۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۷

استعلام حساب بانکی همسر برای مهریه

استعلام حساب بانکی همسر برای مطالبه مهریه + مشاوره حقوقی برای دریافت مهریه با بهترین وکیل دادگستری شیراز حامد اسکندری
استعلام حساب بانکی همسر برای مهریه
یکی از حقوق مالی مسلم زن در زندگی زناشویی مهریه است که با جاری شدن عقد و شروع نکاح به وی تعلق می گیرد. با توجه به حقوق زنان مندرج در قانون اساسی کشور، آنها از حق دخل و تصرف در مهریه برخوردار هستند. بر همین اساس زنان می توانند مهریه خود را هر زمان که مایل باشند از مرد مطالبه کنند. در حقیقت به محض انعقاد عقد نکاح مرد تعهد می نماید مال و یا وجهی را که مهریه نامیده می شود به همسر خود پرداخت نماید. حال ممکن است مهریه پول نقد، سکه، مال منقول و یا حتی تعهد انجام کار معینی از سوی مرد باشد.
قانون، مرد را به پرداخت مهریه مکلف نموده است و به عبارتی این موضوع از وظایف مرد است. در صورتی که مرد تعهد خود را زیر پا گذاشته و از پرداخت آن ممانعت نماید، جرم محسوب شده و عواقب سنگینی برای وی به دنبال خواهد داشت. به منظور حمایت از این حق قانونی زنان و برای مطالبه مهریه، قانونگذار راه های قانونی در نظر گرفته است که توقیف اموال مرد یکی از آنها است.
در چه مواردی زن می تواند مهریه خود را مطالبه نماید؟
مهریه مالی است که مرد ملزم به پرداخت آن به همسر خود می باشد که مبلغ آن با توافق طرفین تعیین می گردد. بر اساس ماده 1080 قانون اجرای مدنی در مورد مهریه، با عقد نکاح زوج باید مهریه زوجه را بپردازد. علاوه بر این بر طبق ماده 1082 قانون اجرای مدنی مهریه، پس از نکاح زوجه را می توان به عنوان مالک مهریه معرفی نمود و وی می تواند بر آن تصرف نماید. اما مطالبه و دریافت مهریه نیز شرایطی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
به نقل از پایگاه خبری - تحلیلی تفاهم آنلاین: یکی از مهم ترین مسائل در ازدواج، مبحث مهریه است. مهریه مالی است که پس از عقد به زوجه پرداخت می شود. مهریه می تواند پول، سکه، مال منقول یا غیرمنقول باشد. لازم به ذکر است که به طور معمول مهریه ضمن عقد معین می شود و وظیفه شرعی مرد است. مهریه می تواند در هر زمانی بعد از عقد توسط زوجه مطالبه شود، که به آن به آن به اجرا گذاشتن مهریه می گویند. عدم تعیین مهریه در عقد دائم سبب باطل شدن عقد نمی شود. اما در عقد موقت حتما باید مهریه تعیین شود در غیر این صورت موجب بطلان عقد می شود.
شرایط دریافت مهریه
  • اگر طلاق پیش از نزدیکی و به دلایلی به جز عنن اتفاق بیفتد، مهریه به زوجه تعلق نمی گیرد و مرد هیچ تعهدی برای پرداخت آن ندارد.
    در صورتی که زوجین قبل از نزدیکی برای طلاق اقدام نمایند، بر اساس قانون مرد مکلف به پرداخت نصف مهریه می باشد. 
    در مواردی نیز ممکن است طلاق پیش از نزدیکی و به دلیل ناتوانی جنسی و یا عنن در زوج تقاضا گردد که در این مورد نیز زن تنها می تواند مالک نصف مهریه تعیین شده شود.
    اگر طلاق پس از نزدیکی پیش آید، مهریه کامل به زوجه تعلق می گیرد و پرداخت آن در ضمه مرد می باشد.
روش های مختلف مطالبه مهریه از سوی زن
  1. از طریق مراجعه به دادگاه خانواده: در این روش زن با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواستی در خصوص دریافت مهریه تنظیم می نماید. علاوه بر این زوجه می تواند هم زمان با مطالبه هزینه ابطال تمبر و نیز حق الوکاله وکیل مهریه، درخواست توقیف اموال همسرش را نیز ارائه نماید.
    از طریق دفترخانه: در این روش زن باید به دفترخانه ای که در آنجا ازدواج شان ثبت شده است مراجعه نماید و نسبت به درخواست صدور اجراییه برای مهریه اقدام نماید.
استعلام حساب بانکی همسر برای مهریه
در صورتی که مرد از پرداخت مهریه خودداری کند، زن می تواند به یکی از روش های ذکر شده در بالا برای استعلام حساب بانکی و یا توقیف اموال مرد اقدام نماید. این مساله می تواند مرد را مجبور به پرداخت مهریه کرده و حق زن را به وی برگرداند. البته در صورتی که مرد مدارک قابل قبولی در این خصوص در اختیار داشته باشد، می تواند اقدام به رفع توقیف اموال خود به صورت قانونی نماید.
چه اموالی قابلیت توقیف برای پرداخت مهریه را دارند؟
  • حساب پس انداز بانکی
    حقوق ماهیانه
    زمین
    سهام
    آپارتمان
    خودرو
    تلفن همراه
    مطالباتی که مرد از شخص ثالث دارد.
نحوه توقیف و استعلام حساب بانکی مرد برای مهریه
دادگاه پس از دریافت تقاضای زوجه در خصوص دریافت مهریه، درخواستی برای بانک مرکزی ارسال می کند. در این درخواست به بانک مرکزی فرمان داده می شود فهرستی از کلیه حساب های بانکی همسر به منظور توقیف تهیه کند. این فهرست شامل تمامی حساب های بانکی مرد اعم از موسسات اعتباری و مالی و بانک های سراسر کشور می باشد. بانک مرکزی مکلف به اجرای این حکم بوده و باید نتیجه را به دادگاه استرداد نماید.
فرار از دین مهریه حساب بانکی چیست؟
ممکن است مرد قبل از اقدام قانونی زن، نسبت به قصد وی برای توقیف حساب بانکی مطلع گردد. در این مواقع امکان دارد مرد برای جلوگیری از این موضوع، حساب خود را خالی و مبلغ موجودی آن را به حساب یکی از بستگان واریز نماید. به این عمل فرار از دین مهریه حساب بانکی گفته می شود. مادامی که این موضوع به تایید دادگاه برسد، برخورد قانونی با فرد انجام خواهد شد. 
آیا برای دریافت مهریه باید از وکیل کمک و مشاوره بگیریم؟
ممکن است دریافت مهریه را کاری ساده بدانید ولی همه مسائل ساده حقوقی نیز در عین سادگی، ممکن است پیچیدگی های خاصی داشته باشند. ممکن است شما آگاهی کاملی از مسائل قانونی نداشته باشید که در در این وضعیت تسلط کامل طرف مقابل شما می تواند کار را به ضرر شما تمام کند. در مورد استعلام حساب بانکی همسر برای مهریه نیز وضعیت چنین است. انجام کارهایی که نشان از بی تجربه بودن شما است می تواند موجبات پشیمانی شما را فراهم نماید.
وکلا برای توقیف یا رفع توقیف حساب بانکی برای مهریه چه مبالغی دریافت میکنند؟
در مورد مهریه عموما درصدی توافقی از مبلغ کل مهریه از سوی وکیل تقاضا می شود. این مبلغ از هزینه مشاوره وکلا مجزا بوده و باید مبلغی نیز به عنوان حق مشاوره و راهنمایی با توجه به سابقه وکیل موردنظر در نظر بگیرید.
کلام پایانی
همسر می تواند برای دریافت مهریه از طریق مراجع قانونی اقدام نماید که در این خصوص مجاز به استعلام حساب بانکی همسر می باشد. البته برای استعلام حساب بانکی مرد، زن باید درخواست کتبی خود را به دادگاه تسلیم نماید تا مراجع اجرایی نسبت به صدور حکم آن برای بانک مرکزی اقدام نمایند. این استعلام شامل کلیه بانک های دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری است و استثنائی وجود ندارد.
منبع اصلی این گزارش وب سایت رسمی حامد اسکندری بهترین وکیل شیراز می باشد که جهت کسب اطلاعات بیشتر به این وب سایت مراجعه نمایید.
کد مطلب: 183343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *