۰
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۱

ایستگاه فضایی بین المللی از کنترل خارج شد

ایستگاه فضایی بین المللی به مدت بیش از نیم ساعت از کنترل خارج شد و به همین دلیل آژیر خطر در آن به صدا در آمد.
ایستگاه فضایی بین المللی از کنترل خارج شد
ایستگاه فضایی بین المللی به مدت بیش از نیم ساعت از کنترل خارج شد و به همین دلیل آژیر خطر در آن به صدا در آمد.
به گزارش ایرنا، رسانه های روسی ازجمله شبکه تلویزیونی ۳۶۰ درجه و خبرگزاری ریانووستی روز شنبه اعلام کردند که خدمه ایستگاه فضایی بین المللی بامداد شنبه با آژیر خطر بیدار شدند.
این وضعیت پس ازکنترل خارج شدن ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل آزمایش موتور فضاپیمای روسی سایوز ام. اس-۱۸ رخ داد و این مرکز فضایی به مدت بیش از نیم ساعت از کنترل خارج شد.
قرار است فردا یکشنبه ۳ نفر از خدمه ایستگاه فضایی بین المللی شامل اولگ نوویتسکی فضانورد، کلیم شیپنکو کارگردان و یولیا پرسیلد هنرپیشه روس که فیلمی هنری در فضا ساختند، با فضاپیمای سایوز به کره زمین بازگردد.   
ایستگاه فضایی بین المللی، یک آزمایشگاه فضایی به ارزش حدود یکصد میلیارد دلار است که در آن انواع آزمایش‌ها در شرایط فضا و بی وزنی توسط چند کشور از جمله روسیه، آمریکا و ژاپن و آژانس فضایی اروپا انجام می‌گیرد.
در حالی که در ابتدا این ایستگاه فضایی فقط سه ماژول داشت، این مجموعه تحقیقاتی امروزی به بزرگی یک خانه پنج خوابه با یک سالن ورزشی، دو حمام و دستشویی، و یک پنجره با دید ۳۶۰ درجه به زمین است.
این مرکز فضایی بین المللی از روز دوم نوامبر سال  ۲۰۰۰ تاکنون، به طور مداوم سرنشین داشته است. «ویلیام شپ شپارد»، فضانورد ناسا و فرمانده مأموریت «اکسپدیشن ۱»، «سرگئی کریکالف» و «یوری گیدزنکو» مهندسان پرواز این مأموریت نخستین ساکنان ایستگاه فضایی بودند.
در این ایستگاه که با سرعت هشت کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و تقریبا هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور مدار زمین می‌چرخد،  یک گروه بین المللی ۶ نفره از کشورهایی از جمله روسیه، آمریکا،  ژاپن و آژانس فضایی اروپا کار و زندگی می‌کنند.

بیش از  دو هزار و ٧٠٠ آزمایش توسط خدمه ۱۰۸ کشور مختلف در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است. این آزمایشات فناوری‌های نوآورانه مانند بازیافت ضایعات پلاستیکی و فیلتر کردن دی اکسید کربن که هر دو گام‌های حیاتی برای مأموریت‌های دراز مدت روی سطح ماه محسوب می‌شوند را مورد بررسی قرار داده‌اند.
کد مطلب: 156819
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *