۰
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰

کنعانی: اقدام برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی غیر قانونی است

سخنگوی وزارت خارجه اقدام برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را غیرقانونی عنوان کرد.
کنعانی: اقدام برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی غیر قانونی است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مجدد مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که مذاکرات برجام و توافق با ایران مدنظر آمریکا در حال حاضر نیست و بیشتر توجه این کشور معطوف به مسائل داخلی و اعتراضات در ایران است، گفت: مواضع سیاسی که مقامات آمریکایی در ارتباط با برجام اتخاذ می‌کنند یک چیز است و پیام‌هایی که رد و بدل می‌کنند یک چیز دیگری است.
وی ادامه داد: کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد و ما شاهد رکود سیاسی در نقل و انتقال پیام‌ها در این ارتباط نیستیم ولی این‌که این روند به نتیجه برسد یا نه به اراده سیاسی آمریکا برمی‌گردد.
این دیپلمات ارشد ایرانی بار دیگر تاکید کرد: ما منتظر توافق برای تامین منافع خود نمی‌مانیم و ایران سیاست خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهد زد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین اخبار در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا با توجه به اظهارات وی در هفته گذشته گفت: همانطور که پیش از این توضیح دادم توافقاتی برای تبادل زندانیان بین دو کشور (ایران و آمریکا) شده است ولی اجرای آن عملی نشده است.
وی در این ارتباط اظهار کرد: ما حسن نیت خود در این زمینه در مذاکرات مربوط به این موضوع نشان دادیم و در راستای اجرای تعهدات‌مان با رویکرد انسانی یک گام برداشتیم ولی تاکنون طرف آمریکایی اقدام مثبتی را انجام نداده است و امیدواریم در عمل شاهد انجام اقدام از سوی آمریکا در اجرای تعهداتش در راستای انجام این توافق باشیم.
کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نگاه ایران در مورد وقوع آتش بس در یمن و اظهارات اخیر نماینده سازمان ملل در امور یمن در این ارتباط تصریح کرد: ما طرفدار آتش بس در یمن هستیم البته آتش بسی که منجر به شکل‌گیری روند سیاسی برای حل این بحران شود. ما کمک کننده و مشوق ایجاد آتش بس در یمن و پایداری آن بودیم البته این آتش بس شرایطی داشت که دو طرف باید به آن التزام داشته باشند. برای مدتی آتش بس صورت گرفت ولی تمدید نشده است این‌که آتش بس دوباره شکل بگیرد به دو طرف این بحران مربوط می‌شود طرف یمنی خواسته‌هایی را در روند آتش بس داشته که گویی طرف مقابل (عربستان) پایبند نبوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: اگر اراده سیاسی برای این موضوع از سوی دو طرف باشد ایران یک پای ثابت برای تمدید آتش بس و شکل‌گیری روند سیاسی برای حل این بحران است و همان طور که گفتم باید این اراده در دو طرف وجود داشته باشد و به شرایطی که گذاشته می‌شود التزام داشته باشد.
کنعانی در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که سیستم مالی دو جانبه ایران و روسیه در چه مرحله‌ای است و آیا قرار است کشورهای دیگر نیز به این سیستم بپیوندند گفت: تا آنجایی که در این زمینه اطلاع دارم پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته تا دو کشور بتوانند از شبکه پرداخت متقابل در سیستم بانکی استفاده کنند و این امکان برای شهروندان دو کشور فراهم شود در این زمینه اشکالات تکنیکی و فنی کوچکی وجود داشت که طرفین در تلاش برای حل و فصل آن بودند. از آخرین وضعیت این موضوع اطلاع دقیقی ندارم ولی همانطور که اشاره کردم تا آنجا که می‌دانم تحقق این موضوع پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در پی اظهارات الهام علی اف در مورد وضعیت آذربایجانی‌های غیرساکن در این کشور شاهد این هستیم که برخی از رسانه‌های آذربایجانی اقدام به طرح اقداماتی علیه ایران کرده و از ادبیات غیرسازنده علیه ایران و مقامات ایران استفاده کرده‌اند، ادامه داد: همواره پیام ما به همسایگانمان پیام صلح، دوستی، رعایت اصول و مناسبات همسایگی توام با احترام متقابل بوده است و این رویکرد نه فقط اعلامی بلکه یک رویکرد عملی نیز است و انتظار داریم که طرف‌های مقابل نیز در همین چارچوب و مبتنی بر حسن نیت ایران، پایبندی به اصول همسایگی و عدم مداخله در امور داخل یکدیگر عمل کند و مناسبات بین کشورها متمرکز بر حس منافع دولت‌ها و ملت‌ها باشد.
کنعانی ادامه داد: هر رویکرد دیگری در این ارتباط غیرسازنده است و زمینه را برای سوءاستفاده فراهم می‌کند.
وی اظهار کرد: انتظار داریم که رسانه‌ها در همین چارچوب عمل کنند و رویکرد سازنده‌ای داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی بار دیگر در یک مصاحبه تاکید کرده که ایران باید فروش سلاح به روسیه را قطع و به مشکلات داخلی و اعتراضات موجود در کشور خود بپردازد، تصریح کرد: اظهارات رابرت مالی اظهارات فرافکنانه است در قضیه بحران اوکراین، ایران برخلاف آمریکا یک طرف جنگ نیست.
کنعانی ادامه داد: همانطور که پیش از این گفتیم مذاکرات برجامی ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد. جمهوری اسلامی ایران ملتزم به مذاکره و میز مذاکره است در این ارتباط مسئولانه عمل کرده است و آمریکا اگر مسئولانه عمل کند ما به توافق نزدیک می‌شویم و اگر فرافکنی کند از توافق فاصله گرفته است. برای حصول توافق باید آمریکا مسئولانه تصمیم بگیرد و عمل کند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر عقب نشینی روسیه از توافق‌نامه صادرات غلات و اظهارنگرانی مقامات اروپایی و آمریکایی از این تصمیم روسیه گفت: استمرار جنگ در اوکراین دارای تاثیراتی در حوزه انرژی و تامین مواد غذایی است این بحران صرفا تهدید برای کشورهای منطقه نیست بلکه امنیت انرژی و غذایی را نیز با خطر مواجه می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: امیدواریم که طرفین بتوانند در این زمینه به یک راهکار سیاسی دست پیدا کنند و مناسب است که کشورهای تاثیرگذار به جای این‌که یک طرف جنگ باشند کمک کنند که برای حل این بحران یک راهکار سیاسی حاصل شود و این بحران از طریق سیاسی و گفت‌وگو حل شود.
کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به عدم توافق پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور این کشور به نظر می‌رسد که لبنان با یک خلأ سیاسی مواجه شود، تصریح کرد: در ارتباط با لبنان سیاست ایران حمایت از رویکردهای ملی مبتنی بر ایجاد ثبات، آرامش و تشکیل دولت قوی در این کشور است دولتی که بتواند منافع مردم این کشور را تامین کند و ثبات را در این کشور ایجاد کند و منجر به تقویت نقش منطقه‌ای لبنان شود. لبنان جزو کشورهای دوست و از همسایگان خوب منطقه‌ای ایران است و ایران همواره در طرف سازنده تحولات لبنان بوده و است و ما امیدواریم که جامعه لبنان و تمام گروه‌های سیاسی در این کشور با مشورت و رویکرد مبتنی بر تحقق منافع ملی زمینه شکل‌گیری دولت قوی در لبنان را ایجاد کند و ما شاهد فراق و خلأ سیاسی در کشور لبنان نباشیم.
کنعانی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی براین که اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است که سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی ایران است و انجام چنین اقداماتی غیر قانونی است.
کنعانی ادامه داد: امیدوارم که هم دولت آلمان و هم دولت‌های دیگر که احیانا قصد این اقدام را دارند به نتیجه اقدامات غیر سازنده خود توجه کنند و منافع دو جانبه خود را قربانی مصالحه سیاسی زودگذر و تصمیمات سیاسی نکنند.
خبرگزاری رویترز به نقل از  آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان اعلام کرده بود که این کشور و اتحادیه اروپا در حال بررسی چگونگی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تصمیم نیوزلند در مورد تعلیق گفت‌وگو با ایران در مورد مسائل حقوق بشر به خاطر تحولات داخلی ایران گفت : این اقدامات غیر مسئولانه ، احساسی و عملا مبتنی بر رویکرد سیاسی است.
وی در پاسخ به سوالی با توصیه به اروپا که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند، گفت : ایران مایل نیست که وارد یک روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود و موضع ایران گفت‌وگو و تعامل مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.
کد مطلب: 179019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *