۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۲
روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین»:

مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی را به تصویب رساندند.
مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی را به تصویب رساندند. بر اساس این طرح مالکان هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های این قانون، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.  به این ترتیب که باید در سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه؛ سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه مالیات بپردازند. اما آیا طرح مالیات بر خانه‌های خالی میتواند اوضاع نابسمان مسکن را سامان ببخشد؟ میتواند مستاجران را به اجاره واحد مسکونی با اجاره بهایی معقول‌تر امیدوار کند؟ میتواند خانه دار شدن را از رویا به واقعیت بدل کند؟ یا چون بسیاری از قوانین دیگر تنها تصویب می‌شود و خبری از اجرای آن نخواهد بود؟ مهدی روانشادنیا کارشناس بازار  مسکن در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» موفقیت طرح مالیات بر خانه‌های خالی را منوط به نحوه اجرای آن دانست و گفت: موفقیت طرح مالیات بر خانه‌های خالی بستگی به نحوه اجرای آن دارد، اگر سامانه املاک و اسکان به درستی عمل کند و در کنار بقیه ابزارها و قانون‌های مرتبط با عرضه مسکن قرار گیرد، می‌تواند طرح خوبی باشد.
روانشادنیا گفت: در خصوص این طرح اگر تجارب گذشته را بخواهیم ملاک قرار دهیم بنظر می‌رسد که مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌تواند آثار قابل توجهی را بر کاهش قیمت مسکن داشته باشد و درصورت اجرای صحیح طرح نیز می‌تواند کمک‌های مقطعی به بازار مسکن داشته باشد.
این کارشناس حوزه مسکن در ادامه با بیان اینکه اجزای صحیح طرح نیازمند سرعت و دقت در اجرا است افزود:  بنظر نمی‌رسد در حال حاضر هم چنین پیش نیازهای را در کشور داشته باشیم.
روانشادنیا در پاسخ به این سوال که آشفتگی‌های حوزه مسکن در چه صورت رفع می‌شود گفت: اقتصاد مسکن نیز بخشی از اقتصاد کشور است، متاسفانه تلاطم‌های که در سایر بخش‌های اقتصاد کشور وجود دارد به بخش مسکن  نیز منتقل می‌شود. با اصلاح شرایط اقتصادی کشور حوزه مسکن هم می‌تواند شرایط بهتری داشته باشد.
 
گفتگو: خاطره میرزا
کد مطلب: 134488
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *