۰
يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» آخرين تحولات مجلس دوازدهم را بررسی می کند

وزن‌کشی فراکسيون‌ها در تعيين هيات رئيسه

پس از برگزاري انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و حواشي در برگزاري آن يعني تصويب و اجراي با عجله قانون جديد انتخابات در مجلس، شو راي نگهبان و وزارت کشور، امروز نمايندگان منتخب که اکثريت آنها با راي حداقلي مردم انتخاب شدند، بايد رئيس جديد مجلس را براي يک سال انتخاب کنند.
وزن‌کشی فراکسيون‌ها در تعيين هيات رئيسه
گروه سياسي- فهيمه جهازيان: پس از برگزاري انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و حواشي در برگزاري آن يعني تصويب و اجراي با عجله قانون جديد انتخابات در مجلس، شو راي نگهبان و وزارت کشور، امروز نمايندگان منتخب که اکثريت آنها با راي حداقلي مردم انتخاب شدند، بايد رئيس جديد مجلس را براي يک سال انتخاب کنند.
تشکيل فراکسيون اکثريت
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،صبح ديروز فراکسيون انقلاب(اکثريت) تشکيل جلسه داد و عليرضا سليمي در ابتداي اين جلسه در گفت وگو با ايرنا گفت: نشست فراکسيون انقلاب اسلامي با حضور منتخبان دوره دوازدهم مجلس آغاز شد، تاکنون 178 نماينده منتخب در اين نشست حاضر شدند و امکان افزايش تعداد نمايندگان در نشست فراکسيون وجود دارد.
منتخب مردم تهران در دوره دوازدهم مجلس شوراي اسلامي درباره دستور کار نشست امروز گفت: بررسي و تطبيق آيين‌نامه و اساسنامه جديد فراکسيون و انتخاب اعضاي هيات رئيسه موقت فراکسيون انقلاب به مدت يک ماه دستور کار نشست امروز است.
پيش از اين قرار بود نخستين مجمع عمومي فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس دوازدهم، دوشنبه 31 ارديبهشت برگزار شود که اين جلسه به دليل شهادت رئيس جمهوري و همراهانشان در سانحه بالگرد به تعويق افتاد.
موضوع تشکيل «فراکسيون انقلاب اسلامي» هم به چندي پيش و بعد از برگزاري جلسه هم‌انديشي جمعي از منتخبان مجلس دوازدهم براي تاسيس اين فراکسيون برمي‌گردد که اکثريت اعضا به تشکيل فراکسيون واحد راي دادند و مقرر شد تا تشکيل نخستين جلسه مجمع عمومي، فراکسيون اکثريت مجلس دوازدهم با نام موقت «فراکسيون انقلاب اسلامي» فعاليت کند.
نصرالله پژمانفر، رضا تقي‌پور، علي خضريان، حميد رسايي، محسن زنگنه، مالک شريعتي، جليل ميرمحمدي، محمدتقي نقدعلي و مجتبي يوسفي 9 نفر هيات اجرايي موقت فراکسيون انقلاب اسلامي هستند.
پس از آن بود که اکبر رنجبرزاده منتخب مردم اسدآباد در مجلس گفت: اساسنامه و آيين نامه پيشنهادي هيات اجرايي اين فراکسيون به تصويب نرسيد و بنا شد تا هيأت رئيسه موقت اساسنامه و آيين نامه فراکسيون را تدوين کند.
پس از پايان جلسه نامزدهاي تصدي کرسي‌هاي هيات‌ رئيسه فراکسيون اکثريت مجلس دوازدهم معرفي شدند که موسي غضنفرآبادي، سيدمحمود نبويان براي رياست، عبدالحسين روح‌الاميني، اميرحسين بانکي پور، مالک شريعتي، ابراهيم عزيزي منتخب شيراز، محمدصالح جوکار براي نايب رئيسي، فاطمه محمدبيگي، روح‌الله عباسپور، عباس گودرزي، فرهاد بشيري، علي خضريان، جواد نيک بين، محمد بيات، ميثم ظهوريان، حسنعلي اخلاقي اميري، علي جعفري آذر، علي شيرزاد، براي دبيري، مهدي طغياني، فرشاد ابراهيم پور، صديف بدري براي خزانه داري  وعباس مقتدايي، احد آزادي‌خواه، احمد راستينه، علي حدادي براي سخنگويي نامزد شدند.
اما نکته مهم درباره اين جلسه اين بود که فقط 178 نفر در فراکسيون اکثريت حضور يافتند و اگر اين تعداد را گرد کنيم حدود 180 نماينده باقي مي‌مانند که نشان مي‌دهد 120 نفر عضو فراکسيون اکثريت نيستند و مي‌خواهند فراکسيون‌هاي ديگري را تشکيل دهند و اقليت خواهند بود. به نظر مي‌رسد با اين تعداد نماينده فراکسيون اقليتي تاثيرگذار خواهند بود که جاي اميدواري براي آينده کشور دارد.
اما پس از ساعاتي در انتهاي جلسه مشخص شد که موسي غضنفرآبادي در اتفاقي عجيب موسي غضنفرآبادي در رقابت با محمود نبويان، کرسي رياست موقت اين فراکسيون را به دست گرفت.
قاليباف در فکر دو جايگاه
نکته ديگر اينکه هنوز اين فراکسيون افراد مورد نظر خود براي هيات رئيسه مجلس را معرفي نکرده است اما اينگونه که به نظر مي‌رسد، محمدباقر قاليباف، منوچهر متکي، مجتبي ذوالنوري براي رياست مجلس دوازدهم اعلام نامزدي کرده اند و علي نيکزاد، حميدرضا حاج بابايي، حسينعلي حاجي دليگاني و حميد رسايي براي ساير جايگاه‌هاي هيات رئيسه اعلام کانديداتوري کردند.
براي جايگاه دبيران تاکنون آقايان روح الله متفکر آزاد، مجتبي يوسفي، محمد رشيدي، صديف بدري، احمد نادري، علي اصغر باقرزاده اعلام حضور کرده‌اند و همچنين براي جايگاه نظار مجلس نيز عليرضا سليمي، عبدالحسين روح الاميني، سيد محمد ميرمحمدي و رحيم زارع اعلام نامزدي کرده‌اند.
البته پس از حادثه بالگرد براي رئيس جمهوري شهيد، منوچهر متکي رقيب قاليباف براي پست رياست مجلس در گفت‌وگويي اظهار داشت که قاليباف تمام ذهنش براي رياست‌جمهوري است؛ جلساتش را هم تشکيل داده است. در هر حال ايشان فعلاً فيگورشان اين است که هر دو جا را حفظ کنند. هم کانديداتوري براي رياست مجلس را و هم کانديداتوري رياست جمهوري را.
اين دقيقا همان چيزي است اين روزها در ذهن قاليباف مي‌گذرد که با توجه به سابقه حضور وي در انتخابات‌هاي مختلف و عدم کسب راي کافي براي رياست جمهوري در صورت تکرار آن در انتخابات پيش روهمچنان رئيس قوه مقننه باقي بماند و حداقل اين پست را از دست ندهد.
متکي در مصاحبه ديگري اظهار داشت: در مجلس دوازدهم دو گزينه بيشتر نداريم. گزينه اول اختلاف است، موردي که مقام معظم رهبري براي اولين بار به مجلسي که هنوز شروع نشده در مورد آن دو بار تذکر دادند و مجلس دوازدهم کارت زرد گرفت. بداخلاقي‌ها و اختلاف را بايد کنار بگذاريم، امکان دارد برخي معتقد باشند که ما به مجلس مي‌رويم يک تسويه‌حساب‌هايي کنيم، بنابراين مي‌توان در مجلس دعواهاي سياسي کرد که بنده به آن اعتقادي ندارم.
وي افزود: اما گزينه دوم که مبتني بر عقلايي، عقلاني و منطبق بر خرد جمعي قرار دارد، اين است که واقعيت مجلس را به عنوان يک کل بپذيريم و ارزيابي کنيم از اين ظرفيت بالايي که به مجلس آمده‌اند مي‌توانيم چه استفاده‌اي براي کشور، نظام و مردم داشته باشيم. در نتيجه اگر دچار رويکرد اول شويم هم از مردم هم از مقام معظم رهبري تذکرهاي بعدي را مي‌گيريم چراکه تاب‌آوري مردم خيلي نيست.
فراکسيون اقليت
اما غلامرضا نوري قزلجه رئيس فراکسيون اقليتي که تعدادشان به 15 نيز نمي‌رسيد پيش از اين در گفت وگويي احتمال معرفي کانديدا براي رياست مجلس از سوي مستقلين مجلس دوازدهم را منتفي ندانسته اما تاکيد دارد برنامه ريزي اصلي براي نايب رئيسي و ديگر ارکان هيات رئيسه مجلس است.
از روزهاي پس از برگزاري دور دوم انتخابات مجلس که محمد باقر قاليباف براي تکيه زدن دوباره به صندلي رياست به دنبال رايزني با اصلاح‌طلبان و مستقلان بود،خبرهايي از  برخي توافقات پشت پرده مخالفان رياست قاليباف با فراکسيون اقليت حکايت داشت.
وي درباره رايزني‌هاي اين فراکسيون با کانديداي رياست مجلس گفت: يک زماني اين رايزني‌ها از طرف فراکسيون ماموريت داده شده و به صورت رسمي صورت مي‌گيرد، اما يک زماني هم ما در مجلس حضور داريم، با همکاران و دوستان خود مذاکره مي‌کنيم.
اين چهره اصلاح طلب مجلس تاکيد مي‌کند که طبيعتا عدد بالاي مستقلان، ميانه‌روهاي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان ايجاب مي‌کند که هر کانديداي رياست مجلس براي تعامل با اين جمع تلاش کند، اين مسئله بديهي و روشني است.
وي مي‌گويد: قطعا فراکسيون ما در نائب رئيسي کانديدا خواهد داشت اما فراکسيون کانديداها را تعيين خواهد کرد. در حوزه نائب رئيسي و بقيه پست‌هاي هيأت رئيسه ورود خواهيم داشت و تمام تصميمات توسط عموم اعضا گرفته خواهد شد.
نوري قزلجه تصريح مي‌کند: البته برنامه‌ريزي‌ها به اين معنا نيست که فقط به دنبال اين موضوعات هستيم، مجلس طرح‌ها و برنامه‌هايي براي حل مسائل کشور دارد که در اولويت قرار دارند و در اولويت‌هاي بعدي بحث ارکان مطرح است که بنا نداريم از آنان غافل شويم. وي مي‌افزايد: هدف گذاري ما، تلاش براي حل و کارآمدي مسائل کشور است و در کنار آن علاقه‌مند هستيم که در هيأت رئيسه، در کميسيون‌ها و در بخش‌هاي مختلف نظارتي نقش خود را ايفا کنيم.
البته اين سخنان قبل از حادثه سقوط بالگرد و شهادت رئيس جمهوري بوده است و امروز شرايط بخصوص در مجلس با آن زمان متفاوت است. بايد ديد امروز و بعد از تشکيل هيات رئيسه سني و راي‌گيري از نمايندگاني که به تازگي قسم ياد کرده‌اند، نام چه کساني براي کرسي رياست و نواب رئيس از گلدان‌هاي نقره‌اي مجلس بيرون مي‌آيد.
کد مطلب: 216772
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *