهایی با تاریخ‌سازی در لیگ قهرمانان اروپا

در دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در شب اول پاری‌سن‌ژرمن و دورتموند، بازنده‌های دور رفت جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی را کسب کردند.
صعود پاریس به نیمه‌ نهایی با تاریخ‌سازی در لیگ قهرمانان اروپا

گروه ورزشی - محمدحسین یزدی: در دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در شب اول پاری‌سن‌ژرمن و دورتموند، بازنده‌های دور رفت جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی را کسب کردند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بارسلونا در مونتجویک میزبان پاری‌سن‌ژرمن بود بارسا با کمک فشار هوادارانش توانست یک گل زودهنگام توسط رافینیا به ثمر برساند اما آرائوخو حکم حذف تیمش را با اشتباه مرگبارش صادر کرد. با این اخراج شاگردان ژاوی قافیه صعود را به پاریس باختند تا برتری 3 بر 2 بازی دور رفت با خاطره تلخ شکست 4 بر یک بازی برگشت، ماجراجویی لیگ قهرمانان اروپا را برایشان تمام کند.
پاریس بازی را با انرژی بیشتری آغاز کرده بود. بردلی بارکولا، باعث شد رونالدو آرائوخو چاره‌ای جز خطا پشت محوطه جریمه و دریافت کارت قرمز نداشته باشد. تیمی که دقیقه 12 به گل رسیده و حاشیه امن صعودش را به 2 گل افزایش داده بود در ادامه هم جزیان بازی را به پاریس واگذار کرد و هم با دریافت 4 گل مقابل چشمان تماشاگرانش از دور مسابقات کنار رفت.
به دنبال این اخراج حملات پاری سن ژرمن تشدید شد و در دقیقه ۴۰ در حالی که «بردلی بارکولا» در سمت راست محوطه جریمه بارسایی‌ها صاحب توپ بود ارسال در عرض خود را انجام داد و «عثمان دمبله» موفق شد گل تساوی را به ثمر برساند تا نیمه اول با تساوی یک به یک به پایان برسد.
با آغاز نیمه دوم، شاگردان ژاوی تمرکز خود را بر دفاع از دروازه گذاشتند و در سوی مقابل هم شاگردان «لوییز انریکه» تلاش کردند با استفاده از ۱۰ نفره شدن حریف بتوانند نتیجه بازی را به سود خود برگردانند.
در دقیقه ۵۴ حملات پاری سن ژرمن نتیجه داد و این تیم موفق شد در دقیقه ۵۶ و با ضربه دقیق «ویتینیا» که از پشت محوطه جریمه بارسلونا شلیک شد دروازه حریف را باز کند تا بازی ۲ بر یک شود.
در دقیقه ۵۹ کار برای بارسلونا سخت‌تر هم شد و در حالی که توپ در محوطه جریمه به دمبله رسیده بود با خطای مدافع بارسلونا متوقف شد و داور خطای پنالتی اعلام کرد تا «کیلیان امباپه» پشت ضربه پنالتی قرار بگیرد و با یک ضربه دقیق توپ را به تور دروازه بارسلونا بچسباند و نتیجه را ۳ بر یک کند و علاوه بر اینکه تیمش را در مجموع ۵ بر ۴ پیش انداخت خود را به بازیکن محبوب ریالی‌ها که رقیب جدی بارسلونا است تبدیل کند. در دقیقه ۸۹ هم در حالی که باسایی‌ها با تمام توان جلو کشیده بودند که بتوانند بازی را به تساوی بکشانند با ضد حمله سریع حریف غافلگیر شدند و امباپه موفق شد برای بار چهارم دروازه را باز کند تا این دیدار در نهایت با نتیجه ۶ بر ۴ به سود پاری سن ژرمن به پایان برسد و این تیم فرانسوی راهی مرحله نیمه نهایی شود.
از همان ابتدای این دیدار، مشخص بود استراتژی بارسلونا عقب نشستن و تکیه بر ضد حملات به تیم حریف خواهد بود. مالکیت توپ تنها 37.1 درصد پیش از خارج شدن کارت قرمز از جیب داور به قصد اخراج آرائوخو، دلیلی بر این ادعاست. بارسلونا پس از اخراج توانی برای بازگرداندن نتیجه یا مقاومت جانانه نداشت و اگر هم اندکی امکان برای رویاپردازی باقی مانده بود، عملکرد فوق‌العاده عثمان دمبله، راه را کاملا بست!
در نیمه نخست این دیدار، پاریس 20 لمس توپ درون محوطه جریمه بارسلونا داشت و از طرف مقابل تعداد لمس توپ‌های بارسلونا در محوطه 18 یاردی تیم حریف از 4 تجاوز نکرد. بارسلونا در نیمه نخست تنها 2 شوت به سمت دروازه پاریس زد. این، کمترین میزان شوت بارسلونا در نیمه نخست یک دیدار خانگی از ادوار حذفی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بوده است. همچنین کیلیان امباپه به مرز تاثیر مستقیم روی 50 گل در فصل جاری از چارچوب تمامی رقابت‌ها رسید و گل شماره 41 فصل جاری خود را هم به ثمر رساند. 41 گلی او در فصل جاری مسابقات، بیش‌تر از هر بازیکن دیگری در جمع بازیکنان حاضر در 5 لیگ معتبر اروپایی بوده است. برای دومین بار در تاریخ پاریس به دنبال شکست در بازی دور رفت، موفق شد بازی برگشت را با موفقیت به پایان رساند و در نهایت صعود کند. پیش از این تنها فصل 20-2019 سابقه داشت تیم فرانسوی دیدار دور رفت مرحله حذفی مقابل دورتموند را با شکست پشت سر گذاشته و در بازی برگشت، نتیجه را جبران کند. حالا بار دیگر پاری‌سن‌ژرمن باید به مصاف دورتموند برود.
این شانزدهمین فصل حضور پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان اروپاست و پاریس برای چهارمین بار در تاریخش راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا شد. پیش‌تر این تیم در سال‌های 1995، 2020 و 2021 موفق شده بود به جمع 4 تیم برتر مسابقات راه پیدا کند و امیدوار است این فصل سرانجام طلسم عدم قهرمانی‌اش توسط سرمربی که سابقه فتح رقابت‌ها را دارد، شکسته شود.
امباپه در آخرین فصل حضورش در پیراهن پاریس، موفق شد آمار گل زده یک بازیکن در بازی‌های خارج از خانه در تاریخ این مسابقات را بهبود بخشد و ضمن عبور از کریم بنزما، از این پس تنها کریستیانو رونالدو (23 گل در 39 بازی) را بالاتر از خودش به‌عنوان بهترین گلزن خارج از خانه تاریخ مسابقات می‌بیند.
همچنین کیلیان در دوازدهمین بازی خارج از خانه خود در این مسابقات، برای پانزدهمین بار گلزنی کرد. او بیشتر از هر حریف دیگری، دروازه بارسلونا را در این مسابقات گشوده و گل دومش در این دیدار، ششمین گل دوران حرفه‌ای او به بارسلونا بود.
کد مطلب: 214773
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *