۰
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۰

کرونا نفس عراق را گرفت

با آمارهای صعودی پی در پی مبتلایان طی روزهای اخیر در عراق، پایتخت این کشور پس از طوفان کرونا که کار را از زنگ خطر هم گذراند، به محدودیت شدیدتر کرونایی رفت و خیابانها بسته شد.
کرونا نفس عراق را گرفت
با آمارهای صعودی پی در پی مبتلایان طی روزهای اخیر در عراق، پایتخت این کشور پس از طوفان کرونا که کار را از زنگ خطر هم گذراند، به محدودیت شدیدتر کرونایی رفت و خیابانها بسته شد.
به گزارش ایرنا در یکی دو هفته گذشته با ورود محموله های واکسن به بغداد و نیز آمارهای نسبتا متعادل کرونا در عراق که هر روز حوالی عدد ۶ هزار نفر پرسه می‌زد، انتظار می‌رفت که تعداد مبتلایان روند کاهشی به خود گرفته و حداقل به تعداد مبتلایان ابتدای ماه قبلی میلادی (مارس) یعنی حدود چهار هزار نفر برسد.
اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه چهار روز قبل یکباره به آمار ۶ هزار و ۳۳۰ نفره، تعدادی نزدیک به ۹۰۰ مبتلای دیگر در روز بعد اضافه شد تا بالاترین تعداد ابتلا در یک روز با رقم ۷ هزار و ۳۰۰ نفر از ابتدای شیوع ویروس کرونا در عراق ثبت شود.
این رکوردشکنی ناگهانی، پایان ماجرا نبود و روز بعد هم هزار نفر دیگر به آن افزایش ۹۰۰ نفری اضافه شد و آمار به ۸ هزار و ۳۳۱ ابتلا در یک روز رسید.
خبرنگار ایرنا پیشتر هم از هشدارهای اکید و شدید مقامات وزارت بهداشت عراق گزارش داده بود؛ وزیر بهداشت عراق دو هفته پیش با بیان اینکه از برخی شهرها و روستاهای عراق گزارش های متعددی در مورد ابتلای تمام اعضای یک خانواده به ویروس کرونا رسیده است، هشدار داد که در روزهای پیش‌رو با رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی، عراق "طوفان کرونا" به خود خواهد دید.
سرانجام دو روز پس از هشدار وزیر بهداشت عراق این طوفان برای اولین بار عرض اندام کرد که فقط از ۲۷ اسفند سال گذشته تا امروز (طی ۲۴ روز) پنج مرتبه رکورد مبتلایان از ابتدای شیوع جهانی ویروس (در عراق) شکسته شد.
در روزهای گذشته تیتر بسیاری از رسانه های عراقی "زنگ خطر کرونا" بود که البته مدت مدیدی است که ضرب آهنگ این زنگ شدید شده است و نه فقط این روزها.
به گزارش ایرنا، اوایل اسفند نیز وزیر بهداشت عراق با یادآوری رشد سریع ویروس از بالا رفتن آمار مبتلایان در کشورش ابراز نگرانی کرد چراکه آمار کرونا در عراق از اول ماه فوریه (۱۳ بهمن ۹۹) درحالیکه روی عدد ۹۰۰ ایستاده بود به بیش از هزار و صد نفر افزایش یافت و پس از آن هرگز به زیر هزار نفر بازنگشت و عراق را گریبان گیر موج دوم کرونا کرد.
با ورود اولین محموله واکسن از سوی مجمع کواکس به بغداد که هفتم فروردین ماه جاری به دست وزارت بهداشت عراق رسید، با گذشت هفت روز از ورود محموله و آغاز واکسیناسیون محدود همسایه غربی کشورمان به مهار ویروس اندکی امیدوار شده بود و تا جمعه گذشته هم اوضاع آرام بنظر می رسید اما بمب های کرونا در ۴-۵ روز گذشته یکی پس از دیگری ترکیدند و دوباره روزهای سخت بر بهداشت عراق سیطره زد.
به گفته مقامات عراقی، این کشور ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا تهیه کرده و ۲ میلیون واکسن سینوفارم و ۸ میلیون واکسن فایزر نیز به زودی تحویل عراق خواهد شد.
تاکنون مجموع افرادی که دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و یا کامل واکسینه شده اند ۱۲۶ هزار نفر است و قرار است فردا /یکشنبه/ نیز محموله جدیدی وارد عراق شود.
با تمامی این اوصاف و درنوردیدن طوفان و به صدا در آمدن زنگ خطر کرونا، اوضاع روزهای گذشته عراق وخیم شد تا سرانجام دیروز فرماندهی پلیس پایتخت فرمان به وضع محدودیت‌های شدیدتر (در حد منع کامل) داد تا شاید تنفس مصنوعی به بغداد داده باشد.
پلیس بغداد با انتشار اطلاعیه ای از "تشدید اقدامات پیشگیرانه" و "منع رفت و آمد گسترده" خبر داد و اعلام کرد "هنگ های اضطراری پلیس بغداد تحت نظارت فرماندهی اقدامات خود را تشدید می کنند تا از گسترش ویروس و همه گیری آن بین شهروندان در پایتخت جلوگیری شود".
پلیس از ساکنان بغداد خواست "برای حفظ سلامتی خود در خانه های خود بمانند و با نیروهای امنیتیِ محافظ آنها همکاری کنند". پس از این اطلاعیه، خیابان های بغداد بطور چشمگیری خلوت شده و به خواب کرونایی رفت.
همچنین جاده های خروجی بغداد نیز با بلوک های سیمانی بسته شد تا رفت و آمد پایتخت مسدود شود.
این در حالیست که پیش از این هم روزهای جمعه در عراق شامل ممنوعیت تردد می شد اما روز گذشته این وضعیت در حد قرنطینه نسبتا کامل (بجز موارد خاص) قرار گرفت.
این اوضاع تنها مختص به پایتخت دولت فدرال عراق نیست و اربیل پایتخت اقلیم کردستان در شمال این کشور نیز به شرایط مشابه دچار شده است چراکه مقامات محلی وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق با توصیف "بسیار خطرناک" از این شرایط، محدودیت های شدید کرونایی وضع کردند.
به گزارش ایرنا از چند روز پیش با اعلام وزیر بهداشت محلی اقلیم کردستان عراق موسسات، ادارات و برخی مراکز دیگر به مدت دو هفته تعطیل شده و فروشگاه ها، رستوران ها و بازارها پس از ساعت ۹ شب ملزم به تعطیلی هستند.
همچنین براساس اعلام وزارت محلی داخلی اقلیم کردستان تمامی رفت و آمدها بین سایر استان های عراق و این اقلیم و مرز بین المللی باشماق با جمهوری اسلامی ایران ممنوع و مسدود خواهد بود.
وزارت مزبور حتی ورود نمایندگان سازمان های وابسته به سازمان ملل، ائتلاف آمریکایی و دیپلمات ها را هم مشروط به "دادن آزمایش کرونا" و فعالیت تجاری فیمابین با سایر استان های عراق را نیز مشروط به "رعایت کامل اقدامات پیشگیرانه" کرد.
هرچند تعداد نسبتا زیادی در اقلیم کردستان واکسن دریافت کرده اند اما مسوولان محلی اعلام کردند وضعیت همه گیری کرونا خطرناک است و ورود واکسن، سهل انگاری در شیوه نامه های بهداشتی را توجیه نمی کند.
گسترش شیوع ویروس کرونا در عراق سبب بسته شدن مرزهای رسمی این کشور با ایران هم شده است.
کد مطلب: 147537
برچسب ها: کرونا در عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *