۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۱
ناصر تقوایی در نشست پرسش و پاسخ فیلم ناخدا خورشید:

ناخدا خورشید را تکه تکه کردند

ناخدا خورشید را تکه تکه کردند

ناصر تقوایی کارگردان فیلم «ناخدا خورشید» که روز گذشته در سینما قلهک تهران به نمایش درآمد در نشست پرسش و پاسخ این فیلم به یادماندنی با انتقاد از نحوه پخش این فیلم از تلویزیون گفت: من نمی دانم مسئولان تلویزیون چه مشکلی با این فیلم به یادماندنی دارند که هربار برای پخش آن ازتلویزیون آن را تکه تکه می کنند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر کارگردان فیلم «ناخدا خورشید» افزود: تلویزون آن چنان بی دلیل فیلم مرا تکه تکه و پاره پاره میکند که برخی از صحنه های اصلی فیلم حذف می شود به طور مثال آخرین باری که تلویزیون این فیلم را نمایش داد، نمی‌دانم چرا هرکاری که «ناخدا خورشید» با یک دستش انجام می‌داد، قیچی شده بود! وی ادامه داد: آخرین نسخه‌ای که از تلویزیون پخش شد سی وهفت دقیقه سانسور شده است حال سوال من این است که اگر صداوسیما نمی‌خواهد فیلمی را پخش کند آن را نخرد و نشان ندهد. تقوایی با بیان این که متاسفانه بسیاری از مناطق ایران مدام در حال دگرگونی هستند و به صورت مداوم هویت خود را از دست می‌دهند گفت: هرجایی ایران که من تاکنون فیلم ساخته‌ام پس از مدتی، نابود شده است. به طور مثال «نفرین» را در جزیره‌ی «مینو» ساختم اما آنجا از بین رفت. «ناخدا خورشید» را در بندر«کُنگ» ساختیم که یکی از معتبرترین بنادر ایرانی بود اما آخرین تصاویری که از آنجا در تلویزیون دیدم، شبیه جایی مانند ساوه است و هیچ هویتی از قبل ندارد. این فیلمنامه نویس اظهارداشت : این اتفاقی نگران کننده برای همه به ویژه برای نسل جوان و آینده کشور است زیرا این هویت آن مناطق است که از بین می رود وبا ازبین رفتنش دیگر نمی‌توان در یک روستا و یا شهری که هویت تاریخی دارد فیلم ساخت و به اجبار باید به سمت ساخت دکورهایی حرکت کنیم که به مرور واقعیت خود را ازدست می دهند.
تقوایی مهاجرت را عامل اصلی این ویرانی دانست و افزود: مهاجرت جمعیت به شهرهای بزرگ ویرانی تاریخی و فرهنگی را در شهرهای کوچک بیشتر کرده است و وقتی یک مکان تاریخی از بین می‌رود تاریخ آن منطقه هم از بین می‌رود زیرا تاریخ در یک جغرافیای مشخص شکل می‌گیرد. وی افزود: متولیان باید به گونه ای رفتار کنندکه این مهاجرت ها شکل به وجود نیامده و هویت یک منطقه ویران نشود. این کارگردان ادامه داد: بازسازی شهرهای تاریخی بسیار سخت است به طور مثال علی حاتمی برای ساخت شهرک سینمایی و تهران قدیم بیش از ۱۲ سال زحمت کشید و هزینه و زحمت زیادی را متحمل شد تا این شهرک ساخته شود حال آن که اگر هویت تاریخی آن در برخی از نقاط شهر وجوداشت چنین هزینه و زحمتی لازم نبود. هارون یشایایی تهیه‌کننده «ناخدا خورشید» هم در سخنانی درباره این فیلم گفت: «ناخدا خورشید» بخشی ازهویت تاریخی این کشور و مردم آن است چرا که اکنون اگر به مناطق فیلمبرداری شده در آن (بندر کُنگ) بروید متاسفانه شاهد ازبین رفتن و نابودی هویت تاریخی آن بوده و هرگز بناهای قدیمی را در آن نمی‌بینید. آقای تقوایی هم چون «علی حاتمی» با فیلم ناخدا خورشید بخشی از فرهنگ و هویت جنوب ایران را به نمایش گذاشت و تثبیت کرد که اگر نبود مانند بسیاری از هویت های ویران شده ما شاید تاکنون به دست فراموشی سپرده شده بود.

کد مطلب: 12006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *