۰
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۵

گفتگوی تلفنی بلینکن با علی اف

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، وضعیت منطقه، ضرورت پایبندی و تقویت آتش بس و گشودن گذرگاه های حمل و نقل را از محورهای مهم گفت و گوی تلفنی الهام علی‌اف و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد.
گفتگوی تلفنی بلینکن با علی اف
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در بیانیه دفتر رئیس جمهوری آذربایجان آمده است: دو طرف در این تماس تلفنی بر اهمیت تقویت آتش‌بس، تضمین صلح و ثبات پایدار و عادی‌سازی روابط ارمنستان و آذربایجان از جمله ادامه گفت‌وگوها درباره معاهده صلح و گشایش گذرگاه های حمل‌ونقل تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری روسی، وزیر امور خارجه آمریکا در این تماس تلفنی ضمن استقبال از توقف خصومت ها میان دو طرف، از علی‌اف خواست به آتش بس با ارمنستان پایبند باشد و برای حل همه مسائل باقی مانده از طریق مذاکرات صلح آمیز تلاش کند.
وزارت دفاع ارمنستان سه‌شنبه هفته گذشته از گلوله باران چندین منطقه توسط آذربایجان خبر داد و باکو هم این اقدام را پاسخی در مقابل تحرکات ایروان خوانده بود. پس از این اقدامات آذربایجان از حصول توافق آتش بس خبر داد، اما ایروان می گوید گلوله باران همچنان ادامه دارد.
ارمنستان همچنین درباره خطر تبدیل درگیری میان این کشور و جمهوری آذربایجان به یک جنگ تمام عیار هشدار داده و از قدرت‌های جهانی خواسته است که به وضعیت وخیمی که می‌تواند به یک نبرد بزرگ دیگر بین کشورهای شوروی سابق تبدیل شود، توجه کنند.
درگیری‌های مرزی میان ایروان و باکو در هفته گذشته بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است. دو طرف در سال ۲۰۲۰ و در دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، منطقه ارامنه‌نشین جمهوری آذربایجان تجربه دو جنگ را داشته اند.
کد مطلب: 174923
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *