۰
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۴

درخواست اختصاص بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزیر علوم از درخواست این وزارتخانه برای تخصیص بودجه مستقل به بخش فرهنگی دانشگاه‌ها در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به این که سازمان برنامه و بودجه دنبال این نیست ردیف‌هایی که وجود دارد را افزایش دهد، بنابراین همچنان بودجه بخش فرهنگی با آموزش و پژوهش یکی می‌شود.
معاون فرهنگی وزیر علوم از درخواست این وزارتخانه برای تخصیص بودجه مستقل به بخش فرهنگی دانشگاه‌ها در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به این که سازمان برنامه و بودجه دنبال این نیست ردیف‌هایی که وجود دارد را افزایش دهد، بنابراین همچنان بودجه بخش فرهنگی با آموزش و پژوهش یکی می‌شود.
دکتر غلامرضا غفاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به وضعیت بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری اشاره کرد و گفت: بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در دو قسمت توزیع می‌شود؛ بخش عمده آن مربوط به بودجه‌هایی است که در درون دانشگاه‌ها توزیع می‌شوند که عمدتا این بخش بر اساس میزان تخصیصی که به دانشگاه‌ها داده می‌شود، به نسبت در اختیار مجموعه‌های فرهنگی نیز قرار می‌گیرد. در بخش ستاد وزارت علوم نیز تخصیص‌ها به همین صورت انجام می‌گیرد، اما آنچه که به ستاد فرهنگی وزارت علوم تخصیص پیدا می‌کند، کمتر از نسبت تخصیص بودجه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها است.
وی در ادامه تصریح کرد: تلاش وزارت علوم به‌ویژه شخص وزیر طی این چند سال این بوده است که ۱۰۰ درصد بودجه‌های دانشگاه تخصیص پیدا کند، همچنان که طی سال‌های اخیر این تخصیص صورت گرفته و امسال نیز با همه مشکلاتی که وجود دارد، امید داریم تا پایان سال تخصیص دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد باشد.
معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: اگر میانگین بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را عنوان کنیم، به این شیوه است که دانشگاه‌ها بر اساس تخصیصی که دریافت می‌کنند، اعتبار خود را بین بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند؛ البته میزان بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها با هم متفاوت است، هر چند این تفاوت‌ها زیاد نیست، اما در بخش ستادی تخصیص صورت‌گرفته کمتر است؛ چرا که سازمان برنامه و بودجه کشور و خود وزارت علوم نیز تلاش می‌کنند ابتدا بودجه دانشگاه‌ها تخصیص پیدا کند.
دکتر غفاری اضافه کرد: وقتی بودجه‌های دانشگاه‌ها تخصیص پیدا می‌کند، به هر حال با توجه به این‌که مسائل مربوط به سلف دانشجویان، خوابگاه‌ها و سایر بخش‌های رفاهی دانشگاه‌ها را در پیش داریم، بنابراین این بخش‌ها در اولویت تخصیص بودجه قرار می‌گیرند؛ اما نمی‌شود گفت بخش فرهنگی در مراحل بعدی دریافت بودجه قرار دارد.
وی همچنین به وضعیت بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در سال ۹۹  اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی داده شده است، این موضوع بررسی نشده و اگرچه ما درخواست کردیم بودجه بخش فرهنگی دانشگاه‌ها جدا از سایر بخش‌ها تخصیص داده شود؛ اما با توجه به این‌که سازمان برنامه و بودجه دنبال این نیست ردیف‌هایی که وجود دارد را افزایش دهد، بنابراین همچنان بودجه بخش فرهنگی با آموزش و پژوهش یکی می‌شود.
کد مطلب: 123541
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *