۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۳

اعتراض به بی عدالتی در نشست فوق العاده خانه تئاتر

نشست فوق العاده خانه تئاتر، حاشیه های فراوانی داشت
نشست فوق العاده خانه تئاتر، حاشیه های فراوانی داشت

شب گذشته درنشست بررسی و رسیدگی به مشکلات هنرمندان تئاتر در سالن اصلی که با حاشیه های فراوان همراه بود، اعضای هئیت مدیره و نمایندگان صنوف مختلف خانه تئاتر اعتراض خود را به شرایط موجود در تئاتر كشور اعلام كرده و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شدند .
به گزارش پایگاه خبری فریادگر بهزاد فراهانی بازیگر، کارگردان و عضو هئیت مدیره خانه تئاتر با بیان این که وقتی به روزگار نه چندان دور تئاتر کشور فکر می کنم دلم برای روزگار درخشان تئاتر کشور می‌سوزد گفت: وضعیت طاعون زده تئاتر ما به بازیگران لطمه می‌زند. باید این را بدانیم که گیشه، معیار تئاتر سالم نیست و گیشه نمی‌تواند معیار محتوای تئاتر باشد. وی افزود: من به دنبال شعاردادن های رایج بخش دولتی درباره این که در هنر باید تنها به دنبال معنویت بود نیستم . من می گویم ما کارمی کنیم و باید حقمان را بگیریم . یک هنرمند نیز مانند مابقی افراد جامعه حق زندگی دارد . او در کارش اگرچه به دنبال غذای روح خود و مخاطبان است اما نیاز به غذای جسم هم دارد که آن قدر توان داشته باشد که بتواند به روی صحنه آمده و غذای روح مخاطبان را تامین کند .
این هنرمند با سابقه اذعان کرد: ما به کرات دوستان مدیر را محاکمه گونه به چالش کشیده‌ایم ولی پاسخ هایشان دروغ بوده است. ما امسال از ضرغامی تقاضا کردیم که از هر کانال تلویزیونی یک تئاتر ملی پخش شود که ۱۲۰ نمایش در ماه خواهد بود. عدم پخش تئاتر ملی از تلویزیون، این رسانه را از ملی بودن درآورده و اختصاصی می‌کند. سخنان این هنرمند با حواشی فراوان همراه بود اما درادامه این نشست «افروز فروزند » نماینده انجمن نمایشنامه نویسان با بیان این که اولین فشار از سوی مدیران روی نمایشنامه نویسی است، تاکید کرد: حرف و عمل مدیران با هم یکی نیست. در حرف می‌گویند که به نمایشنامه نویس و نمایشنامه ایرانی بها می‌دهند ولی درعمل بیشترین ممیزی بر آثار ایرانی اعمال می‌شود. مسئولان آن چنان تیشه به ریشه‌های این هنر زدند که با یک نسیم ملایم فرو می‌ریزند. ایرج راد در ادامه گفت:‌ پشتوانه خانه تئاتر، اعضای آن است و اگر اعضاء ما را پشتیبانی نکنند، متاسفانه هیچ کاری نمی‌توان کرد و متاسفانه کمر خانه تئاتر آن روز خم می‌شود. وی افزود: وزارت ارشاد سفره‌ای را در تئاتر بازکرده که به سختی کفاف ۵۰۰ نفر را می‌دهد اما پنج هزارنفر را ریخته‌اند بر سر آن تا یکدیگر را تکه تکه کنند. مدیرعامل خانه تئاتر اظهار تاسف کرد: اکثر اعضا بدون شناخت تشکیلات صنفی فقط  توقع دارند که مثلا ما برای آن‌ها شغل ایجاد کنیم. این توقع بیهوده‌ای است. وظیفه ما کاریابی نیست بلکه می‌توانیم زمینه‌های اشتغال را گسترش دهیم. ضمن اینکه متاسفانه امکان کار برای همه وجود ندارد وی افزود: روی صحبت من با مدیران وزارت ارشاد است ؛وقتی ما امکان اشتغال‌زایی نداریم، برای چه نزدیک به هزار فارغ‌التحصیل در سال از تئاتر داریم. این هنرمند ادامه داد: پیرو جلسه مورخ ۱۰/۲/۹۰ و جلسه فوق العاده مورخ ۴/۳/۹۰، دوازده ماده مورد تاکید قرار گرفته است كه هیچ‌ یك تاكنون رعایت نشده است. وی تاکید کرد: با انتشار شیوه‌نامه شورای حمایت در بخش‌هایی موارد مورد نظر خانه تئاتر دیده شده بود اما هیچگاه رعایت نشد، دوستان می‌گفتند می‌خواهیم بودجه تئاتر را عادلانه تقسیم کنیم اما این تقسیم پول عادلانه چگونه در نظر گرفته شده است؟ راد با بیان این که مسئولان حرفهای ضد و نقیض می زنند گفت: ابتدا گفتند ۱۸ میلیارد بعد صحبت از ۳۰ میلیارد شد و بعضی اوقات هم گفتند ۳۰ درصد از بودجه سال گذشته هم کم شده است. او با اشاره به اینکه مبلغ بودجه شفاف نیست، عنوان کرد: تنها چیزی که مسئولان بیان می‌کنند این است که برای شهرستان‌ها ۳میلیارد تومان و برای تهران نیز ۳میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.
درادامه این نشست ، حسین کیانی به نمایندگی از انجمن کارگردانان خانه تئاتر در واکنش به گلایه‌های برخی از اعضای خانه تئاتر نسبت به عملکرد هیأت مدیره و خانه تئاتر گفت: این گونه به نظر می رسد که بعضی از دوستان ما را به جای مدیران می‌گیرند. کسی که مدعی است چرخ خانه تئاتر به درستی نمی‌چرخد در انتخابات هیأت مدیره کاندیدا شود و اگر توانایی جذب رأی دوستان را دارد وارد عمل شود. اگر خانه تئاتر بیانیه ندهد چه کند. کارگردان نمایش همه فرزندان خانم آغا ادامه داد: ما در خانه تئاتر ارگان سیاسی نیستیم و به دنبال فعالیت سیاسی هم نبوده ایم بنابراین تنها کاری که از ما در برابر این بی عدالتی ها به خانواده تئاتر ، اننتشار بیانیه های پی در پی و تذکرات قانونی به مسئولانی است که گوش های خود را بسته اند . مریم معینی به عنوان نماینده انجمن هنرمندان تئاترعروسکی خانه تئاتر به وضعیت نابسامان تولید و اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی پرداخت.  وی با اشاره به کم شدن بودجه جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی یادآور شد: قرار بود بودجه‌ای که برای جشنواره هزینه نشد به مکانی دائمی برای تئاترعروسکی اختصاص پیدا کند ولی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. این هنرمند تئاتر عروسکی ادامه داد: از سال ۸۸ تا کنون ۲۴ اثر در نوبت اجرا هستند و مشخص نیست که درشرایط کنونی وضعیت تولید و اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی چه خواهد شد و اساسا سرنوشت نمایش عروسکی کشور به کجا خواهد رسید .
گفتنی است اکبر زنجانپور در خلال این نشست به دلیل این که فکر می کرد صحبت کردن درباره دستمزد و پول در تئاتر، توهین به نفس تئاتر است، به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد .

کد مطلب: 13543
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *