; ?>; ?> هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد - مردم سالاری آنلاين
۱
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۲
نگاهی به حواشی حضور زنان در استادیومهای ورزشی

هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد

ماجرا ساده است. بحث بر سر حق ورود زنان ایرانی به استادیوم برای دیدن مسابقات است. بحثی که طیبه سیاوش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می گوید: «هیچ منع قانونی» برای آن وجود ندارد. اما این موضوعی نیست که تازگی داشته باشد. داستان به سال 1385 بر می گردد.
هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد
ماجرا ساده است. بحث بر سر حق ورود زنان ایرانی به استادیوم برای دیدن مسابقات است. بحثی که طیبه سیاوش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می گوید: «هیچ منع قانونی» برای آن وجود ندارد. اما این موضوعی نیست که تازگی داشته باشد. داستان به سال 1385 بر می گردد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اردیبهشت ماه 1385 بود که خبر رسید احمدی نژاد در نامه ای به محمد علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی وقت از او خواسته که حضور بانوان در ورزشگاه ها را عملی کند. علی آبادی همان روزها در رابطه با دستور احمدی نژاد گفت‌: بدون شك این قضیه یكی از محورهای مهم كار ما خواهد بود كه باید روی آن تبلیغاتی جدی داشته باشیم. ما باید از جوانان بخواهیم با رعایت كامل همه جوانب در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند چرا كه خواهران و مادران آن‌ها پس از این در كنارشان خواهند بود. وی در پاسخ به این سوال كه آیا حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی ممكن خواهد بود یا خیر، چنین گفت‌: «ما موظفیم دستور دكتر احمدی نژاد را اجرا كنیم.» دستوری که هیچگاه اجرا نشد چرا که بعد از انتشار نامه تعدادی از مراجع و نمایندگان مجلس وقت به آن اعتراض کردند. نمایندگانی از قبیل سعید ابوطالب عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعتقاد داشتند که اصلا شرایط برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم نیست. عبدالله کعبى نماینده آبادان در نطقی آتشین رئیس جمهور را بى خبر از فضاى ورزشگاه‌ها دانسته و گفت: ما هم با حضور زنان در عرصه هاى اجتماعى موافقیم اما باید زمینه حضور آنها در ورزشگاه‌ها مهیا باشد. آیا رئیس جمهور خود فضاى ورزشگاه ها را دیده است که چنین دستورى صادر مى‌کند؟ محمد تقی رهبر نماینده روحانی اصفهان هم ابراز عقیده کرد که حضور زنان در ورزشگاه ها شرعا جایز نیست. سید احمد خاتمی‌خواست که احمدی نژاد در دستور خود بازنگری کند .محمد تقی مصباح یزدی هم که آن روزها از هواداران سفت و سخت احمدی نژاد بود با لحنی ملایم از آن انتقاد کرد.
اما مهمترین انتقادات به این دستور احمدی نژاد از سوی مراجع شکل گرفت که در 9 اردیبهشت 1385 در رسانه‌های مختلف بازتاب وسیعی داشت .آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله میرزا جواد تبریزی صراحتا اعلام کردند که حضور بانوان در ورزشگاه ها به هیچ وجه جایز نیست. آیت الله صافى گلپایگانى ضمن مخالفت با این دستور، از این قضیه ابراز ناخرسندى کرد که تذکراتش در مورد عفاف و حجاب زنان شنیده نشده است. آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه گفت :« ایشان (احمدی نژاد) باید دقت داشته باشند، مسائل کشور را یک شبه با یک تصمیم نمى‌توان حل کرد. در هر مسئله اى باید به مشاوران آگاه به آن زمینه مراجعه کرد. در مسائل دینى به مراجع و علما، در مسائل اقتصادى به اقتصاددانان، در مسائل سیاست خارجى به آشنایان به سیاست خارجى. آقاى رئیس‌جمهورى نباید تنها به مشاوران خودشان در این زمینه قناعت کنند». جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور اطلاعیه ای از نظر مراجع در این باره حمایت و از صدور چنین دستوری ابراز تاسف کرد. پس از این بحث ها بود که در نهایت غلامحسین الهام اعلام کرد «در صدور این دستور تجدید نظر خواهد شد.» همه این بحث ها مربوط به ورود زنان به استادیوم برای دیدن مسابقات فوتبال بود در آن زمان خانم ها گهگاهی برای تماشای مسابقات والیبال و بسکتبال اجازه حضور در ورزشگاه را داشتند.
چند سال قبل و زمانی که خولیو ولاسکو هدایت تیم ملی والیبال ایران را بر عهده گرفت ورزشگاه آزادی میزبان بازی های جام ملت های آسیا بود. آن مسابقات که ایران به عنوان قهرمانی هم دست یافت آخرین باری بود که بانوان اجازه ورود به ورزشگاه را داشتند. اما پس از این بازی دیگر همه چیز تمام شد. انتشار عکس ها در فضای مجازی، مختلط نشستن آقایان و بانوان و خیلی از عوامل دیگر که حساسیت ها را به نقطه اوج رسانده بود باعث شد تا والیبال هم در مسیر فوتبال قرار بگیرد و درها به روی ورود بانوان به ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی هم بسته شود یعنی از زمانی که تیم ملی والیبال ایران به لیگ جهانی والیبال راه پیدا کرد و مسابقات آنها جنبه رسانه ای پیدا کرد حضور بانوان برای تماشای نزدیک این بازی ها هم با اما و اگر روبه رو شد.
حالا با برگزاری دوباره لیگ جهانی والیبان این اما و اگر ها بیشتر در چشم می زند. اواسط ماه جاری بود که علاقه مندان به تماشای بازی های تیم والیبال
چند سال قبل و زمانی که خولیو ولاسکو هدایت تیم ملی والیبال ایران را بر عهده گرفت ورزشگاه آزادی میزبان بازی های جام ملت های آسیا بود. آن مسابقات که ایران به عنوان قهرمانی هم دست یافت آخرین باری بود که بانوان اجازه ورود به ورزشگاه را داشتند. اما پس از این بازی دیگر همه چیز تمام شد. انتشار عکس ها در فضای مجازی، مختلط نشستن آقایان و بانوان و خیلی از عوامل دیگر که حساسیت ها را به نقطه اوج رسانده بود باعث شد تا والیبال هم در مسیر فوتبال قرار بگیرد و درها به روی ورود بانوان به ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی هم بسته شود
و در حین مراجعه به سامانه خرید بلیت مشخص شد که گزینه ای هم برای خرید بلیت توسط بانوان وجود دارد. اما مشکلی وجود داشت. کلیک روی این گزینه با اخطار "بلیت بانوان به اتمام رسیده است"روبرو می شد. با این حال وقتی اولین بازی برگزار شد تعدادی خانم هم در میان تماشگران دیده می شد. خانم هایی که اکثرا خبرنگار یا آشنایان و بستگان اعضای تیم ملی بودند. اما همین حضور اندک هم به مذاق عده ای خوش نیامد. حسین الله کرم رییس شورای هماهنگی "حزب‌الله" با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود به ورود زنان به ورزشگاه‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد از وزارت ورزش شکایت می کند.
اما امروز طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار بیانیه شورای مرکزی حزب‌الله و جمع‌‌آوری امضای دانشجویان حزب‌اللهی برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرد: باتوجه به این‌که مجلس هم‌اکنون در تعطیلات به‌سر می‌برد و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه به شهرستان‌ها رفته‌اند، کمیسیون فرهنگی در این رابطه موضع‌گیری یا تصمیم‌گیری خاصی انجام نداده است.
او با این حال، با تاکید بر این‌که از ابتدا در جریان مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها بوده است، گفت: جلسات متعددی به‌عنوان نایب رییس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با وزارت ورزش و جوانان برگزار کردیم و این درحالی است که هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استناد مخالفان ورود زنان به ورزشگاه به وصیت‌نامه حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرد: کسانی که این بیانیه را امضاء کرده‌اند، در واقع گروهی از مردم هستند که با ورود زنان به ورزشگاه‌ها مخالف هستند و برای تایید ادعایشان به وصیت‌نامه حضرت امام استناد کرده‌اند. حال آن‌که بسیاری از شهروندان نیز با این مسئله موافق بوده و طبیعتاً می‌توانند به‌نوعی دیگر به وصیت‌نامه حضرت امام (ره) استناد کنند.
نایب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال آن‌چه اهمیت دارد این است که در کاری که به‌طور مشترک با وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح انجام شد، تمامی موارد قانونی در این رابطه را درنظرگرفتیم و آن‌چه حائز اهمیت است، این است که زنان تا همین ۳ سال قبل بدون هیچ مشکلی وارد سالن‌های بستکبال و والیبال می‌شدند و هیچ منع قانونی هم وجود نداشت.
او با بیان این‌که از ۳ سال قبل ورود زنان با مشکلاتی مواجه شده، یادآور شد: بر این اساس تلاش کردیم با نظر موافق مراجع ذی‌صلاح پیش ببریم و خوشبختانه این قدم‌های کوچک ابتدایی موفقیت‌آمیز بوده است.در این مورد که مردم نظرات مخالف خود را ابراز کنند، مشکلی وجود ندارد اما مراجع رسمی به هیچ عنوان مخالفتی با مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها نداشته است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوالی درباره روال طی شده در راستای تحقق مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: معمولاً مراجع قانونی تلاش می‌کنند، ابتدا نظرات را هم از قطب‌های دولتی و غیردولتی و هم از نهادهای مذهبی دریافت کنند و پس از آن‌که مطمئن شدند که مشکلی نیست، اقدام می‌کنند و خوشبختانه در این مورد تمامی این مراحل طی شده و هیچ نهاد قانونی و مذهبی نبوده که نادیده گرفته شود و نظرات همه قطب‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی دریافت شده است.
سیاوشی با بیان این‌که اقدام صورت‌گرفته نخستین گام بوده، خاطرنشان کرد: قطعاً باید در آینده بیش از این، به نظرات نهادهای سیاسی و مذهبی توجه کنیم.
او گفت: مسئله این است که هرکسی می‌تواند با استناد به بخشی از نظرات مقامات مسئول اهداف و انگیزه‌های خود را پیش ببرد و این رویکرد نه‌تنها در ایران، بلکه در تمامی کشورهای جهان مرسوم است.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: این‌که گروهی از مردم تلاش می‌کنند، این مسئله را متوقف کنند، باتوجه به نظر مساعدی که نهادهای مختلف به این مسئله داشته و آن‌را حق زنانی می‌دانند که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، تلاش خواهیم کرد روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها همچنان پیش برود؛ چرا که این مسئله نه منع قانونی دارد و نه منع شرعی!

کد مطلب: 71718
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *