۰
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۵

توافق امنیتی ژاپن و استرالیا به‌روزرسانی شد

ژاپن و استرالیا امروز (شنبه) یک توافق امنیتی دوجانبه جدید را با موضوع دورنمای امنیتی رو به وخامت در منطقه تحت تاثیر تحرکات فزاینده چین امضا کردند.
توافق امنیتی ژاپن و استرالیا به‌روزرسانی شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتیجه مهم دیدار فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن با آنتونی آلبانیز، همتای استرالیایی او در شهر "پرث" به روزرسانی اعلامیه مشترک همکاری امنیتی بود؛ پیمانی که در سال ۲۰۰۷ که نگرانی‌ها درباره ظهور چین کمتر بود، منعقد شد.
این اولین توافقی است که ژاپن با کشور دیگری غیر از آمریکا منعقد کرده است.
ژاپن امروز اعلام کرد که قرار است برای نخستین بار مانورهایی با ارتش استرالیا در شمال این کشور با حضور نظامیان کشورش موسوم به "نیروی دفاع شخصی" برگزار شود و نیروهای ژاپنی در آنجا تحت آموزش قرار گیرند.
آلبانیز به خبرنگاران گفت: این اعلامیه مشترک پیام قدرتمندی را درباره هماهنگی استراتژیک به منطقه می‌فرستد.
همچنین کیشیدا گفت، بر مبنای یک "محیط استراتژیک که هر چه خشن‌تر می‌شود" یک چارچوب جدید همکاری در عملیات‌ها، اطلاعات، اطلاع‌رسانی و پشتیبانی لجستیکی" توسعه یافته است.
نخست‌وزیر ژاپن اضافه کرد: این اعلامیه تجدید شده به ترسیم مسیر همکاری دفاعی و امنیتی ما در ۱۰ سال آینده خواهد پرداخت.
این سفر کیشیدا به استرالیا با هدف شرکت در یک نشست دوجانبه سالانه، چهارمین دیدار او با آلبانیز از زمان انتخاب شدن دولت تحت رهبری او در ماه مه است.
اولین دیدار آنها در این مدت در شهر توکیو، دو روز پس از انتخابات، با هدف شرکت در یک اجلاس ائتلاف مشهور به "کوآد" انجام شد؛ اجلاسی که علاوه بر کیشیدا و آلبانیز، جو بایدن و نارندرا مودی، رهبران دو کشور دیگر عضو این ائتلاف یعنی آمریکا و هند هم در آن شرکت داشتند.
برگزاری نشست روز شنبه رهبر ژاپن و استرالیا در پرث که بخش عمده‌ای از گاز طبیعی مایع و گندم ژاپن را تامین می‌کند، نمادی از روابط نزدیک اقتصادی بین دو کشور بود.
ژاپن و استرالیا توافق کردند، در زمینه امنیت همکاری کنند. استرالیا تامین‌کننده عمده انرژی ژاپن به شکل گاز طبیعی مایع و زغال سنگ است.
کیشیدا گفت که او و آلبانیز هر دو عمیقاً به خلع سلاح هسته‌ای متعهد و با تهدید هسته‌ای در اوکراین مخالف هستند.
کیشیدا اظهار کرد: لفاظی اخیر روسیه در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین عمیقا نگران‌کننده است. اقدام روسیه در تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جامعه بین‌المللی و کاملا غیر قابل قبول است.
ژاپن و استرالیا همچنین یک معاهده شراکت مهم در زمینه مواد معدنی را امضا کردند که باعث تقویت زنجیره تامین برای تولیدکنندگان ژاپنی می‌شود.
کد مطلب: 178086
برچسب ها: استرالیا ژاپن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *