۰
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۸
متن و حاشیه ماجرای انتخاب شهردار پایتخت

هفت گزینه شهردای تهران را بشناسید

شورای شهر تهران روز گذشته هفت کاندیدای شهرداری تهران را معرفی کرد. از همان روزهایی که لیست امید شورای شهر در انتخابات رای آورد، بحث انتخاب فردی برای شهرداری تهران، چالش برانگیز بود. در آن زمان شورایی ها از بین هفت کاندیدا محمد نجفی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کردند اما نجفی تنها چند ماهی مستاجر خیابان بهشت بود.
گزینه های شهرداری تهران امروز معرفی شدند
گزینه های شهرداری تهران امروز معرفی شدند
شورای شهر تهران روز گذشته  هفت کاندیدای شهرداری تهران را معرفی کرد. از همان روزهایی که لیست امید شورای شهر در انتخابات رای آورد، بحث انتخاب فردی برای شهرداری تهران، چالش برانگیز بود. در آن زمان شورایی ها از بین هفت کاندیدا محمد نجفی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کردند اما نجفی تنها چند ماهی مستاجر خیابان بهشت بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،  پیش از تعطیلات نوروز 97 بود که زمزمه هایی مبنی بر استعفای نجفی شنیده شد در نهایت محمد علی نجفی با اعلام رسمی استعفای خود به شایعات پایان داد و بعد از تعطیلات نوروز شورای شهر با استعفای او موافقت کردند تا بار دیگر پرونده انتخاب شهردار تهران باز شود.
بعد از پذیرفته شدن استعفای نجفی رسانه ها نام های زیادی را به عنوان شهردار بعدی پایتخت اعلام کردند، در این بین بیشترین نامی که از آن به عنوان شهرداری بعدی تهران از آن یاد می شد، محسن هاشمی بود. در آخر هفته گذشته شورای شهر تهران بیست و هشت نام را به عنوان کاندیدای شهرداری معرفی کرد، لیستی که در آن نام محسن هاشمی نیز به چشم می خورد اما در همان روز مشخص شد که هاشمی قرار نیست به شهرداری برود چرا که اعضای شورای شهر در گفت و گوهای مختلف با رسانه ها بر لزوم ماندن او در شورای شهر تاکید کردند، در نهایت اعضای شورا روز گذشته از آن لیست بیست و هشت نفره، 7 نام را به عنوان کاندیداهای نهایی شهرداری اعلام کردند.
به گزارش ایسنا از میان هفت نامزد پست شهرداری تهران، برخی برای شهروندان تهرانی چهره‌ای آشنا هستند و برخی دیگر چندان چهره شناخته شده‌ای نیستند.

 محمدعلی افشانی
سیاستمدار اصلاح طلب، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم است. وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد. وی هم‌اکنون رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور است.
 
سمیع‌الله حسینی مکارم
حسینی مکارم سابقه تدریس در دانشگاه‌های علوم اقتصادی و دارایی و دانشگاه پیام نور را نیز در رزومه خود دارد و وی مدرک کارشناسی خود را در اقتصاد نظری از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است و همچنین کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه تهران گذرانده است. از سوابق اجرایی وی می‌توان به معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، ریاست شورای پژوهش و تحقیقات پست بانک ایران، رئیس شورای برنامه ریزی پست بانک ایران، ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد. وی هم اکنون سرپرست شهرداری تهران است.
 
محمد ابراهیم انصاری لاری
محمد ابراهیم انصاری لاری استانداری سابق بوشهر ، فارس، و ریاست سازمان ثبت احوال کشور را در دولت اصلاحات در کارنامه دارد. وی قبل از انتصاب به سمت‌های سیاسی، کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و مدتی نیز به عنوان معاون وزیر کشور مشغول به فعالیت بوده است. وی هم اکنون مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است.
 
محمود حجتی
محمود حجتی مرداد ماه سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت شد.  وی در سال ۱۳۶۴ نیز به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی منصوب شد و در ۱۳۶۸ نیز به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان ودر سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۷۹ تصدی وزارت راه و ترابری را عهده دار بود.
حجتی هم اکنون وزیر جهاد کشاورزی است.
 
سید محمود حسینی
سید محمود حسینی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه اصفهان است. استاندار اصفهان بود. او در سال ۱۳۷۳ به شرکت ملی گاز ایران پیوست و هم‌اکنون نیز در این شرکت مشغول بکار است.
 
حجت‌الله میرزایی
 دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری، توسعه و برنامه ریزی و اقتصاد است. وی همچنین علاوه بر عضویت هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل موسسه سیاست پژوهی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری بوده است. در کارنامه اجرایی و پژوهشی میرزایی مشاوره، برنامه‌ریزی و اجرای ده‌ها پروژه در مناطق مختلف کشور با اهداف توسعه روستایی، شهری، صنعتی و سرمایه‌گذاری به چشم می‌خورد.
وی هم اکنون معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران است.
 
 پیروز حناچی
پیروز حناچی، دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران و دکترای تخصصی معماری - مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است. از سوابق اجرایی وی می‌توان به‌قائم مقام ریاست دانشکده هنرهای زیبا، رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، عضو شورایعالی میراث فرهنگی کشور  ،معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور ،عضو شورای عالی ترافیک، رئیس مرکزمطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران نیز اشاره کرد.
وی هم اکنون معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران است. اما انتخاب این هفت نفر حتی در بین خود اعضای شورای شهر بدون حاشیه و واکنش نبود.
 
لیست 7 نفره‌ تصدی شهرداری تهران قوی ‌نیست
 
محمد علیخانی در پایان پنجاه‌ و هشتین جلسه علنی شورای شهر تهران درجمع خبرنگاران گفت: برای تصدی سمت شهرداری تهران لیست قوی بسته نشد ولی باید برای اکثریت احترام بگذاریم. لیست هفت نفره‌ای که برای تصدی شهرداری تهران بسته شده است اصلا لیست قوی ‌نیست ولی باید به رأی اکثریت پایبند باشیم.
وی افزود: برای هفت نفر انتخاب شده باید استعلام‌های لازم انجام شود تا نهایتا بعد از رأی‌گیری گزینه شهرداری انتخاب شود این افراد باید برنامه‌های خود را اعلام  و به کمیسیون‌های شورا ارائه کنند و تیم‌های مد نظر خود را برای مدیریت شهری معرفی کنند.
 علیخانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کسی در بین هفت نفر بیشترین رأی را کسب کرده است، گفت:‌ آقای مکارم بیشترین رأی را کسب کرده است.»
اما رییس شورای شهر تهران از احتمال تغییر این لیست هفت نفره خبر داد.
به گزارش ایلنا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخاب هفت نفر به عنوان کاندیدای نهایی شهرداری تهران گفت: این هفت نفر باید در صحن حضور پیدا کنند وحدود دو هفته وقت دارند تا برنامه‌هایشان را آماده کنند و پس از آن دوباره رای‌گیری مجدد صورت گرفته و دو نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب خواهند شد.
وی ادامه داد: این دو نفر در جلسات هم‌اندیشی با اعضا شرکت خواهند کرد و دو روز بعد از آن مجددا رای‌گیری شده و شهردار نهایی انتخاب خواهد شد.
رئیس شورای شهر در رابطه با معیارهای انتخاب این هفت گزینه خاطرنشان کرد: معیارها کارآیی بوده و نکته بعدی و مهم این بود که شهرداری انتخاب شود که مسوولان نظام حداقل نظر منفی نداشته باشند و در نهایت شهرداری باشد که بتواند انسجام شورا و شهرداری را با هم حفظ کرده و رابطه مناسبی با شورا برقرار کنند.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که برنامه‌های گزینه‌های مطرح شده دارای اهمیت است افزود: این هفت نفر باید براساس برنامه پنج ساله سوم توسعه تهران برنامه خود را تنظیم کنند. اعضا برای گرفتن برنامه بسیار جدی هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اعضای شورا این هفت نفر را تغییر داده و به گزینه‌هایی همچون آقای عارف و شما برگردند، گفت: نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر قطعی کنم همواره احتمالاتی وجود دارد و اتفاقات زیادی ممکن است بیفتد.
محسن هاشمی با بیان اینکه این گزینه‌ها مورد احترام اعضای شورای شهر هستند، افزود: هر هفت نفر مورد احترام هستند و به آنها مساوی نگاه می‌شود البته تا زمانی که برنامه‌های خود را ارائه دهند.
وی در رابطه با مطرح نشدن اسمش در بین هفت کاندیداها گفت: در هر صورت در جلسه هم‌اندیشی و در رای‌گیری مخفی مشخص شده بود که اکثریت اعضا اصرار دارند که من به خاطر همبستگی در شورای شهر بمانم با این حال برخی از آنها اصرار داشتند که دوباره رای‌گیری در صحن انجام شده و اسم من در کاندیداها بیاید اما نتیجه برای من مشخص بود.
رئیس شورا در رابطه با عدم اعلام تعداد آرا و تناقض آن با اصل شفافیت تصریح کرد: این نظر اعضای شورا بود و از آنجایی که اعلام اسامی ممکن بود برای برخی از کاندیداها وجهه مناسبی نداشته باشد تعداد آرا اعلام نشد.
رئیس شورا در واکنش به این سوال که در جلسه هم‌اندیشی صبح چه اتفاقاتی رخ داد و آیا حاشیه‌های مطرح شده از جمله اینکه برخی از اعضا جلسه را ترک کردند صحت دارد یا خیر، افزود: هیچ اتفاقی در جلسه صبح نیفتاده و کسی جلسه را ترک نکرد. بالاخره همیشه پیش می‌آید برخی اعضا برای امر خیر یا دستشویی از جلسه بیرون بروند و در این رابطه سوءتفاهم شده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: از ابتدا معلوم بود که من جزو هفت نفر نیستم و من برای اینکه خبرنگاران راضی شوند و برای مردم شفاف شود اجازه دادم که رای‌گیری در صحن هم صورت گیرد.
رئیس شورا در پاسخ به این سوال که آیا این هفت نفر قادر هستند از پس تهران برآمده و مشکلات را حل کنند، گفت: در بین این هفت نفر افراد تاثیرگذار و استانداران سابق هم وجود دارند. برخی همین الان در شهرداری مشغولند در نتیجه به نظر می‌رسد بخشی از آنها می‌توانند مشکلات تهران را حل کنند و این بستگی به تیمی که معرفی می‌شود هم دارد و بخش عمده‌ای از افراد حاضر در لیست به نظر می‌رسد که نظر منفی‌ای نسبت به آنها در حاکمیت وجود ندارد.
وی ادامه داد: همه افرادی که در لیست حضور دارند شخصا اعلام آمادگی کردند البته من اعلام آمادگی نکرده بودم اما اصرار کردند اسم من باقی بماند تا برای همه روشن شود.
او در واکنش به اظهارات خود در جلسه قبلی شورا گفت: من نگفتم تمایل دارم بلکه اعلام کردم که در این زمینه توانایی‌هایی دارم و هر فردی باید توانایی‌های خود را اعلام کند.
وی در رابطه با تغییر این لیست گفت: امیدوار هستم که لیست تغییر کند، اما حالا هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد.
 
 
کد مطلب: 85485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *