۰
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۷

دومین بانک بزرگ سنگاپور حساب برخی ایرانیان را مسدود کرد

سایت خبری Today online از مسدودشدن حساب بانکی برخی از ایرانیان ساکن سنگاپور خبر داد. در این رابطه خانم چینگ، رییس شرکت ارتباطات در پاسخ به این سوال که در 3 ماه اخیر چه تعداد حساب ایرانی در سنگاپور مسدود شده است، گفت: ما به طور گسترده و همیشگی و به جهت مدیریت ریسک، حساب‌های مشتریان خود را بررسی می‌کنیم. در صورت لزوم نیز حساب آنها را مسدود خواهیم کرد. بر اساس وب‌سایت رسمی بانک OCBC این بانک دارای 590 شعبه در 18 کشور و منطقه مختلف است.
بانک  OCBC سنگاپور حساب ایرانیان را مسدود کرده است.
بانک OCBC سنگاپور حساب ایرانیان را مسدود کرده است.
سایت خبری Today online از مسدودشدن حساب بانکی برخی از ایرانیان ساکن سنگاپور خبر داد. در این رابطه خانم چینگ، رییس شرکت ارتباطات در پاسخ به این سوال که در 3 ماه اخیر چه تعداد حساب ایرانی در سنگاپور مسدود شده است، گفت: ما به طور گسترده و همیشگی و به جهت مدیریت ریسک، حساب‌های مشتریان خود را بررسی می‌کنیم. در صورت لزوم نیز حساب آنها را مسدود خواهیم کرد. بر اساس وب‌سایت رسمی بانک OCBC این بانک دارای 590 شعبه در 18 کشور و منطقه مختلف است.
به گزارش "مردم‌سالاری آنلاین" به نقل از Today online ماجرا از آنجا شروع شد که فردی به نام علیرضا جوادیان که دارای حساب بانکی در بانک  OCBCسنگاپور بود، حین مسافرت 10 روزه خود به سریلانکا، متوجه شد از طریق کارت اعتباری خود نمی‌تواند هیچ تسویه  حسابی انجام دهد. این شهروند ایرانی که همراه با همسر خود بود، به دلیل مسدود شدن کارت اعتباری‌اش، نتوانست در یک کافی‌شاپ حساب خود را پرداخت کند. جوادیان و همسرش که کارت اعتباری فعالی همراهشان نبود، بالاجبار چند روزی در هتل حبس شدند. بر اساس این گزارش، در نهایت همسر جوادیان برای پرداخت بدهی‌شان کارت اعتباری American Express خود را فعال می‌کند و اینگونه بدهی‌شان را پرداخت می‌کنند.
در ادامه، این خانواده ایرانی متوجه می‌شوند که مشکل پیش آمده فقط مختص آنها نیست؛ چراکه حداقل کارت اعتباری 15 نفر از ایرانی‌هایی که در سنگاپور زندگی می‌کنند با چنین مشکلی مواجه شده است. بانک OCBC در پاسخ به علت مسدود شدن کارت اعتباری برخی از ایرانیان ساکن سنگاپور، صرفا به این موضوع اشاره داشته که "در حال بازبینی حساب بانکی آنها است."
مسدود شدن حساب این افراد پس از بازگشت تحریم‌ها، شائبه سیاسی بودن مساله را پررنگ کرده است.
با این اوصاف جوادیان می‌گوید 11 سال است که در سنگاپور زندگی می‌کند و هیچ ارتباطی با دولت ایران ندارد و از حساب‌های خود صرفا جهت فعالیت‌های شخصی‌اش بهره می‌برد.
ایرانیانِ ساکن سنگاپور، اقدام اخیر بانک OCBC در سنگاپور را یک تصمیم تبعیض آمیز قلمداد می‌کنند. تعداد ایرانیان ساکن سنگاپور بین 400 تا 500 نفر تخمین زده می‌شود.
در همین رابطه، فرد دیگری به نام امیر شهرودی،حدود 17 روز پیش با اخطار مسدود شدن کارت اعتباری خود مواجه می‌شود. شهرودی که یک مهندس 36 ساله است، به تدریج متوجه می‌شود که عموم دوستانش که در OCBC حساب دارند، با چنین هشداری مواجه شده‌اند.
دکتر شهرودی می‌گوید تا کنون اقدام به افتتاح حساب از طریق 4 بانک در سنگاپور نموده‌ است؛ اما هر 4 بار این درخواست او مورد موافقت قرار نگرفته است.
هادی گلابی، ایرانی ساکن سنگاپور نیز از معدود کسانی است که دارای حساب UOB در سنگاپور است. با این اوصاف، به جهت مشکلاتی از این قبیل مجبور شده که حساب‌های بانکی خود را به آلمان منتقل کند. البته این انتقال حساب، مشکلاتی برای او ایجاد کرده است. هادی گلابی یک مهندس عمران است.
ظاهرا پروسه مسدود سازی حساب ایرانیان ساکن سنگاپور، از سه ماه پیش آغاز شده است؛ چرا که خانم چینگ، رییس شرکت ارتباطات در پاسخ به این سوال که در 3 ماه اخیر چه تعداد حساب ایرانی در سنگاپور مسدود شده است، می‌گوید: ما به طور گسترده و همیشگی و به جهت مدیریت ریسک، حساب‌های مشتریان خود را بررسی می‌کنیم. در صورت لزوم نیز حساب آنها را مسدود خواهیم کرد." او هر چند اشاره‌ای به زمان آغاز مسدود سازی‌های اخیر نداشت، اما مسدودسازی حساب ایرانیان از 3 ماه پیش را نیز رد نکرد.
مسدود شدن حساب این افراد در حالی صورت می‌گیرد که دولت سنگاپور و بانک  OCBC هیچگونه توضیح شفافی در مورد دلیل اصلی این تصمیم اعلام نمی‌کنند. از طرفی نام این افراد در لیست سیاهی قرار ندارد تا بدینصورت حسابشان مسدود شود و فعالیت اقتصادی – اجتماعی آنها محدود شود. با این اوصاف سخنگوی اداره مالی سنگاپور در مورد اقدامات اخیر بانک OCBC می‌گوید: "بانک‌ها ملزم به رعایت قوانینی هستند که به منظور جلوگیری از اهداف غیرقانونی مانند پولشویی، تامین مالی تروریسم یا تامین مالی تسلیحاتی تدوین شده‌اند."
او ابراز داشت برای دولت سنگاپور مهم است که حساب‌های بانکی به چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین جهت سوء استفاده از حساب‌های بانکی را برای مقاصد غیر قانونی نخواهیم پذیرفت.
سخنان سخنگوی اداره مالی سنگاپور، تصور سیاسی بودن و ارتباط با بازگشت تحریم‌ها را قوی‌تر می‌کند. این در حالی است که مسدودسازی این حساب‌ها در OCBC صرفا برای برخی از ایران‌های ساکن سنگاپور رخ داده است. سخنگوی اداره مالی سنگاپور در این مورد صحبتی به میان نیاورده است.
یادآور می‌شود چندی پیش شرکت سنگاپوری CSE که در حوزه فن‌آوری فعال است، به جهت نقض تحریم‌های ایران و انتقال پول از آمریکا به ایران، متهم شناخته شد و از سوی آمریکا تحریم شد.
ترجمه: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 93389
برچسب ها: تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *