چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۲

کشف بزرگترین باکتری جهان

محققان بزرگترین باکتری جهان را که طول یک سلول آن به ۲ سانتی‌متر می‌رسد، شناسایی کردند. این باکتری با چشم غیرمسلح نیز دیده می‌شود.
کشف بزرگترین باکتری جهان
به گزارش ایرنا از ساینس، این باکتری گونه‌ای جدید است که دارای ویژگی‌های غیرعادی بوده و به همین علت به مثابه یک حلقه گم شده ارتباطی در سلول‌های پیچیده مشابه آنچه در بدن انسان وجود دارد، محسوب می‌شود.
اغلب گونه‌های باکتری اندازه‌ای بین یک تا پنج میکرومتر دارند و بزرگترین گونه شناخته شده تاکنون Thiomargarita namibiensis است که طول آن به ۰.۷۵ میلی‌متر می‌رسد. اما گونه‌ای که به تازگی کشف شده همه چیز را در این حوزه تغییر داده است. اندازه متوسط این گونه جدید که در واقع یک باکتری تک سلولی است، به ۰.۹ سانتیمتر می‌رسد و بزرگترین نمونه مشاهده‌شده آن ۲ سانتی‌متر طول دارد. یک واحد از این سلول از پشه‌هایی که در خانه شما زندگی می‌کنند، بزرگتر است.
مهمترین چالشی که تاکنون تصور می‌شد مانع رشد باکتری‌ها می‌شود، نیاز آن‌ها به تبادل مواد مغذی و ضایعات با فضای خارج از غشای سلولی آن‌ها است. در واقع با افزایش اندازه سلول این مواد باید مسافت زیادی را درون آن طی کنند و این امر دسترسی سلول به مواد مغذی و دفع ضایعات را مختل  و در نتیجه بقای آن را تهدید می‌کند.
این باکتری دارای یک کیسه آب است که حدود ۷۵ درصد از حجم آن را تشکیل می‌دهد و محتوای سلولی آن را به سمت غشای خارجی تحت فشار قرار می‌دهد. بدین ترتیب نیازی نیست که مولکول‌های مورد نیاز سلول که از غشا وارد آن می‌شوند، تمام عرض سلول را طی کنند. همچنین ضایعات تولید شده توسط سلول نیز به دلیل نزدیکی محتوای سلولی به غشا، به سادگی از آن خارج می‌شوند.
اندازه فیزیکی این باکتری تنها ویژگی عجیب آن نیست. تجزیه و تحلیل ژنتیکی باکتری نشان می‌دهد ژنوم آن نیز بسیار بزرگ بوده و دربرگیرنده ۱۱ میلیون پایه و حدود ۱۱ هزار ژن است که تقریبا سه برابر ژن‌های موجود در باکتری‌ها است.
علاوه بر این دی ان ای باکتری درون غشا محصور شده است که یک ویژگی غیرعادی برای تک سلولی‌ها و یک ویژگی متداول برای اشکال حیات پیچیده است. این خصوصیت مرز بین دو طبقه‌بندی گونه‌های حیات شامل prokaryotes و eukaryotes را محو می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در bioRxiv در دسترس قرار گرفته است.
برچسب ها: باکتری