۰
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳

احیای دریاچه ارومیه با 7 هزار میلیارد تومان

نماینده دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت 7 هزار میلیارد تومان تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده و همچنان این کار با قوت ادامه دارد.
نماینده دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت 7 هزار میلیارد تومان تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده و همچنان این کار با قوت ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، احمدی در جلسه احیای تالاب نئور در فرمانداری اردبیل اظهار کرد: با تغییر رویکرد تلاش سازمان حفاظت محیط زیست به جای برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های خاص با محدوده اجرایی مشخص سعی می‌کند در صیانت از تالاب‌ها از ظرفیت جوامع محلی، دست اندرکاران و متولیان دستگاه‌های مختلف استفاده کند.
وی به مدیریت زیست بوم تالاب‌ها و همچنین دریاچه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: براساس تعاریفی که از تالاب‌ها شده در سطح کشور سعی ما بر این است تا در این شرایط خشکسالی و کمبود منابع آب کارکرد تالاب‌ها را به سمت یک خروجی مناسب و با کیفیت هدایت کنیم تا از تهدید و نابودی آنها جلوگیری به عمل آید.
نماینده دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب‌ها به عنوان منبع تامین غذا، کنترل کننده سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها، جذب و دفع آلاینده‌ها و همچنین موثر در بخش مصارف کشاورزی و حتی شرب و دارای ارزش فرهنگی و اجتماعی یاد کرد و گفت: یکی از پربازده‌ترین اکوسیستم‌های دنیا تالاب‌هاست به طوری که بازدهی آنها در همه حوزه‌ها مشخص بوده و بهره‌وری‌ها نیز در شکل مطلوب و قابل قبول است.
احمدی به اشکال مختلف بهره‌برداری از تالاب‌ها و تخریب آنها اشاره کرد و افزود: با توجه به تعدد متولیان تالاب از محیط زیست گرفته تا وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شیلات، گردشگری و گاه مرزبانی ضرورت دارد جوامع محلی در حفاظت و صیانت از ظرفیت تالاب‌ها تلاشی جدی و فراگیر را انجام دهند.
وی به وضعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان یک منطقه گرم و خشک با متوسط بارندگی کمتر نسبت به سایر کشورها اشاره و تصریح کرد: یکی از تالاب‌های ارزشمند کشور تالاب نئور در استان اردبیل است که به دلایل مختلف با معضلات و مشکلاتی روبرو شده که در قالب یک برنامه جامع مدیریت تالاب نئور با همراهی ذینفعان و دست‌اندرکاران می‌توانیم در قالب سلسله نشست‌های فنی و کارگاه‌های تخصصی و کارشناسی نسبت به احیای آن کمر همت ببندیم.
نماینده دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما در سطح کشور برای اکثر تالاب‌ها با تحلیل‌های درست و دخالت دست‌اندرکاران و متولیان اعم از مسئولان و جوامع محلی و BGOها یک برنامه‌ 20 ساله تعریف کردیم تا براساس مطالعات پایه‌ای و کارشناسی زمینه احیای این دریاچه نیز فراهم آید.
احمدی بیان کرد: بسیاری از کشورها با خطر خشک شدن و نابودی تالاب‌ها و دریاچه‌ها روبرو هستند که در کشورمان نیز به رغم هزینه 7 هزار میلیارد تومانی دولت همچنان دریاچه ارومیه با مشکلاتی جدی روبروست که سعی بر این است تا هم حوزه بهره‌برداری و هم حفاظت را به شرایط تعادل رسانده و با یک مدیریت اکوسیستمی به اهداف مورد نظر دست یابیم.
وی از تغییر رویکرد سنتی به رویکرد نوآورانه در حفاظت و صیانت از تالاب‌ها و دریاچه‌ها خبر داد و اظهار کرد: ایران جزو 188 کشور عضو کنوانسیون تنوع زیستی و همچنین کنوانسیون رامسر است به طوری که در برنامه‌های پنج ساله و رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت و احیای تالاب‌ها جزو برنامه‌ها و رویکردهای اصلی است.
نماینده دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در مدیریت جامع نئور در کنار مطالعات پایه‌ای آگاهسازی و اطلاع‌رسانی بسیار مهم به نظر می‌رسد به طوری که ما در گام دوم نسبت به تدوین برنامه جامع برای نئور اقدام می‌کنیم و تا مهرماه شاهد تکمیل و رونمایی از طرح مدیریت جامع تالاب نئور خواهیم بود.
احمدی گام سوم را تصویب این برنامه جامع در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اعلام کرد و گفت: ما حتی برای احیای تالابی نظیر پریشان و دریاچه ارومیه از هیئت وزیران مجوز اجرای طرح‌های جامع تالاب‌ها را اخذ کردیم.
وی گام دیگر این برنامه‌ها را رویکرد مدیریتی با حل مناقشات محلی اعلام و تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در قالب برنامه پنج ساله تلاش می‌کند تا برنامه حفاظت از تالاب‌ها را عملیاتی کند که قطعا در احیای دریاچه نئور از 30 تجربه گذشته کشوری استفاده خواهیم کرد.
نماینده دفتر اکوسیستمی تالاب‌های کشور نیز در این جلسه بیان کرد: از سال 84 سازمان حفاظت محیط زیست به جای تهیه چندین جلد کتاب و تحقیقات سعی کرده رویکرد مشارکتی را در مدیریت تالاب‌ها انجام داده و به شکل عملیاتی کارها را به پیش ببرد.
زهرا امینی اظهار کرد: از سال‌های گذشته و براساس یک برنامه جامع مدیریتی احیا و صیانت از تالاب‌ها در کشور مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌ها در مسیر تقویت رویکردهای واقع‌بینانه است.
در پایان این نشست اعضای این جلسه سه گروه تهدیدها و بررسی مشکلات گسترده تالاب نئور، گروه ارزش‌ها و کارکردها و گروه تحلیل و همراهی دست اندرکاران تشکیل شد تا به صورت عملیاتی برنامه جامع احیای دریاچه نئور که از نیمه دوم امسال اجرایی و عملیاتی خواهد شد مورد توجه دقیق کارشناسی قرار گیرد.
کد مطلب: 109846
برچسب ها: دریاچه ارومیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *