۰
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» مصوبات مجلس شورای اسلامی را بررسی ميی کند

انتقاد از عدم کنترل بازار ارز تا پاک کردن لکه ننگ بر دامان مجلس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يکشنبه به بررسي طرح‌ها و لوايح در دستور کار پرداختند.
انتقاد از عدم کنترل بازار ارز تا پاک کردن لکه ننگ بر دامان مجلس
گروه سياسي- سيدمجيد حسيني: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يکشنبه به بررسي طرح‌ها و لوايح در دستور کار پرداختند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،با اينکه تنها چند هفته به پايان مجلس يازدهم زمان باقي مانده است اما نمايندگان کنوني قصد دارند که هرچه سريعتر طرح‌ها و لوايحي که در دستور کار آنها در طي چهارسال گذشته بوده است و زمان کافي براي بررسي آنها را نداشته اند، را به سرعت به تصويب رسانند تا حداقل موضوعات در دستور کار مجلس آينده باقي بماند.
اين اقدامات در حالي است که روز جمعه 21 ارديبهشت ماه مرحله دوم انتخابات در برخي حوزه‌هاي انتخابيه از جمله تهران براي برگزيدن باقي نمايندگان برگزار مي‌شود تا در اوايل خردادماه نمايندگان در مجلس جديد سوگند ياد کنند.
نمايندگان مجلس در اين جلسه به بررسي گزارش کميسيون قضايي و حقوقي درباره طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز پرداختند و همچنين بررسي گزارش کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره طرح تقويت و توسعه علوم پژوهش و نوآوري دفاعي در دستورکار نمايندگان قرار گرفت.
در جلسه علني امروز و در جريان بررسي جزييات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز، نمايندگان ماده هفت اين طرح را تصويب کردند که بر اساس آن کليه عوايد حاصل از قاچاق و خريد و فروش اسلحه و اموال مورد استفاده در ارتکاب جرائم به نفع دولت ضبط مي‌شود.
همچنين وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به عنوان مرجع ارزش گذاري سلاح مهمات يا قطعات مؤثر موضوع مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غير مجاز تعيين شد.
با تصويب ماده 8 و 9 اين طرح نيز مشخص شد که چه سلاح و مهمات قاچاقي به نفع دولت مصادره شده و يا اين‌که مجازات آن جزاي نقدي خواهد شد.
در ادامه بررسي‌هاي مربوط به طرح يک فوريتي اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غير مجاز، تبليغ خريد و فروش سلاح جرم‌انگاري شد.
بر اين اساس تصويب شد که هر شخص در خصوص قاچاق، تحصيل، حمل، نگهداري، اختفاء، خريد، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمير يا استفاده از سلاح گرم يا سرد جنگي يا سلاح شکاري يا قطعات مؤثر يا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش يا تبليغ نمايد به مجازات حبس درجه 6 محکوم مي‌شود.
نمايندگان همچنين  قاچاق اسلحه در فضاي مجازي را جرم‌انگاري و مصوب کردند ارتکاب جرائم موضوع قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز در فضاي مجازي مشمول مجازات مقرر در اين قانون مي‌شود.
در مصوبه اي ديگر نيز مقرر شد که وسيله نقليه حامل بيش از يک قبضه انواع سلاح گرم جنگي، به نفع دستگاه کاشف ضبط شود.
در ادامه جلسه علني ديروز، نمايندگان در جريان بررسي گزارش کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره کليات طرح تقويت و توسعه علوم پژوهش و نوآوري دفاعي که با عنوان طرح تشکيل سازمان پژوهش و نوآوري دفاعي (سپند) وزارت دفاع شناخته مي‌شود، با کليات اين طرح موافقت کردند.
در ادامه رضا طلايي‌نيک معاون توسعه مديريت و برنامه ريزي راهبردي و سخنگوي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح  با بيان اينکه «سازمان سپند به همه نيروهاي مسلح خدمات علمي مي‌دهد»، اظهار کرد: امروز در وزارت دفاع  با 100 دانشگاه قرارداد فعال داريم و درحال استفاده از همه ظرفيت‌هاي دانشگاه‌ها هستيم؛ همچنين با هزار و 200 شرکت دانش‌بنيان قرارداد جاري داريم؛ اما بکار گيري اين دانش و توانمندي نخبگان و جوانان مستعد کشور نيازمند سازماني است که عهده دار اين مسئوليت شود. امروز در مجلس تقاضاي اعمال دو فوريت لايحه تمديد مهلت اجراي قانون اساسنامه شرکت ملي پست ايران مطرح شد که نمايندگان با آن موافقت کردند. بعد از تصويب دو فوريت اين لايحه، رئيس مجلس اظهار کرد: اين دومين بار است که مجلس شوراي اسلامي اساسنامه شرکت ملي پست را تمديد مي‌کند، دولت اصل لايحه را ارائه دهد. ما در برنامه هفتم توسعه نتوانستيم در صندوق کار را پيش ببريم چون اساسنامه دچار اشکال است حداقل وزارت ارتباطات کار خودش را به درستي انجام دهد.
نطق نمايندگان در انتقاد از دولت
يکي از اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از تاخير خودروسازان در تحويل خودرو به مشتريان خود در موعد اعلامي انتقاد کرد.
فتح الله توسلي نماينده مردم بهار در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه وضعيت بازار و افزايش قيمت‌ها قابل قبول نيست، اظهار کرد: افزايش قيمت ارز قابل پذيرش نيست و همه بايد به وظايف خود عمل کنند؛ سازمان توسعه تجارت در اين زمينه غير پاسخگو است و به وظايف خود به خوبي عمل کند.
 وي همچنين با انتقاد از وضعيت بازار خودرو، خطاب به علي آبادي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: وزير محترم صنعت معدن و تجارت من شما را يکي از وزراي با سابقه و توانمند مي‌دانم اما بارها عرض کردم وضعيت خودرو پاشنه آشيل وزارت صمت است و آيا وزير از وضعيت خودرو و کيفيت و قيمت آن اطلاع داريد؟
عضو کميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: شرکت‌هاي خودروسازي به تعهدات خود عمل نمي‌کنند و قيمت به صورت تصاعدي افزايش مي‌يابد و هيچ کس پاسخگو نيست؛ آقاي وزير مي‌دانيد مردم بايد از هفت ماه قبل خودرو را تحويل مي‌گرفتند اما هنوز هيچ پاسخي دريافت نکرده اند و درنهايت مي‌شنوند که اين خودرو مورد نظر شما موجود نيست؟
همچنين حبيب الله دهمرده نماينده مردم زابل در مجلس، تصريح کرد: حرکت بسيار زشت اشرار در سيستان و بلوچستان به شدت محکوم است و از متوليان امر به جد درخواست داريم با عاملين، آمرين و همکاران آنها به شدت برخورد شود. همچنين ضرورت دارد حداقل امکانات براي دفاع نيروها فراهم شود تا بتوانند در وظيفه ذاتي خود به نحو مطلوب ايفاي نقش کنند.
نماينده مردم زابل در مجلس همچنين گفت: با توجه به سر ريز شدن و پر شدن سد کجکي ضرورت دارد حاکمان افغانستان حقابه ايران از رودخانه هيرمند را رهاسازي نمايند؛ حق همسايگي اين نيست که الان جاري است و در حال انجام شدن است و اين تعامل و همدلي جاده يک طرفه نيست.
الياس نادران نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت ساختاري در بازار پول، سرمايه، ارز و کالا نسبت به آثار هر حرکت اشتباه و سياست نادرست در اين عرصه  هشدار داد و گفت: مجلس در بودجه 1401، با توجه به زمزمه‌هايي که حکايت از اعمال سياست‌هاي تعديل اقتصادي در حوزه ارز به گوش مي‌رسيد، با مصوبه اي راه را براي افزايش قيمت‌هاي داخلي عليرغم آزادسازي نرخ ارز بست.
در همين راستا الزام توزيع کالابرگ و حفظ قيمت کالاهاي اساسي در شهريور 1400 به اين دليل بود که جلوي هرگونه پول پاشي و اجراي احتمالي سياست‌هاي شکست خورده تعديل اقتصادي گرفته شود اما متاسفانه در ارديبهشت 1401، بر اساس تصميمي قانون مصوب مجلس متوقف و خلاف آن مصوب و اجرا شد و تا امروز مرجعي براي اين تصميم  معرفي نشده‌ است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي به روند افزايش قيمت ارز و با بيان اين‌که «نرخ تورم را سفره‌هاي مردم تعيين مي‌کنند» اظهار کرد: تقاضا دارم گروه کارشناسي انقلابي، کاردان و متعهد معين کنيد تا آثار اين سياست‌هاي اقتصادي بر سفره‌هاي مردم را بررسي کنند.
وي با تاکيد بر اينکه «تمام تلاش‌هاي مثبت دولت نيز با سياست‌هاي غلط از بين مي‌رود»، ابراز عقيده کرد: سياست غلط اقتصادي ديگر که بازار سرمايه و پول را متأثر کرد، انتشار اوراق گواهي 30 درصدي در اسفندماه سال گذشته بود. تصور دولت از انتظارات تورمي ناشي از اين جهش نرخ چيست؟ هزينه جمع آوري منابع و مهار نقدينگي و آينده فروشي چه بلايي بر سر سرمايه گذاران خواهد آورد؟ کدام بازار با اين تصميم متعادل شده است؛ بورس، سرمايه، ارز، طلا، خودرو؟
نادران با اشاره به تحريم‌هاي ظالمانه و با بيان اين‌که «بايد نسبت به مراودات تجارت خارجي و نقل و انتقالات ارز، همت عالي به خرج داده شود» گفت: براي دور زدن تحريم‌ها، شرکت‌هاي واسطه بعضا به صورت کاغذي شکل گرفت.اين شرکت‌ها داراي ساماندهي معيني است.  ذينفعان اين شرکت‌ها که در کشورهاي همسايه و دورتر فعاليت دارند، مانع مي‌شوند که خنثي سازي تحريم‌ها به نفع عامه مردم به سامان برسد.
نادران ادامه داد: در انتخابات مجلس يازدهم، به آسيب ديدگان اجتماعي قول دادم که همت خود را بر اين قرار دهد که از آلام آنها و خانواده‌هايشان بکاهم. در بودجه سال 1400 همه تلاش خود را کردم اما در عمل آنقدر تعلل و ترک فعل شد که جز شرمندگي براي اين حقير چيزي باقي نگذاشت.
اواسط سال 1401 در اعتراض به اين رفتارها، استعفاي خود را تقديم کردم و بعد از يک سال فشار اين موضوع در دستور قرار گرفت و در همين فقره نيز با استناد به ماده 102 قانون آيين نامه داخلي، جلسه را غيرعلني کردند.  استعفاي بنده چه شرايط اضطراري ايجاد مي‌کرد که رعايت امنيت کشور باعث اين بدعت بعد از 10 دوره مجلس شد؟ چند ماه است از طريق آقاي نيک بين تقاضا کردم اسامي نمايندگاني که طرح علني استعفا را خلاف امنيت ملي تلقي کرده‌اند اعلام کنيد، آنهايي که سامانه شفافيت آرا را راه انداخته و در بوق و کرنا کرده‌اند چرا در يک امر به اين سادگي مقاومت کرده و اسامي رأي دهندگان را اعلام نمي‌کنند؟ اميدوارم مجلس دوازدهم اين لکه ننگ را از دامن قوه قانونگذاري کشور پاک کند. نادران در ادامه با بيان اينکه مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم با همه فراز و فرودها به انجام رسيد، گفت: قرار بود هزينه‌هاي انتخاباتي نامزدها اعلام شود از اين رو از شوراي نگهبان انتظار دارم براي مردم روشن کند که هر يک از نمايندگان در حوزه انتخابيه من و احزاب و پشتيبانان مالي آنها در اين مرحله چقدر هزينه کرده اند و خواهشم اين است که در اين اعلام، شعور مردم مورد ملاحظه قرار گيرد.
کد مطلب: 214971
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *