۰
يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۲
محسن زنگنه:

رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد

محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سیاست ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم، گفت: مساله مبنایی است، متاسفانه رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و معتقد است نرخ ارز تابع نرخ تورم است و تورم که افزایش پیدا کند به تبع نرخ ارز هم باید افزایش پیدا کند و به جای حفظ ارزش پول ملی، حفظ ارزش واقعی پول ملی را مطرح می کند.
رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت در صحن علنی مجلس گفت: متاسفانه رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و معتقد است نرخ ارز تابع نرخ تورم است.
محسن زنگنه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۴ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سیاست ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم، گفت: مساله مبنایی است، متاسفانه رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و معتقد است نرخ ارز تابع نرخ تورم است و تورم که افزایش پیدا کند به تبع نرخ ارز هم باید افزایش پیدا کند و به جای حفظ ارزش پول ملی، حفظ ارزش واقعی پول ملی را مطرح می کند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: متاسفانه گزارش کمیسیون اقتصادی براساس همین مسیر تهیه شده است، کمیسیون اقتصادی در طرح بانک مرکزی و با این گزارش نشان داد که اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی ندارد.
وی افزود: در این گزارش آمده که بانک مرکزی باید ارزش حقیقی پول ملی را حفظ کند، این یعنی اگر تورم ۵۰ درصد است، نرخ ارز هم باید ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، در تیم اقتصادی دولت رئیس بانک مرکزی نرخ ارز را تابع نرخ تورم می داند، وزیر صمت نرخ خودرو را تابع نرخ ارز می داند یعنی یک بهم ریختگی در نهاد اقتصادی دولت وجود دارد.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یادآور شد: سیاست های بانک مرکزی همان سیاست های دولت قبل است لذا امروز آقای همتی حق ندارد به سیاست‌های بانک مرکزی ایراد بگیرد زیرا سیاست‌های خود ایشان در حال اجرا است.
زنگنه تصریح کرد: ارز نیمایی ضربه بزرگی به صادرات و ورود ارز به کشور است، محدودیت‌ها یا تعهدات ارزی خیانت به صادرات در این کشور است و محدود کردن صرافی‌ها به اسم CFT یا FATF ضربه به رفت و آمد ارز شد، متاسفانه رئیس بانک مرکزی صادرات ریالی را صادرات نمی‌داند لذا ما چگونه با این فرد باید صحبت کنیم.
وی تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی زمانی مفید است که در رأس بانک مرکزی یک تئوریسین موفق و کارآمد باشد اما ریاست بانک مرکزی نشان داده که نه تئوری درستی دارد و نه توانایی اجرای آن را دارد لذا اینکه ما افزایش نرخ ارز را به اغتشاشات، مردم و خارج از کشور ارجاع دهیم فرار رو به جلو است.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 185102
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *