; ?>; ?> بوتفلیقه کجاست؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۶

بوتفلیقه کجاست؟

یک فیلم ویدئویی که رسانه‌های غربی دوشنبه شب آن را منتشر کردند، ابهامات درباره محل حضور عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر را بیشتر کرده است که با وجود اعتراضات گسترده قصد دارد برای پنجمین دوره متوالی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.
یک فیلم ویدئویی که رسانه‌های غربی دوشنبه شب آن را منتشر کردند، ابهامات درباره محل حضور عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر را بیشتر کرده است که با وجود اعتراضات گسترده قصد دارد برای پنجمین دوره متوالی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.
به گزارش ایسنا، این فیلم که در صفحه توئیتر برنامه "Quotidien" منتشر و کانال "TMC" فرانسه آن را پخش کرد، نشان می‌دهد که ناصر بوتفلیقه، برادر کوچک‌تر رئیس جمهور الجزایر داخل بیمارستانی در ژنو است. این برنامه از دلیل حضور وی در بیمارستان می‌پرسد، در حالی که گزارش‌های غیررسمی پیشتر حاکی از آن بودند، بوتفلیقه که چند روزی برای درمان در یکی از بیمارستان‌های ژنو بستری بود، به کشورش بازگشته است.
علاوه بر اینکه ارائه سناد کاندیداتوری او توسط مدیر کمپین انتخاباتی‌اش صورت گرفته علامت‌ سوال‌هایی را درباره صحت بازگشتش به کشور برانگیخته است به ویژه اینکه تلویزیون سوئیس اعلام کرد او همچنان در بیمارستان ژنو حضور دارد، فیلم برادر بوتفلیقه نیز ابهامات درباره محل حضور این رئیس جمهوری ۸۲ ساله را بیشتر می‌کند که از سال ۱۹۹۹ بر الجزایر حکومت دارد و در سال ۲۰۱۳ دچار سکته مغزی شد و از آن زمان تاکنون به ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شود.
گزارش‌ها درباره تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی در دوره جدید انتخابات موج گسترده‌ای از اعتراضات را در پی داشت؛ مساله‌ای که رئیس جمهوری را وادار کرد تا از طریق دادن تعهداتی مردم را آرام کند. وی از طریق پیامی که مدیر کمپین انتخاباتی‌اش آن را قرائت کرد، متعهد شد در صورت پیروزی در این انتخابات، انتخابات زودهنگامی را ظرف یک سال برگزار کند.
با وجود این تلاش‌ها، دانشجویان الجزایری روز دوشنبه کلاس درس خود را تعطیل کرده و دست به بزرگترین اعتراضات علیه دولت طی چند سال اخیر زده و پیشنهاد بوتفلیقه درباره عدم تکمیل دور جدید ریاست‌جمهوری را در صورت پیروزی در انتخابات محکوم کردند. همچنین در فیلم‌های کوتاهی صدها الجزایری دیده می‌شوند که در تظاهرات‌های کوچک در تعدادی از شهرها به جز پایتخت مشارکت داشته و راهپیمایی‌ها و تجمعات گسترده‌ای را در اعتراض به این تصمیم بوتفلیقه از دو هفته پیش ادامه می‌دهند.
به نظر می‌رسد بوتفلیقه با این تصمیم خود به دنبال تضعیف موج مخالفت جوانان علیه دولت بیش از دو دهه او بوده و نیز به دنبال تقویت نهادی تحت سلطه رهبران انقلابی جنگ استقلال است که در سال‌های بین ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ علیه فرانسه فعالیت داشتند.
امروز (سه شنبه) هم تظاهرات دانشجویان در مخالفت با نامزدی مجدد بوتفلیقه از سر گرفته شد و همزمان با این امر حزب حاکم شعار رسمی کمپین انتخاباتی بوتفلیقه را اعلام کرد. این شعار به شکل پرنده‌ای به رنگ سفید و سبز روی یک صفحه بنفش رنگ است که روی صفحه فیس‌بوک حزب حاکم منتشر شد. این حزب تاکنون توضیحاتی درباره شعار مذکور و یا دلالت‌های آن ارائه نکرده است.

همچنین خبرنگار سایت خبری اسکای نیوز گفت: مرکز پایتخت الجزایر شاهد تحرکات گسترده دانشجویان به ویژه در میدان البرید المرکزی است اقدامی که منجر به بسته شدن مسیرهای منتهی به این میدان شد و نیروهای امنیتی برای مقابله با هرگونه تظاهرات گسترده در مرکز پایتخت مستقر شدند در حالیکه از سال ۲۰۱۱ انجام تظاهرات در این منطقه ممنوع اعلام شده است، مقامات الجزایر هم فعالیت مترو و تردد به سمت مرکز پایتخت را متوقف کردند.
اعتراضات در الجزایر پس از اعلام نامزدی بوتفلیقه با وجود تعهداتی که وی ارائه کرد ادامه دارد و حامیانش این تعهدات را پاسخ صادقانه به مطالبات تظاهرکنندگان عنوان کردند اما مخالفان بوتفلیقه تعهداتش را مانوری با هدف دور زدن جنبش اعتراضات بی‌سابقه می‌دانند.
به نظر می‌رسد دو دستگی درباره نامزدی بوتفلیقه برای دور جدید، تنها به مردم محدود نمی‌شود بلکه در حال کشید شدن به سمت محافل حزب حاکم هم است. چرا که سیدی فروخی، وزیر کشاورزی سابق الجزایر روز دوشنبه از عضویت پارلمان و حزب جبهه آزادیبخش ملی حاکم استعفا کرد و این دلیلی بر نارضایتی بی‌سابقه موجود در میان اعضای حزب حاکم است.
او در بیانیه‌ای که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد به بوتفلیقه اشاره نکرده و تنها به گفتن اینکه "کشور شرایط و تغییرات استثنایی را پشت سر می‌گذارد"، اکتفا کرد و از تعدادی از رهبران مخالفان و فعالان سیاسی خواست در برگزاری انتخابات تسریع کنند.
عبدالغنی زعلان، مدیر کمپین انتخاباتی بوتفلیقه روز یکشنبه نامزدی وی را برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و گفت: رئیس جمهوری الجزایر متعهد شده یک کنفرانس ملی برای بررسی اصلاحات ترتیب و سپس انتخابات زودهنگام برگزار کند که خود در آن کاندیدا نخواهد شد. تلویزیون "النهار" اعلام کرد، این اقدام ظرف یک سال اجرایی خواهد شد.
کد مطلب: 104064
برچسب ها: بوتفلیقه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *