۰
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۳

پیکر جلال ستاری به خاک سپرده شد

مراسم تشییع پیکر «جلال ستاری» برگزار شد و پیکر این چهره فقید فرهنگی در قطعه هنرمندان آرام گرفت.
پیکر جلال ستاری به خاک سپرده شد
مراسم تشییع پیکر «جلال ستاری» برگزار شد و پیکر این چهره فقید فرهنگی در قطعه هنرمندان آرام گرفت.
به گزارش ایسنا، پیکر جلال ستاری، نویسنده، مترجم و اسطوره‌شناس با حضور لاله تقیان، همسر او و مدرس و پژوهشگر تئاتر و همچنین تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر امروز (سه‌شنبه، دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع و به خاک سپرده شد.


مرد صداقت، صراحت و تواضع 
سپس داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان تئاتر، این "مصیبت بزرگ" را به خانواده و دوستداران ستاری تسلیت گفت و افزود: ستاری خصلت‌های انسانی متعددی داشت. آشنایی من و او به اواخر دهه ۶۰ بازمی‌گردد که نوشته‌های ما را متواضعانه می‌خواند و اصلاح می‌کرد.
فتحعلی‌بیگی با برشمردن ویژگی‌های ستاری، صداقت و صراحت را ویژگی او دانست و تواضع را مهم‌ترین یادگار او خواند و گفت: ستاری نمی‌خواست چیزی را که باور نداشت به گونه دیگری بازگو کند.
او افزود: استاد ستاری مردی بود که می‌توانست به خاطر بی‌مهری‌ها این سرزمین را ترک کند و در بهترین دانشگاه‌ها تدریس کند، اما به دلیل علاقه به این آب و خاک در ایران ماند و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشت.


پیکر میرجلال‌الدین ستاری در همسایگی محمدعلی کشاورز بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون که با او نسبت خانوادگی داشت، به خاک سپرده شد.
جلال ستاری سال ۱۳۱۰ در رشت متولد شد. او نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس بود که در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. ستاری بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های اسطوره و افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال تالیف و ترجمه کرد. او همچنین نشان شوالیه هنر و ادب را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.
از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و ... اشاره کرد. 
کد مطلب: 154418
برچسب ها: مترجم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *