۰
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۰

اعلام شرایط قانونی برای پذیرش فرزند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران شرایط فرزند خواندگی را اعلام کرد.
اعلام شرایط قانونی برای پذیرش فرزند
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ فاطمه ارزانیان، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران به شرایط فرزند خواندگی  برای افراد واجد شرایط پرداخت.
ارزانیان د باره این موضوع که شاید خیلی‌ها الان بخواهند شرایط پذیرش فرزند را بدانند گفت: ما برای فرزندخواندگی شرایط عمومی داریم که خدمتتان عرض می‌کنم. ما یکی از شروط مان در اولویت بندی که شده طبق بخشنامه‌ای که از سازمان بهزیستی به ما اعلام شده است اولویت با زوجینی هست که فرزند ندارند و در اولویت دوم زنان و دختران فاقد فرزند هستند یعنی سرپرست منحصر منصوب می‌شود که ما برای خانم‌های بالای ۳۰ سال مجرد این شرایط را فراهم کردیم که انشاالله بتوانیم با پذیرش فرزندان ما آغوش گرمشان را به سوی این بچه‌ها باز کنند و مسائل و مشکلاتشان را مرتفع کنند. اولویت سوم ما زن و شوهر دارای فرزند هست و حداقل سالی که باید از ازدواج این افراد گذشته باشد حداقل ۵ سال بایستی از ازدواجشان گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، یکسری موارد عمومی این است. بحث صلاحیت اخلاقی و تمکن مالی شان و موارد دیگر یز وجود دارد.
او افزود:  یکی از نکاتی که لازم است به آن اشاره شود بحث تمکن مالی ذهنیت خیلی از افراد را به یک سمت و سویی برده که ما نمی‌توانیم از این طریق فرزند خوانده داشته باشیم در صورتی که این شرایط خیلی تسهیل شده و از طریق تملیک نیست معمولا با اخذ تعهد کتبی که در آینده بخشی از اموال را به نام فرزند خوانده بکنند ما این شرایط را ایجاد کردیم.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در خصوص این شرایط برای فرزندخواندگی که حتما ملکی باید به نام فرزند شود یه نه بیان کرد: این طور نیست که یک ملکی را به لحظه به نام کنند بلکه تعهدی است برای آینده. چون ما الان داریم خانواده‌های متقاضی فرزندپذیری که مستاجر هم هستند و فرزندانشان روی روال است و کارهایشان انجام می‌شوند و کسانی هستند که از ما یک یا دوفرزند را پذیرفتند و دارند زندگی شان را میکنند. بحث سلامت روانی را عرض کردم و بحث ابتلا به بیماری‌های واگیر و یا صعب العلاج است و عدم اعتیادشان است که برای این که یک زندگی عادی و معمولی را داشته باشند یک سری آیتم‌ها هست باید پزشک قانونی بروند و بحث تشخیص هویت است و مواردی به این شکل که شرایط عمومی که معمولا خانواده‌ها می‌پذیرند و این پیک را طی می‌کنند و شروعش برای بحث این شرایط فرزند خواندگی این طور است که در سامانه فرزندخواندگی ما که در سایت بهزیستی هست ثبت نام می‌کنند مدارکشان را بارگذاری می‌کنند انشاالله در اولین فرصت همکاران ما تماس می‌گیرند و برای مصاحبه دعوت می‌کنند در خدمتشان هستیم و انشاالله می‌رود به مراحل بعدی، بازدید منزل، تهیه گزارش مددکاری از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و مذهبی خانواده.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: در خصوص متقاضیان منحصر باید عرض کنم دقیقا همان نکته‌ای که بود که سن بالای ۳۰ سال را حداقل داشته باشند شرایط فرزندخواندگی برای این بزرگواران دقیقا شبیه سایر اولویت‌های ما است.
ارزانیان بیان کرد: برای سرپرست های خانم‌، ما فرزندان دختر زیر ۱۶ سال را به خدمت این بزرگواران معرفی می‌کنیم و قاعدتا تا بعد از ۱۸ سالگی هم می‌توانند در خدمتشان باشند و نظارت سازمان بهزیستی برای بحث فرزندخواندگی تا ۱۸ سالگی هست. یعنی این دوستان می‌توانند بچه‌ها را که متقاضی بچه‌های ۱۰ ساله یا ۱۲ ساله هستند ترجیح ما این هست که ...
او ادامه داد: کسانی هستند که دو تا سه فرزندمان را که حتی در شرف ۱۶ سالگی هم بودند دو سه ماه قبل از شانزده سالگی اقدام کردند و برایشان مهم بوده که آینده این بچه تامین شود، این که دختر پایان دبیرستانشان و بحث دانشگاه و ازدواج و این‌ها انشاالله دخیل باشند و مسیر درستی را برای زندگی این بچه‌ها انشالله فراهم کنند.
ارزانیان با اشاره به این موضوع که برخی‌ها شرایط فرزندخواندگی دارند اما همچنان فرزندی به ایشان تعلق نگرفته است گفت: بسیاری از متقاضیان ما شاید بالغ بر ۸۰ یا ۹۰ درصد متقاضی فرزند دختر هستند و حتی رده سنی مثلا دو تا پنج سال را می‌خواهند این باعث می‌شود روند کند شود، چون ما تعداد دختر و پسرمان تقریبا به طور مساوی هست و از آن طرف وقتی که آمار متقاضیان فرزند دختر ما در یک رده سنی بالا می‌رود قاعدتا طولانی بودن صف انتظار خیلی بیشتر خواهد شد. خواهش من از همه بزرگواران این است که دختر و پسر خیلی تفاوتی ندارد.
او ادامه داد: ما در فرآیند اجرای فرزندخواندگی طبق ضوابط و مقرراتی که داریم فرآیند مشاوره را طی سه مرحله می‌بایست داشته باشیم بحث مشاوره فرزندپذیری در مراحل اولیه تشکیل پرونده، مرحله بعد قبل از کمیته و به منظور بررسی روانشناختی خانواده ایجاد زمینه مناسب روانی و مشاوره فرزندپذیری هم که دوره شش ماهه اولیه‌ای که قراراست آزمایشی تلقی شود؛ و بعد از طی آن دوره شش ماهه نهایتا سرپرستی دائم تعلق خواهد گرفت. ما این دوره‌ها را وقتی می‌گذاریم و دائما مددکار ما، مشاورین ما در ارتباط هستند با خانواده فرزندپذیر و حتی یک بازه زمانی خاصی مثلا ممکن است بگوییم ۵ تا ۷ سالگی یا بستگی به وضعیت روانی بچه و یا خانواده دارد بچه را آماده می‌کنند نسبت به این که شما فرزند خوانده هستید و خداراشکر معمولا پذیرا هستند، اگر طبق نظر مشاور پیش بروند و معمولا خداراشکر تا الان مشکل خاصی نداشتیم اگر با مشاورین ما همراه باشند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره شروط فرزندخواندگی بیان کرد: ما معمولا یکی از شروطمان برای شروع مشاوره‌های فرزندپذیری این است که خانواده و اقوام ودوستان آن فردی که فرزندپذیر هست در جریان این اقدامشان باشند یعنی از ابتدای امر این را پنهان نکنند و وقتی آن آمادگی ذهنی باشد و جلسات مشاوره‌ای که برگزار می‌شود این خیلی کمک می‌کند به این که خانواده‌ها و اقوام آن همراهی را معمولا دارند وقتی ذهنیت خود زوجین یا سرپرست منحصر آماده باشد این را به اطرافیان منتقل می‌کند واقعا این فکر می‌کنم این فرهنگ خیلی بهتر از گذشته شده است آن حس ترحم و داستان‌ها و این که وارد فاز خصوصی این خانواده‌ها بشوند الحمدالله کمتر شده است ما الان داریم خانواده‌هایی که فرزند نیاز به پیگیری درمان و یا معلول از ما گرفتند نه یک فرزند که حتی دو فرزند، ما در مواردی هم سه فرزند را هم داریم من خدمت شما آمار را عرض کنم از ابتدای سال ما ۲۶۵ کودک را در استان تهران به خانواده‌های فرزند پذیر دادیم تقریبا ۵۳ نفر از این فرزندان تقریبا می‌توان گفت یک پنجم بچه‌ها نیاز به پیگیری درمان و بیماری خاص و معلولیت داشتند که این نشان از فرهنگ غنی مردمان ایران زمین دارد و واقعا من افتخار می‌کنم به مردم خوب و مهربان و نوعدوستمان که به این شکل ورود می‌کنند.
او با اشاره به نتایج موفقیت آمیز پذیرش فرزند و فرزندخواندگی افزود: الحمدالله ما هر سال نسبت به سال گذشته آمارمان یک آمار افزایشی است برای فرزندخواندگی داشته ایم.
ارزانیان در خصوص مشاهده اطفال رها شده و گمشده خانواده‌هایی که صلاحیت نگهداری فرزند را ندارند چه کاری را باید کرد؟گفت: خواهش من از این بزرگواران این است که حتما با ۱۲۳ که اورژانس اجتماعی بهزیستی هست تماس بگیرند یا با مراجع قضایی و از این طریق فرزند به شیرخوارگاه‌ها یا مراکز زیرمجموعه بهزیستی واگذار شود تا بعد از طریق مراجع قضایی در موردش روند قضایی پیش برود و به فرزندخواندگی سپرده شود.
کد مطلب: 181542
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *