۰
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۶

ژولیوس سزار فوتبال

کارلو آنچلوتی، بعد از پیروزی در هفته اول لیگ برتر انگلیس در حالی که مهمان تاتنهام بود گفت: این پیروزی سبب بالا رفتن اعتماد به نفس بازیکنان شد و ما باید برای موفقیت و کسب سهمیه لیگ قهرمانان بجنگیم. اما روزگار همیشه اینطوری نبوده است و آنچلوتی زمانی نه چندان دور، پادشاه اروپا بود.
ژولیوس سزار فوتبال
کارلو آنچلوتی، بعد از پیروزی در هفته اول لیگ برتر انگلیس در حالی که مهمان تاتنهام بود گفت: این پیروزی سبب بالا رفتن اعتماد به نفس بازیکنان شد و ما باید برای موفقیت و کسب سهمیه لیگ قهرمانان بجنگیم. اما روزگار همیشه اینطوری نبوده است و آنچلوتی زمانی نه چندان دور، پادشاه اروپا بود.
کارلتو در 10 ژوئن 1959 در منطقع رگولو ایتالیا به دنیا آمده بود، خانواده‌اش کشاورز بودند و در مورد آن دوران می‌گوید: گندم، ذرت و انگور کشت می‌کردیم، همچنین چند گاو و مرغ و خروس و ماشین آلات کشاورزی هم داشتیم، کاشت و برداشت محصولات لازمه صبر و قدرت و زیادی بود. تجارب آن روز کاملا در بازی و مربیگری او مثمر ثمر بود و در مقابل ناکامی‌ها و بازی‌های بزرگ به کمکش آمد و او همواره یک آرامش کم نظیر دارد و با تزریق آن به بازیکنان، زمینه ساز موفقیت‌های بسیاری شد که برخی‌هایشان کاملا رویایی بودند.
او در نوجوانی به پارما پیوست وسپس به رم رفت و یک قهرمانی لیگ و چهار جام حذفی را کسب کرد، او بین سالهای 1984 تا 1987 کاپیتان بود و ملی پوش هم بود و در طی بازی بین سالهای 1987 تا 1992 برای میلان، بخشی از میلان افسانه‌ای آریگو ساکی بود، تیمی متشکل از هلندی‌های افسانه‌ای آن دوران یعنی: مارکو فن باستن، فرانک رایکارد و رود گولیت و عضو جدید خانواده مالدینی یعنی پائولو؛ در سالهای 1989 و 1990 قهرمان اروپا شدند. آنچلوتی در جام جهانی 1990 هم با تیم ملی در جایگاه سوم قرار گرفتند. او بعد از آویختن کفش‌هایش خیلی سریع در مربیگری هم پیشرو بود و از 1992 تا 1995، دستیار آریگو ساکی که از سبک پرس سنگین استفاده می‌کرد در تیم ملی ایتالیا بود و نایب قهرمانی جام جهانی 1994 شدند.
در سال 1995 وارد جرگه سرمربیان شد و با تیم رجینا که در سری بی حاضر بود قرارداد بست. سبک کاملا هجومی او که کاملا مخالف سبک اصیل فوتبال ایتالیا بود، برای همگان جالب و عجیب بود، این سبک بازی نتایج بسیاری داشت که اولین آن صعود به سری آ بود، پس از آن در فصل 1996_1997 با تیم پارما که آن زمان در اوج بود و به همراه دیگر تیم‌های مطح مثل یوونتوس و میلان؛ لقب هفت خواهر را به آنها داده بودند، تیمی که جوانان مستعدی مانند بوفون و کرسپو در آن بازی می‌کردند و آنچلوتی با وجود حریفانی که دل پیرو، زیدان، مالدینی، مانچینی و نازاریو را داشتند، نایب قهرمان شد.
در سال 1999 با یوونتوس قرارداد بست تا جام‌ها را فتح کنند اما در لیگ قهرمانان فقط توانستند به نیمه نهایی صعود کنند و در لیگ هم دو بار نایب قهرمان شدند و تنها جامی که به دست آوردند، اینترتوتو بود، به علت عدم موفقیت یوونتوس او را برکنار کرد، اما آث میلان که کارلتو سالهای شیرینی را در آن پشت سر گذاشته بود با او قرارداد بست تا یکی دیگر از دورانهای طلایی میلان شروع شود و مهم‌تر اینکه، نامی جدید به بزرگان مربیگری اضافه شود، مردی که همه را نابود می‌کرد.
میلان در آن زمان در یک وضعیت بحرانی بود و سیلیویو برلوسکونی، مالک متمول این تیم خواستار حکمرانی دوباره آنها بود، آنچلوتی در ابتدا تدافعی بازی می‌کرد ولی کاملا منظم و توانست تیم را به رتبه چهارم جدول برساند و به نیمه نهایی لیگ اروپا برساند، اما در سالهای بعد با جذب پیرلو و روی کاستا و کاکا، در سال 2003 و 2007 فاتح لیگ قهرمانان شد و در سال 2005 هم نایب قهرمان، در 2003 جام حذفی و در 2004 اسکودوتو را فتح کرد. در سال 2009، چلسی او را به لندن آورد و با آن تیم جام حذفی و لیگ برتر را فتح کرد و منچستریونایتد، آرسنال و لیورپول را در رفت و برگشت شکست داد و با زدن 103 گل، رکورد گلزنی را شکستند در لیگ، بعد از اخراج از چلسی، پاری‌سن ژرمن را با خریدهایی که انجام داد به یک قهرمان تبدیل کرد و نام خود را جاودانه‌تر، در سال 2013 هم رئال مادرید او را به چنگ آورد و با او بعد از 12 سال فاتح لیگ قهرمانان را برای رئال فتح کرد و خود نیز تبدیل به تنها کسی شود که سه بار این جام را فتح می‌کند و همچنین در رده مربیانی مانند مورینو قرار گرفت که با دو تیم، فاتح اروپا می‌شوند، در ادامه هم فاتح سوپرکاپ اسپانیا و جام باشگاه‌های جهان شد تا رئال بعد 25 سال در یک فصل، فاتح بیش از یک جام شود، در سال دوم هم آماری  که هیچ تیم اسپانیایی نتوانسته بود بدست آورد را ثبت کرد با 22 پیروزی متوالی در تمام رقابت‌ها اما فرسودگی بازیکنان به دلیل وجود فقط یک ترکیب، آنها را در کسب جام ناکام گذاشت و سبب اخراجش شد اما رئال تحت هدایت او در 2014 178 گل به ثمر رساند و تاریخسازی کرد. پس از یک سال خانه نشینی، بایرن او را به خدمت گرفت و دوگانه داخلی را فتح کردند اما حذف در یک چهارم نهایی اروپا باعث اخراجش شد.
سپس سرمربی ناپولی شد و در فصل 2018_2019 نایب قهرمان شد اما در فصل بعد امار جالبی نداشت و اخراج شد و هدایت اورتون را به دست گرفت و هرچند رتبه جالبی به دست نیاورد اما بیشترین آمار شوت را ثبت کردند. آنچلوتی که هرجا رفت اثرات فوق العاده‌ای بجا گذاشت، می‌خواهد در یکی ازسخت‌ترین سالهای لیگ جزیره که مربیان مطرحی در آن هستند، نشان دهد که برنده کیست.
سید مهدی داودی
 
کد مطلب: 136512
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *