۱
۰
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۸

هر آنچه باید از ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا بدانید

افراد زیادی به دلایل مختلف برای مدت کوتاهی به آمریکا سفر می‌کنند. هدف این افراد می‌تواند گردشگری، تجاری، تحصیلی یا اشتغال در یک کار کوتاه مدت باشد. در هر صورت، تمام افراد خارجی یا ساکنان غیردائمی آمریکا برای ورود به این کشور به ویزا نیاز دارند.

افراد زیادی به دلایل مختلف برای مدت کوتاهی به آمریکا سفر می‌کنند. هدف این افراد می‌تواند گردشگری، تجاری، تحصیلی یا اشتغال در یک کار کوتاه مدت باشد. در هر صورت، تمام افراد خارجی یا ساکنان غیردائمی آمریکا برای ورود به این کشور به ویزا نیاز دارند.
این ویزاهای موقت که «ویزاهای غیرمهاجرتی» نامیده می‌شوند، به افراد اجازه می‌دهند تا با اهداف خاصی از ایالات متحده بازدید کنند. دریافت کنندگان این نوع روادید به صورت موقت در خاک این کشور اقامت می‌کنند.
 
ویزای غیرمهاجرتی آمریکا چیست؟
ویزاهای غیرمهاجرتی برای افرادی که می‌خواهند به صورت موقت برای گردشگری، معالجه، تجارت، اشتغال یا تحصیل به  ایالات متحده بیایند، صادر می‌شود. ویزاهای غیرمهاجرتی موقتی هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای اقامت دائم در ایالات متحده استفاده کرد. این نوع روادید تاریخ انقضا دارند و با آن‌ها فقط مدت زمان مشخصی را می‌توان در این کشور گذراند.
ویزاهای مهاجرتی، مخصوص افرادی است که قصد دارند به طور دائم در آمریکا زندگی کنند. برای دریافت این نوع روادید به وجود اسپانسر خانوادگی یا شغلی نیاز است.
 
چه کسانی به ویزای غیرمهاجرتی ایالات متحده نیاز دارند؟
تمام افرادی که شهروند یا مقیم دائم ایالات متحده نیستند برای ورود قانونی و اقامت در این کشور به این نوع روادید نیاز دارند. سن شما چه 90 روز باشد و چه 90 سال، احتمالا برای ورود و اقامت موقت در آمریکا به ویزای غیرمهاجرتی نیاز دارید.
بعضی از اتباع کشورهای خاص می‌توانند به قصد گردشگری یا تجارت تا حداکثر 90 روز بدون ویزا در آمریکا بمانند. به این شرایط، برنامه معافیت ویزا (VWP) گفته می‌شود. امکان استفاده از  این برنامه برای اتباع 38 کشور جهان از جمله اکثر کشورهای اروپایی، وجود دارد.
اتباع کانادا معمولا برای ورود به ایالات متحده به ویزا نیاز ندارند؛ مگر اینکه قصد کار، تحصیل، سرمایه گذاری در آمریکا یا مهاجرت داشته باشند. حداکثر مدت اقامت این افراد متفاوت و با توجه به شرایط بین 6 ماه تا یک سال است.
 
چند نوع ویزای غیرمهاجرتی وجود دارد؟
این نوع روادیدها با هدف اشتغال کوتاه مدت، تحصیل، تجارت و گردشگری صادر می‌شوند:
  • اشتغال
ویزای کار موقت برای افرادی صادر می‌شود که برای مدت زمان مشخص و به منظور کار به ایالات متحده می‌آیند. استخدام این افراد دائمی یا نامحدود نیست؛ به عبارت دیگر، فصلی یا موقتی است.
برای دریافت ویزای کار موقت به یک درخواست توسط کارفرما نیاز است که باید در اختیار مقامات آمریکا قرار بگیرد. نیروی کار متقاضی از درخواست تائید شده برای دریافت ویزای کار غیرمهاجرتی استفاده می‌کند.



انواع مختلفی از این نوع روادید وجود دارد. اما رایج‌ترین آن ویزاهای H (H-1B, H-1B1, H-2A, H-2B, H-3) هستند که برای نیروهای کار موقت صادر می‌شوند. ویزاهای H-1B و H-1B1 مخصوص مشاغل حرفه‌ای هستند که حداقل به مدرک لیسانس در یک رشته تحصیلی خاص و اسپانسر شغلی نیاز دارند. ویزاهای H-2A و H-2B برای کارهای فصلی در زمینه‌های کشاورزی و غیرکشاورزی صادر می‌شوند.
سایر ویزاهای کار موقت عبارتند از: L-1A و L-1B برای افرادی که به دفتر یک شرکت در آمریکا منتقل می‌شوند، O-1 برای افراد با توانایی‌های خاص، P-1A، P1-B، P-2 و P-3 برای هنرمندان و ویزاهای Q برای شرکت‌کنندگان در برنامه‌های تبادل فرهنگی بین‌المللی.
  • تحصیل
ایالات متحده به دلیل داشتن تعدادی از مشهورترین دانشگاه‌های جهان، هر ساله ده‌ها هزار دانشجو می‌پذیرد. تحصیل در این کشور به ویزا نیاز دارد.
ویزای F-1 مخصوص دانشجویان تمام وقت موسسات آموزشی معتبر آمریکا شامل کالج‌ها، دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها است. ویزای F-2 مخصوص همسر یا فرزندان دارندگان ویزای F-1 است. ویزای F-3 برای افرادی که در کانادا یا مکزیک زندگی می‌کنند و برای تحصیل به آمریکا رفت و آمد دارند، صادر می‌شود.
برای کارآموزان حرفه‌ای، ویزای M به منظور کسب مهارت‌های شغلی صادر می‌شود. ویزای J-1 مخصوص افرادی است که می‌خواهند برای تبادل استعداد و معلومات خود در دوره‌هایی که به همین منظور برگزار می‌شوند، شرکت کنند. ویزای J-2 برای خانواده افرادی که ویزای J-1 دارند، صادر می‌شود.
 
بیشتر بخوانید: فرایند خرید ملک در کانادا چگونه است؟
 
  • گردشگری و تجارت
بعضی از افراد با هدف گردشگری یا برنامه‌های تجاری موقت مثل بازدید از شرکت‌های آمریکایی به این کشور سفر می‌کنند. اگر شما تحت پوشش VWP قرار ندارید، برای جهانگردی یا تجارت در آمریکا باید ویزای B-1 یا B-2 را دریافت کنید. در این راستا باید مدارکی را ارائه دهید که دلایل و برنامه سفر شما را نشان دهد. با توجه به ملیت، اعتبار ویزا می‌تواند بین سه ماه تا 10 سال متغیر باشد. شما می‌توانید در این بازه زمانی چندین بار به ایالات متحده بروید.
مدت زمانی که دارنده ویزای B-1 یا B-2 می‌تواند در آمریکا بماند، حداکثر 6 ماه است. این امکان وجود دارد که در زمان حضور در آمریکا این مدت زمان را تمدید کنید. فرم تمدید باید 45 روز قبل از انقضا تکمیل شود و هیچ تضمینی برای تائید آن وجود ندارد.
استفاده از VWP برای اتباع بعضی کشورها امکان‌پذیر است؛ اما شرایط خاصی دارد. شخص متقاضی ورود به آمریکا باید قبل از سفر هوایی در برنامه ESTA ثبت‌نام شده باشد. همچنین باید ثابت کند که با کشور خود ارتباط دارد و اقامت او در آمریکا بیش از حد طول نمی‌کشد. طول مدت اقامت برای این افراد حداکثر 90 روز و غیرقابل تمدید است.



چگونه درخواست ویزای غیرمهاجرتی دهید؟
به استثنای افراد واجد شرایط برای VWP، سایر متقاضیان ویزای غیرمهاجرتی آمریکا باید در خارج از خاک این کشور مراحل زیر را در سفارت یا کنسولگری انجام دهند:
  • فرم DS-160 پر کنید. DS-160 یک فرم طولانی و مفصل است که باید شما با دقت به تمام سوالات آن پاسخ دهید.
    هزینه مورد نظر را پرداخت کنید. با توجه به نوع ویزا، این هزینه 160 دلار است. اگر نیروی کار موقت هستید هزینه پرداختی برای شما 190 دلار می‌شود. این هزینه‌ها در زمان ارسال فرم  DS-160قابل پرداخت هستند.
    برای مصاحبه آماده شوید. بعد از بررسی فرم DS-160 از شما خواسته می‌شود برای مصاحبه به سفارت یا کنسولگری آمریکا مراجعه کنید. زمان انتظار برای مصاحبه به مکانی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد.
    مدارک خود را آماده کنید. از شما خواسته می‌شود در زمان مصاحبه علاوه بر پاسپورت، مدارک دیگری را هم بیاورید. این مدارک شامل عکس، صفحه تائید فرم DS-160، مدارک مربوط به پرداخت هزینه ویزا و پرینت نامه قرار مصاحبه می‌شود.
ممکن است با توجه به ویزای درخواستی، از شما مدارک دیگری از جمله مدارک شغلی و دعوت‌نامه خانواده یا دوستان مقیم آمریکا را هم بخواهند. این مدارک باید اثبات کنند که هدف شما از سفر به آمریکا غیرمهاجرتی است و پس از مدت مشخصی به کشور خود بازمی‌گردید.
  • در مصاحبه شرکت کنید. در مصاحبه از شما اثر انگشت گرفته می‌شود. سپس مدارک‌تان بررسی می‌شود. همچنین سوالاتی در مورد هدف شما از سفر به آمریکا، کارهایی که در آنجا انجام خواهید داد و نحوه تامین هزینه‌های اقامت پرسیده می‌شود.
    پس از مصاحبه، منتظر بررسی مدارک بمانید. مدت زمان انتظار در این مرحله به نوع ویزا، ملیت، محل سفارت یا کنسولگری و پیچدگی‌های پرونده شما بستگی دارد.
 
چه اقداماتی بعد از دریافت ویزا انجام می‌شود؟
بعد از دریافت ویزا، می‌توانید تا تاریخ انقضای آن در آمریکا بمانید. به محض ورود به آمریکا، پاسپورت خود را به افسر گمرک و مرزبانی ایالات متحده (CBP) تحویل دهید. آن‌ها در مورد اقامت شما و مدت زمان آن سوالاتی می‌پرسند.
 
 





 
کد مطلب: 144962
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


میتیل
Iran, Islamic Republic of
مطلب خیلی مفید کاربردی بود ممنونم از شما