۰
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۶
پرونده ای در آستانه رقابتهای فوتبال یورو 2016

نبض فوتبال در فرانسه می زند

روز جمعه، زنگ آغاز رقابتهای فوتبال جام ملتهای اروپا به صدا در می آید. رقابتهایی که از لحاظ کیفیت، آن را ویترین فوتبال جهان و با کیفیت تر از جام جهانی می دانند. جام ملت‌های اروپا از سال ۱۹۶۰ تا کنون هر چهار سال یک بار برگزار شده‌ و از سال ۱۹۹۶ یورو نامیده می‌شود. آلمان و اسپانیا هرکدام با سه قهرمانی بیشترین تعداد قهرمانی را در این مسابقات کسب کرده‌اند.
نبض فوتبال در فرانسه می زند

روز جمعه، زنگ آغاز رقابتهای فوتبال جام ملتهای اروپا به صدا در می آید. رقابتهایی که از لحاظ کیفیت، آن را ویترین فوتبال جهان و با کیفیت تر از جام جهانی می دانند. جام ملت‌های اروپا از سال ۱۹۶۰ تا کنون هر چهار سال یک بار برگزار شده‌ و از سال ۱۹۹۶ یورو نامیده می‌شود. آلمان و اسپانیا هرکدام با سه قهرمانی بیشترین تعداد قهرمانی را در این مسابقات کسب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ یا یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره مسابقات یورو است که از جمعه ۱۰ ژوئن ۲۰۱۶ آغاز شده و در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۶ به پایان می رسد. تیم اسپانیا مدافع قهرمانی این مسابقات است که دوبار به طور متوالی به این قهرمانی دست پیدا کرده و رکورددار شده است. اسپانیا تنها تیمی در یورو است که موفق شده از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

برای نخستین بار،این مسابقات با حضور ۲۴ تیم برگزار می شود. پیش از این از سال ۱۹۹۶ مسابقات در قالب ۱۶ تیمی برگزار می شد. بر اساس فرمت جدید مسابقات تیم ها در شش گروه چهار تیمی قرار می گیرند. از هر گروه دو تیم اول به همراه چهار تیم برتر رده سوم مرحله گروهی به مرحله حذفی صعود میکنند. مرحله حذفی این مسابقات با شانزده تیم برگزار می شود و به ترتیب با برگزاری تک مسابقه بین دو تیم تا مرحله فینال پیش میرود. در کل ۲۴ تیم در این مسابقات شرکت می کنند که ۲۳ تیم آن طی برگزاری مسابقات مقدماتی تعیین شده اند تا همراه میزبان مسابقات یعنی فرانسه در این مسابقات حضور یابند.

فرانسه در روز ۲۸ مه ۲۰۱۰ از بین دو کشور ایتالیا و ترکیه به عنوان میزبان انتخاب شد. بوردو٬ لان٬ لیل٬ لیون٬ مارسی٬ نیس٬ پاریس٬ سنت دنیز٬ سن-اتین و تولوز ده شهر میزبان این مسابقات هستند که از سوی فدراسیون فوتبال فرانسه انتخاب شده اند. این سومین میزبانی فرانسه برای مسابقات یورو است. فرانسه در سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۴ میزبان این مسابقات شد و تیم فرانسه هم دو بار در سال ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ قهرمان این مسابقات شد. قهرمان این مسابقات مجوز حضور در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ را که در کشور روسیه برگزار می شود به دست می آورد.

این مسابقات در شرایطی برگزار می شود که فرانسه نه تنها درگیر اعتصابات گسترده کارگری شده، بلکه سیل نیز برخحی قسمتهای این کشور از جمله پاریس را در برگرفته تا در فاصبه کوتاهی تا آغاز رقابتهای یورو 2016، این کشور شرایط ناآرامی را تجربه کند.

آلمان و اسپانیا، رکورددار قهرمانی در اروپا

رقابتهای جام ملتهای اروپا در شرایطی از جمعه آغاز می شود که مروری بر دوره های گذشته نشان می دهد آلمان و اسپانیا هر کدم با کسب سه مقام قهرمانی پرافتخارترین تیمهای جام ملتهای اروپا هستند. آلمان سه بار در سالهای 172، 1980 و 1996 و اسپانیا هم سه بار در سالهای 1964، 2008 و 2012 قهرمان جام ملتهای اروپا شده اند. آلمان آلمان سه بار هم نایب قهرمان شده که اتفقا یکبار با شکت در مقابل همین تیم اسپانیا به این عنوان رسیده اما اسپانیا فقط یک بار نایب قهرمان شده تا تیم آلمان در رده ای بالاتر از اسپانیا قرار گیرد.

فرانسه با کسب دو مقام  قهرمانی در سالهای 1984 و 2000 سومین تیم پرافتخار یورو است. شش تیم هم هر کدام یک بار قهرمان یورو شده اند که در این بین روسیه با یک قهرمانی و سه نایب قهرمانی، افتخارات بیشتری دارد و ایتالیا یک قهرمانی و دو نایب قهرمانی کسب کرده است. ایتالیا نایب قهرمان دوره گذشته یورو است. جمهوری چک نیز با یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی ششمین تیم پرافتخار یورو محسوب می شود. هلند، دانمارک و یونان هم هر کدام یک قهرمانی دارند  هیچ کدام موفق به صعود به این دوره از رقابتهای یورو نشده اند. به عبارت دیگر، از نه تیمی که سابقه قهرمانی در یورو دارند فقط شش تیم در این دوره از مسابقات حاضر هستند. یوگسلاوی با دو نایب قهرمانی و بلژیک و پرتقال هر کدام با یک نایب قهرمانی از دیگر تیمهایی هستند که سابقه حضور در فینال یورو را در کارنامه دارند.

در دوره های قبلی چه گذشت؟

مروری بر دوره های پیشین رقابتهای فوتبال جام ملتهای اروپا نشان می دهد که تنها کشورهای اسپانیا،ایتالیا و فرانسه از فرصت میزبانی خود برای قهرمانی استفاده کرده اند و در سایر دوره ها، میزبانان موفق به کسب قهرمانی نشده اند.

در نخستین دوره مسابقات در سال 1960 که به میزبانی فرانسه برگزار شد، در فینالی که متعلق به شرق اروپا بود، اتحاد جماهیر شوروی با نتیجه 2 بر یک یوگسلاوی را شکست داد و به مقام قهرمانی رسید. در دیدار رده بندی هم چکسلواکی دو بر صفر فرانسه میزبان را شکست داد و سوم شد.

در دوره دوم در سال 1964 در اسپانیا، اگرچه باز هم شوروی به فینال رسید اما در مقابل اسپانیا که میزبان بود 2 بر یک شکست خورد و نایب قهرمان شد. در دیدار رده بندی هم مجارستان 2 بر یک دانمارک را شکست داد.

در سومین دوره در سال 1968، ایتالیا که میزبان بود به فینال رسید و اگرچه در وقت قانونی با یوگسلاوی به تساوی یک بر یک رسید اما در ضربات پنالتی پیروز شد و به مقام قهرمانی رسید. در بازی رده بندی هم انگلستان 2 بر صفر شوروی را شکست داد.

در چهارمین دوره در سال 1972 در بلژیک، باز هم شوروری در بین چهار تیم برتر بود اما در فینال با 3 گل مغلوب آلمان غربی شد و در بازی رده بندی هم بلژیک میزبان، 2 بر یک مجارستان را شکست داد.

در پنجمین دوره در سال 1976 که به میزبانی یوگسلاوی برگزار می شد، چکسلواکی و المان غربی به فینال رسیدند که در وقت قانونی و اضافه به تساوی 2 بر 2 رسیدند اما در ضربات پنالتی، چکسلواکی 5 بر 3 پیروز و قهرمان شد. در بازی رده بندی هم یوگسلاوی میزبان 3 بر 2 در مقابل هلند شکست خورد و چهارم شد.

در سال 1980 که ششمین دوره رقابتها برگزار می شد ایتالیا برای دومین بار میزبان بود اما نتوانست همانند میزبانی قبلی خود، قهرمانی را کسب کند. در فینال، آلمان غربی 2 بر یک بلژیک را شکست داد و برای دومین بار قهرمان شد و در بازی رده بندی ایتالیا که در وقت قانونی و اضافه با چکسلواکی به تساوی یک یک رسیده بود، در ضربات پنالتی نفسگیر، 9 بر 8 شکست خورد.

در هفتمین دوره یورو در سال 1984 که به میزبانی فرانسه برگزار می شد میزبان با پیروزی 2 بر صفر در مقابل اسپانیا قهرمان شد و تیمهای دانمارک و پرتقال سوم شدند. توضیح اینکه از این دوره قرار شد بازی رده بندی برگزار نشود و دو تیم بازنده مرحله نیمه نهایی، به طور مشترک سوم می شدند.

در سال 1988، هشتمین دوره رقابتها به مزبانی آلمان غربی برگزار شد اما این بار آلمان غربی از امتیاز میزبانی نتوانست استفاده کند و همراه با ایتالیا سوم شد. در فینال، هلند 2 بر صفر شوروی را شکست داد تا تنها قهرمانی خود در یورو را کسب کند.

در نهمین دوره یورو که در سال 1992 در سوئد برگزار شد دانمارک 2 بر صفر آلمان را در فینال شکست داد و قهرمان شد. قهرمانی دانمارک از این جهت حایز اهمیت بود که این تیم به رقابتهای یورو صعود نکرده بود و در آخرین روزهای باقیمانده به مسابقات، به دلیل جنگ داخلی ر یوگسلاوی، جایگزین این تیم شد و در نهایت قهرمان شد تا رویدادی جالب در تاریخ این رقابتها ثبت شود. دانمارک و آلمان با پیروزی بر هلند و سوئد میزبان به فینال رسیده بودند.

در دهمین دوره مسابقات در سال 1996، انگلستان میزبان بود تا با تکیه بر ستاره های نامدار خود همچون دیوید بکهام بتواند برای یک بار قهرمان این رقابتها شود. اما انگلیس میزبان همراه با فرانسه سوم شد و آلمان در فینال با پیروزی 2 بر یک در مقابل جمهوری چک، به قهرمانی رسید.

یازدهمین دوره مسابقات یورو در سال 2000 برای نخستین بار در دو کشور برگزار شد. بلژیک و هلند میزبان این رقابتها بودند که هیچ کدام به فینال نرسیدند. بلژیک حذف شد و هلند همراه با پرتقال سوم شد. در فینال، فرانسه 2 بر یک ایتالیا را شکست داد تا این بار بدون بهره گیری از امتیاز میزبانی قهرمان شود.

میزبان دوازدهمین دوره یورو در سال 2004 پرتقال بود تا شاید با ستاره خود کریستیانو رونالدو، به قهرمانی برسد. اما در فینال، در مقابل تیم شگفتی ساز یونان یک بر صفر شکست خورد. در این دوره جمهوری چک و هلند سوم شدند.

در سیزدهمین دوره مسابقات که در سال 2008 به میزبانی مشترک اتریش و سوییس برگزار شد هیچیک از این دو تیم به نیمه نهایی راه نیافتند. اسپانیا و آلمان با شکست روسیه و ترکیه به فینال رسیدند و اسپانیا با پیروزی یک بر صفر در مقابل آلمان قهرمان شد.

چهاردهمین دوره مسابقات یورو، سومین جامی بود که به میزبانی مشترک دو کشور برگزار می شد. اوکراین که در سال 2012 هنوز درگیر جنگ نشده بود و لهستان میزبان این رقابتها بودند که در پایان اسپانیا باز هم قهرمان شد تا تنها تیمی در یورو باشد که از قهرمانی خود دفاع کرده است. اسپانیا در فینال با 4 گل ایتالیا را در هم کوبید. در این دوره، آلمان و پرتقال هم به نیمه نهایی رسیده بودند.

 

 

کد مطلب: 56851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *