۰
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۷

راه آهن شمال-جنوب ثبت جهانی میشود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: راه آهن شمال-جنوب کشور به طول ۱۴۰۰ کیلومتر که به عنوان بزرگترین پرونده میراثی یونسکو مطرح است، در فهرست انتظار برای ثبت جهانی قرار می گیرد.
راه آهن شمال-جنوب ثبت جهانی میشود
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: راه آهن شمال-جنوب کشور به طول ۱۴۰۰ کیلومتر که به عنوان بزرگترین پرونده میراثی یونسکو مطرح است، در فهرست انتظار برای ثبت جهانی قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان دوشنبه شب در حاشیه نشست با فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در جمع خبرنگاران افزود: با ثبت جهانی این خط آهن طولانی، طول مسیر و شهرهای واقع در آن از یک موقعیت بسیار خوب برای جذب گردشگر برخوردار خواهند شد.
وی اظهار داشت: جمع آوری مدارک و مستندات مربوط به این طرح میراثی بسیار دشوار بود به طوری که بزرگترین پرونده ارسالی به یونسکو را شامل می شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ثبت جهانی کاروانسراهای واجد شرایط کشور را نیز در دستور کار قرار داریم که کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین را نیز شامل می شود.
مونسان اظهار داشت: منظر طبیعی اورامانات نیز واقع در استان های کردستان و کرمانشاه نیز به زودی ثبت جهانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هر سال تنها یک اثر از هر کشور امکان ثبت جهانی شدن را دارد،افزود: با این شرایط روند و شکل معرفی آثار را تغییر دادیم و به جای معرفی تک اثر محورهای تاریخی و فرهنگی را جایگزین می کنیم که نمونه آن شامل خط آهن شمال جنوب کشور، منظر اورامانات شامل یک منطقه وسیع در استان های کردستان و کرمانشاه و همچنین کاروانسراهای کشور که چندین اثر را دربرمی گیرد، است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص انتقال مردان نمکی زنجان به نمایشگاهی در المان نیز گفت: تبادل اشیای تاریخی بین کشورها به شکل امانی برای برگزاری نمایشگاه ها و موزه ها یک فرصت به منظور معرفی فرهنگ و تاریخ کشورهاست و در همین راستا طی سال های اخیر برای برگزاری نمایشکاه های مشترک اقدام کرده ایم و کشورهای مختلف به ویژه اروپایی به تاریخ و فرهنگ ما علاقه مند بوده و خواستار مشارکت در این همکاری هستند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه البته خروج اشیای تاریخی در کشور منوط به مصوبه هیات وزیران است، افزود: در صورت این مصوبه آمادگی لازم برای بسته بندی و حمل مردان نمکی به آلمان و متقابلا انتقال بخشی از اشیای تاریخی آلمان به کشور وجود دارد و وزرای گردشگری و میراث فرهنگی ۲ کشور بازگشت اشیای منتقل شده را تضمین می کنند.
۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارت بازآفرینی صرف بافت های تاریخی می شود
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد بودجه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز گفت: این وزارتخانه نسبت به سایر وزارتخانه ها رشد خوبی از در بودجه سال آینده برخوردار بوده است اما نباید فراموش کرد بودجه این وزارت نوپا از پایه ضعیف دیده شده و نیازمند اصلاح است.
مونسان اظهار داشت: برای اصلاح بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاداتی به مجلس ارایه شده و امیدواریم با عملی شدن آن شاهد تقویت بودجه ایت وزارتخانه باشیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: البته تلاش شده از سایر ظرفیت های اعتباری برای کمک به بودجه وزارتخانه استفاده کنیم و در همین راستا مقرر شده از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات بازآفرینی شهری، ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه بافت های تاریخی هزینه شود که کمک خوبی به حوزه میراث فرهنگی خواهد بود.
وی در مورد بحث های صورت گرفته در خصوص اسفالت جنگل ابر و تهدید یونسکو مبنی بر خروج این طرح از فهرست ثبت جهانی، گفت: اخیرا از این مکان بازدید داشته ایم و اسفالت انجام شده مربوط به دسترسی به جنگل بوده و وارد آن نشده است.
مونسان ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص حساسیت زیادی دارند و اجازه آسیب به جنگل ابر را نمی دهند در عین حال مسوولان استانی نیز قول داده اند تا اقدامی در جهت اسیب به این منظر طبیعی ارزشمند انجام نشود.
کد مطلب: 142263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *