۲
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰

از قالیبافی در بهشت تا رویای فتح بهارستان

«یاران قالیباف سودای تصاحب ٣٠ کرسی تهران، از پارلمان را دارند.» این خبری بود که هفته آخر مردادماه بار دیگر شهردار ۵۴ ساله تهران را در کانون توجهات قرار داد. اخباری که شاید پس از شکست آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ آنهم در فاصله هفت ماه مانده به انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.
از قالیبافی در بهشت تا رویای فتح بهارستان
«یاران قالیباف سودای تصاحب ٣٠ کرسی تهران، از پارلمان را دارند.» این خبری بود که هفته آخر مردادماه بار دیگر شهردار ۵۴ ساله تهران را در کانون توجهات قرار داد. اخباری که شاید پس از شکست آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ آنهم در فاصله هفت ماه مانده به انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اوایل اردیبهشت ماه گذشته بود که برای نخستین بار استعفای هم زمان برخی از مدیران ارشد محمدباقر قالیباف از ساختمان بهشت این گمانه‌زنی را قوت بخشید که آنها قصد دارند این بار قبل از فتح ساختمان پاستور، بهارستان را از آن خود کنند. خبر تغييرات گسترده و حجم استعفاها در شهرداري تهران در آستانه ضرب‌الاجل انتخابات، آنقدر با سرو صدا همراه بود که برخی از رسانه‌ها از این تغییرات به عنوان استراتژی جدید خلبان برای مجلس دهم یاد کردند. «شهاب مرادي» روحاني نزديك به شهردار تهران كه از سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران كنار رفت، «محمد نبي رودكي»،«سيدمحمد‌هادي ايازي»،«حسين مظفر» و «مهدي ذاكري» مديرمسئول سابق روزنامه همشهري از جمله افرادي هستند كه احتمال داده مي‌شود در انتخابات آينده از جبهه قالیباف كانديدای مجلس شوند.
اما استعفای این افراد آن هم در آستانه شروع فصل انتخابات مجلس، تازه اول راه یاران خلبان بود. چرا که کمی بعد و در نیمه مرداد ماه «حسن بیادی» عضو سابق شورای شهر تهران و از چهره‌های نزدیک به شهردار تهران گفت: « قالیباف در حال بررسی ساز و کار ایجاد یک حزب فراگیر است.» عوض حیدرپور، نماینده شهر رضا در مجلس و از حامیان قالیباف هم پیش از این اعلام کرده بود ارتباط تشکیلاتی صمیمانه‌ای میان قالیباف و گروه‌هایی که از او در انتخابات ریاست‌جمهوری پشتیبانی کرده‌اند، به وجود آمده و از همین رو شهردار تهران برای انتخابات مجلس از آنها حمایت خواهد کرد. اما پازل انتخاباتی یاران شهردار تهران در حالی تکمیل می شد که این بار محمد رضا باهنر، نایب‌رییس مجلس هم، در یک کنفرانس خبری از آغاز فعالیت قالیباف برای انتخابات مجلس خبر داد و بصورت رسمی اعلام کرد که شبکه سیاسی قالیباف در حال ورود به انتخابات مجلس است. هرچند پس از خبر تاسیس حزب توسط نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری دو دوره قبل کشور توسط خودش و قائم مقام وزیر کشور تکذیب شد اما گویی قالیبافی ‌ها هم؛ همچون هواداران علی لاریجانی فهمیده‌اند که ماشین اصولگرایی، همان‌طور که محسن رضایی و محمدرضا باهنر پیش از این هشدار داده بودند در حال توقف در جاده سیاست کشور است و برای نجات خود باید دست بکار شوند و چاره ای بیندیشند. و حالا طرح نو حامیان سیاسی شهردار تهران هم دقیقا مشابه همان کاری است که لاریجانی‌ها در پیش گرفته اند؛ «تاسیس حزب». هر چند تاکنون از جزییات حزب جدید قالیباف خبری در دست نیست اما سیاستمداری شهردار ۱۰ ساله تهران نشان داده که او به خوبی می داند در سردرگمی اصولگرایان چگونه خودش را یک سرو گردن از دیگر همسنگرانش بلندتر نشان دهد. باقر قالیباف می‌داند اگر از همین ابتدای کار و در این «اشقاق و واگرایی» اصولگرایان برنامه خودش را نتواند پیاده کند در همان کوچه بن بست ائتلافی گیر خواهد افتاد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گرفتارش شد. مضاف بر اینکه طی دو سال گذشته اصولگرایان در جلسات متعدد همگرایی‌شان هرگز دعوت‌نامه‌ای را برای شهردار تهران ارسال نکردند. هر چند قالیباف بارها در پاسخ به این بی اعتمادی اصولگرایان نسبت به خود گله یا انتقادی
بعد از تأیید و تکذیب‌ها، بالاخره اعلام شد که حزب «آزادگی ایران اسلامی» متعلق به «عیسی کاکوئی»، مشاور شهردار تهران، مجوز گرفته است. این خبر را خود «کاکوئی» با عنوان دبیرکل موقت این حزب به خبرگزاری تسنیم داده است. او گفته به‌ زودی قرار است پیش‌کنگره و کنگره حزب هم برگزار شود. تاکنون جزئیات بیشتری منتشر نشده است و این در حالی است که شهردار تهران پیش‌تر گفته بود: «ما حزبی به ثبت نرسانده‌ایم»؛ شاید منظور شهردار تهران این بوده است که او قرار نیست عنوان رسمی دبیرکل را داشته باشد
نکرد. اما به نظر می رسد از این دعوت نشدن و نادیده گرفتن ناراضی هم نیست. اما در این بین برخی خبرها حاکی از آن است که مسوولیت راه‌اندازی حزب قالیباف بر عهده مرتضی طلایی، فرمانده سابق پلیس تهران قرار گرفته است. چرا که وی در مراسم خداحافظی با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت ضمن آرزوی موفقیت برای شهردار تهران، ضمن اشاره به ولایت مدار بودن قالیباف اظهار کرد: « تا زمانی که قالیباف در این مسیر باشد؛ وظیفه خود می‌دانیم از وی حمایت کنیم.» این در حالی است که باقر قالیباف از حمایت چهره‌هایی همچون حسن بیادی، عماد افروغ، طلایی‌نیک، عوض حیدرپور شهرضایی، نادر قاضی‌پور، و...نیز برخوردار است. این درحالی است که مدیران شهرداری تهران را هم باید به فهرست اسامی فوق اضافه کرد. بی‌تردید کارویژه این حزب انتشار فهرست مستقل از اصولگرایان برای انتخابات مجلس و کسب سهمی مشخص از کرسی‌های پارلمان خواهد بود. ازسوی دیگر حزب قالیباف با روش و مشی سازندگی و بهره‌گیری از فرکانس مدیریت شهری می‌تواند موقعیت بهتری را نسبت به دیگر احزاب و گروه‌های اصولگرا کسب کند. اما با این حال شکل گیری و آغاز بکار هر حزبی همانطوریکه با تشویق عده ای مواجه می شود مخالفان یا رقبایی را نیز به دنبال خواهد داشت. در این بین رقبای حزب شهردار تهران را نه تنها احزابی از جنس اصلاح‌طلبان بلکه برخی اصولگرایان و همچنین احمدی نژادی هایی می توان نام برد که همچنان سودای سیاست را در سر می پرورانند. بر همین اساس با اعلام موجودیت حزب قالیباف می‌توان پیش‌بینی کرد که صدای ساز مخالفت‌های جدی‌ای از سوی عناصر سیاسی این گروه‌ها شنیده خواهد شد. با توجه به فعل و انفعالات فوق باید به انتظار نشست و دید در روزهایی که اصولگرایان با اقسام معادلات برای رسیدن به ائتلاف حداکثری برای رقابت با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس مواجهند حزب قالیباف چه مواهب و مصایبی برای آنها خواهد داشت.
قالیباف می داند که اگر شهرداری توانست سکوی پرتاپ شخصی همانند احمدی نژاد برای ریاست جمهوری باشد برای او هم می تواند. چرا که هر چه باشد، عملکرد شهرداری تهران برای مردم پایتخت ملموس و مشهودتر است و همین خدمت‌رسانی شهری می تواند برای وی بهترین بیلبورد و تراکت تبلیغاتی باشد. برای «قالیبافی» که دو بار عزم ریاست‌جمهوری کرده و ناکام مانده است، بلدیه تهران حکم سکوی پرش را دارد. او تابه‌حال به جز زدن حزب همه راها را رفته است. از ائتلاف تا تک‌روی، اگرچه معادلات سیاسی در این ١٠ سال تغییر کرده است. تجربه‌ها اندوخته شده، بازیگران جدیدی به میدان آمده‌اند و لزوما راه رفته دو بار پیموده نمی‌شود اما می‌توان به آن دلخوش بود. بعد از تأیید و تکذیب‌ها، بالاخره اعلام شد که حزب «آزادگی ایران اسلامی» متعلق به «عیسی کاکوئی»، مشاور شهردار تهران، مجوز گرفته است. این خبر را خود «کاکوئی» با عنوان دبیرکل موقت این حزب به خبرگزاری تسنیم داده است. او گفته به‌ زودی قرار است پیش‌کنگره و کنگره حزب هم برگزار شود. تاکنون جزئیات بیشتری منتشر نشده است و این در حالی است که شهردار تهران پیش‌تر گفته بود: «ما حزبی به ثبت نرسانده‌ایم»؛ شاید منظور شهردار تهران این بوده است که او قرار نیست عنوان رسمی دبیرکل را داشته باشد یا در شورای مرکزی آن حضور پیدا کند و می خواهد به عنوان پدرخواند وارد بازی احزاب شود. اما هرچه که هست ماه های باقی مانده تا اسفند می تواند لحظات سرنوشت سازی را برای «سردار ساکن بهشت» رقم بزند.
گزارش : یغمافشخامی
کد مطلب: 47699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *