۰
جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۵

مقصر اصلی حمله به کنگره آمریکا مشخص شد

کمیته حقیقت‌یاب کنگره آمریکا پس از ۱۸ ماه بررسی، گزارش نهایی خود درباره حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ را منتشر کرد که در آن، ضمن مقصر دانستن شخص دونالد ترامپ، توصیه کرد که او در انتخابات بعدی رد صلاحیت شود.
مقصر اصلی حمله به کنگره آمریکا مشخص شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،کمیته منتخب ششم ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا در گزارش نهایی خود درباره عوامل حمله به ساختمان کنگره این کشور، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را به طراحی «یک نقشه چندلایه برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰» متهم کرد.
در این گزارش شواهد جدیدی از اقدامات ترامپ منتشر شده و پیشنهاد شده است تا کنگره آمریکا گزینه محرومیت ترامپ از مناصب مدیریتی را تحت متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا بررسی کند.
کمیته ششم ژانویه در این گزارش نوشته است: دلیل اصلی وقایع ششم ژانویه یک نفر بود: رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، دونالد ترامپ که بسیاری از او پیروی کردند. اگر ترامپ نبود، هیچ یک از وقایع ششم ژانویه اتفاق نمی‌افتاد.
دونالد ترامپ که در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در برابر جو بایدن، نماینده حزب دموکرات شکست خورد، در ششم ژانویه ۲۰۲۱ از هوادارانش خواست به کنگره سرازیر شده و اجازه ندهند تا نتیجه این انتخابات در کنگره تایید شود. او مدعی وقوع تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ شده بود و هنوز هم بر باور خود پافشاری می‌کند.
این گزارش حاصل تحقیقات ۱۸ ماهه کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکاست و سه روز پس از آن منتشر شد که این کمیته سه اتهام تحریک به شورش، دسیسه چینی برای فریب دادن آمریکا و ایجاد اخلال در روند کار کنگره و همچنین یک اتهام دیگر ترامپ را به وزارت دادگستری آمریکا ارجاع داد. گرچه این ارجاع، وزارت دادگستری را ملزم به بررسی اتهامات مطرح شده نمی‌کند، اما پیام مهم آن این است که یک کمیته منتخب کنگره آمریکا، باور دارد که رئیس‌جمهوری سابق این کشور مجرم است!
لیز چنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و معاون این کمیته در این گزارش نوشته است: نهادهای قدرت در آمریکا تنها تا زمانی قدرتمند هستند که صاحبان قدرت به قانون اساسی وفادار باشند. بخشی از تراژدی ششم ژانویه، رفتار کسانی است که می‌دانند وقایع آن روز عمیقاً اشتباه بوده، اما با این وجود تلاش کردند که آن را کم‌اهمیت جلوه داده، به حاشیه رانده و از مسببانش حمایت کنند.
این گزارش همچنین پیشنهاداتی قانونی ارائه می‌دهد تا از بروز وقایع مشابه توسط روسای‌جمهوری آینده آمریکا جلوگیری شود، از جمله پیشنهاد لغو «قانون شورش ۱۸۰۷» که به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا در شرایطی خاص، از نیروهای گارد ملی این کشور در داخل خاک آمریکا استفاده کند.
این کمیته همچنین اعلام کرد که کنگره باید قوانینی برای تقویت قدرت خود در احضار شاهدان تصویب کند و برای کسانی که کارمندان انتخاباتی آمریکا را تهدید می‌کنند، مجازات‌های سنگین‌تری تعیین کند. این گزارش مجازات یا عدم مجازات وکلایی که به دونالد ترامپ در تلاش برای ابطال انتخابات ۲۰۲۰ کمک کردند را به کانون وکلای دادگستری آمریکا واگذار کرده است.
ترامپ در شبکه اجتماعی خود به نام تروث سوشال، این گزارش را به جهت‌گیری شدید حزبی متهم کرد. جفری کلارک، دستیار سابق دادستان کل آمریکا در دوره دونالد ترامپ هم - که در این گزارش از او به عنوان یکی از هم‌دستان ترامپ یاد شده - گفت که گزارش این کمیته «آخرین نفس‌های» کمیته حقیقت‌یاب ششم ژانویه است، کمیته‌ای که با آغاز سال جدید میلادی و آغاز به کار مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه، منحل خواهد شد.
حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر، با اختلاف کمی حزب دموکرات را شکست داده و کنترل اکثریت مجلس نمایندگان را در دست گرفت. ترامپ از اعضای حزب جمهوری‌خواه است.
منبع:ایسنا
کد مطلب: 184907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *