۱
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۲
واکنش مقامات ایران به تنش های حوزه خلیج فارس

تجویز حاکمیت ملی با نسخه گفت وگوهای سیاسی

قطع رابطه 4 کشور عربی شامل عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر، واکنش های مقامات ایرانی را در پی داشته است.
تجویز حاکمیت ملی  با نسخه  گفت وگوهای سیاسی
قطع رابطه 4 کشور عربی شامل عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر، واکنش های مقامات ایرانی را در پی داشته است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، بین عربستان و قطر اختلاف قدیمی وجود داشته است. این تنش ها به نوع نگاه انها به سلفی گری یا وهابیت بر می گردد. بعلاوه، آل ثانی و ال سعود قبایلی بودند که از گذشته اختلاف داشته اند. در دوران اخیر اما حمایت قطری ها از اخوان المسلمین در کشورهایی مثل مصر و سودان و تونس و یمن و سوریه باعث بروز تنش شده است.
عربستان تلاش کرد در کنفرانس اخیر در ریاض با حمایت امریکا هژمونی جدید علیه ایجاد کند و بازیگران دیگر را در اختیار خود بگیرد. پیام سعودی ها به قطر این بود که از بازی خارج شوند و روابط شان با حماس و اخوان المسلمین را قطع کند.در واقع، با عدم تمکین قطر از عربستان پس از کنفرانس ریاض بود که تنش ها اوج گرفت و در چند روز اخیر عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات، ضمن قطع روابط با قطر، شهروندان این کشور را اخراج، همه مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را به روی ورود و عبور شهروندان و وسایل حمل و نقل قطر بسته اند و عملا این کشور کوچک اما ثروتمند و تاثیرگذار را در محاصره قرار داده اند. اصولا ثبات و امنیت در حوزه خلیج فارس بخشی از امنیت ملی ایران محسوب می شود. وقتی در اطراف ما درگیری باشد، امنیت ما را تحت تاثیر قرار می دهد، اگر قرار باشد قطر در بحران قرار بگیرد، سرمایه گذاری در این طرف با احتیاط مواجه خواهد شد. از این رو امنیت ما با همسایگان بهم پیوسته است و عدم مناقشه و همبستگی میان کشورهای منطقه جزئی از امنیت منطقه و در میان ارمان های جمهوری اسلامی است. بنابراین همواره سیاست های جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حس همجواری، تلاش برای حفظ تمامیت ارضی کشورها ،صلح پایدار و جلوگیری از جنگ و خشونت بوده است.
محمد جواد ظریف در توییتی به تحولات اخیر منطقه و تصمیم تعدادی از کشورهای عربی برای قطع رابطه با قطر واکنش داد.وزیر امور خارجه کشورمان در توییتر خود نوشت: همسایگان دائمی هستند و نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد. فشار و تهدید هرگز راه‌حل نیست. گفت‌وگو ضروری است، به خصوص در ماه مبارک رمضان.
سخنگوی وزارت امور خارجه راه حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور را تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین دانست. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تنش‌های به وجود آمده میان برخی همسایگان جنوبی در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در روابط برخی کشورهای همسایه جنوبی خود در خلیج فارس و اظهار امیدواری نسبت به حل و فصل آن، بر نکات زیر به عنوان مواضع ثابت و اصولی خود تاکید می کند:
-افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار در شرائطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج فارس می‌خواهد با عبرت آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت نمایند.
- راه حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین امکان پذیر است.
- استفاده ابزاری از تحریم در جهان به هم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیر قابل پذیرش است.
- حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دولت‌های مستقل و عدم مداخله در امور داخلی آنها و احترام به مرزهای شناخته شده بین المللی، اصول بنیادین و شناخته شده حقوق و روابط بین الملل است که می بایست توسط همه طرفها محترم شمرده شود.

عصر قبیله پایان یافته است
معاون سیاسی رییس‌جمهور نیز نسبت به اقدام اخیر چهار کشور عربی در قطع رابطه با قطر واکنش نشان داد.حمید ابوطالبی نسبت به قطع رابطه چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با قطر در یک رشته توییت واکنش نشان داد.معاون سیاسی رییس‌جمهوری در این رشته‌توییت نوشت:
۱) نوشته بودم دوران ائتلاف‌سازی و برادر بزرگتری به پایان رسیده و سلطه‌گری سیاسی، قبیله‌بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی دربرندارد.
۲) امروز می‌نویسم زمان تحریم نیز به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست.
۳) سوال این است چگونه کشور کوچک توانسته سرنگونی حکومت قانونی بحرین، حمایت از داعش و القاعده و افراط‌گری در صحرای سینا، و شکاف در ائتلاف را رقم بزند؟!
۴) شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است؛ نمی‌توان یک‌جا با شمشیر رقصید و جای دیگر به معاشقه پرداخت! جای برادر بزرگتر عوض شده است؟!
۵) عربستان، مصر، امارات و بحرین که در برابر کشوری کوچک به این میزان شکننده‌اند، راهی جز دموکراسی در داخل، و گفت‌وگو در منطقه ندارند؛ عصر قبیله پایان یافته است!
نقش دخالت آمریکا در تنش های منطقه
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تنش های اخیر بین کشورهای عربی در منطقه ناشی از دخالت آمریکا است.به گزارش خانه ملت، علاءالدین بروجردی درباره تنش به وجود آمده بین قطر و عربستان افزود: نخستین اثر سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به منطقه ایجاد تشتت در کشورهای منطقه است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی همواره بر این عقیده بوده است که مشکلات منطقه باید از سوی خود کشورهای منطقه حل شود.
وی خاطر نشان کرد: دخالت کشورهای بیگانه به ویژه آمریکا به عنوان دشمن شناخته شده کشورهای اسلامی که همواره ایجاد افتراق و تشتت و اختلاف در میان کشورهای اسلامی را در دستور کار داشته است به هیچ وجه نمی تواند حلال مشکلات منطقه باشد.
بروجردی با بیان این که اختلاف ایجاد شده در کشورهای منطقه محصول سفر رییس جمهوری آمریکا به منطقه است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا مخالف دخالت بیگانگان در منطقه بوده است.
وی تاکید کرد: خروجی سفر ترامپ به عربستان هم بزرگ ترین قرارداد تسلیحاتی است. در جنگ دو ساله یمن که بیش از 10 هزار مسلمان عرب در این کشور عربی از سوی ارتش عربستان به خاک و خون کشیده شده اند با حمایت آمریکا و سلاح آن ها صورت می گیرد.
وی ادامه داد: بنابراین دور از انتظار نیست که شاهد اتفاقات منفی بیشتری در منطقه باشیم .
بروجردی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم که کشورهای منطقه به این سیاست محوری و مهم توجه داشته باشند که مشکلات منطقه باید از سوی کشورهای منطقه حل شود.
همچنین وزرای خارجه ایران و ترکیه پیرامون تحولات منطقه‌ای رایزنی تلفنی انجام داند.محمد جواد ظریف و رجب طیب اردوغان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص آخرین تحولات منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

کد مطلب: 71078
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *