۰
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۵

همه شایعات و احتمالات درباره نیمکت تیم ملی

تعداد بیشتری از اعضای هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال موافق سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی هستند و فرهاد مجیدی، مربی فعلی تیم الاتحاد کلبا، یک حامی جدی دارد. جواد نکونام، سرمربی فولاد، هم یک حامی داشته اما دو عضو هیات‌رییسه هم صحبت‌هایی را درباره حضور مجدد یک مربی خارجی در فوتبال ایران مطرح کرده‌اند.
همه شایعات و احتمالات درباره نیمکت تیم ملی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ یک سال دیگر از راه خواهد رسید و ایران به عنوان یکی از باسابقه‌ترین تیم‌ها و یکی از تیم‌هایی که بیشترین عنوان قهرمانی را در تاریخ این رقابت‌ها داشته، دوباره به عنوان یک مدعی وارد مسابقات خواهد شد؛ آن هم یک سال پس از ناامیدی پیش‌بینی‌نشده‌ای که در جام جهانی برای هوادارانش ایجاد کرد.
هدایت تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی قطر بر عهده کارلوس کی‌روش پرتغالی بود که در حال حاضر مخالفتی کاملا جدی و کم‌سابقه علیه او برای حضور دوباره‌اش در سمت سرمربی تیم ملی فوتبال ایران وجود دارد؛ اگرچه خود او نیز ممکن است ایران را از ذهنش برای آینده خارج کرده باشد.
در این شرایط هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال در جلسه‌ای که روز گذشته برگزار کرد، درباره سرمربی بعدی صحبتی نسبتا مفصل بین اعضایش داشت. افرادی که به عنوان نفرات هیات‌رییسه، کنار تاج می‌نشینند و تصمیمات کلیدی فوتبال ایران را اتخاذ می‌کنند.
به خاطر داشته باشید که فوتبال ایران بعد از جدایی کی‌روش، با یک انتخاب نه‌چندان صحیح (مارک ویلموتس)، دچار چالشی عظیم از نظر مالی و ورزشی شد که تغییراتی بزرگ را به فدراسیون تحمیل کرد.
فدراسیون بعد از جدایی ویلموتس، دست به استخدام دراگان اسکوچیچ زد که خود این انتخاب هم در زمان تصمیم‌گیری، جنجالی بزرگ در فوتبال ایران برانگیخت و نظرات تندی را درباره خود این مربی، ایجنتش و فدراسیون، روانه رسانه‌های گروهی کرد؛ در حالی که اسکوچیچ بعدها و در جریان هدایت تیم ملی فوتبال ایران نشان داد گزینه مناسبی برای این پست بوده و توانست شایستگی فنی خود را به فوتبال ایران نشان بدهد.
او مربی کم‌پشتوانه و کم‌طرفداری بود که در نهایت ایران با او به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کرد و در حالی که به نظر خودش، شایسته‌ترین گزینه برای هدایت تیم ملی بود، در نهایت کارلوس کی‌روش بلیت قطر را از دست او قاپید و در سه بازی ایران در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی نشست. اما با اتمام رقابت‌های جام جهانی و آغاز مخالفت‌های یکصدای جامعه فوتبال علیه سرمربی پرتغالی، فدراسیون به دنبال گزینه‌ای برای جانشینی کارلوس کی‌روش می‌گردد؛ گزینه‌هایی که فعلا روی نفرات ایرانی متمرکز شده و در جلسه دیروز، بحث‌هایی روی آنها انجام شده است.
بنا بر اطلاع خبرنگار ورزش سه، تعداد بیشتری از اعضای هیات‌رییسه موافق سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی هستند و فرهاد مجیدی، مربی فعلی تیم الاتحاد کلبا، یک حامی جدی دارد. جواد نکونام، سرمربی فولاد، هم یک حامی داشته اما دو عضو هیات‌رییسه هم صحبت‌هایی را درباره حضور مجدد یک مربی خارجی در فوتبال ایران مطرح کرده‌اند.
از گزینه‌های خارجی، کارلوس کی‌روش (اگر با قطر قرارداد نبسته باشد) و برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی عمان، احتمالا همچنان بیشترین هواخواه را در بین مدیران تصمیم‌گیر فوتبال ایران دارند اما حضور هر دوی این مربیان در ایران مقدور نیست. (تاکید: اگر کی‌روش با قطر قرارداد بسته باشد.)
از بین مربیان دیگر هم اسامی مختلفی وجود دارند که اگر فدراسیون فوتبال ایران بنای هزینه‌کردن را داشته باشد، می‌توانند به ایران بیایند؛ مربیانی که شاخص‌ترین‌های آنها در در جام جهانی قطر حضور داشتند و هر یک به نوعی از تیم خودشان جدا شدند. در مرتبه قبلی مهدی تاج تلاش کرد با آوردن ویلموتس، پای یک مربی بزرگ جهانی را به فوتبال ایران باز کند که این پروژه با شکست مواجه شد و او حالا هم بیشتر متمایل به این اقدام است اما از آنجا که بعد از جام ملت‌های آسیا، ممکن است فوتبال ملی به دلیل فرمت جدید برگزاری رقابت‌های جام جهانی، کمی دچار فطرت بشود، عدد و رقم استخدام چنین مربی‌ای، نکته‌ای ویژه برای فدراسیون محسوب می‌شود.
در حال حاضر مهم‌ترین هدف، جام ملت‌های آسیا و حضور قدرتمند ایران در این مسابقات است که نیاز به یک مربی کارآزموده و باتجربه دارد. بحث مربی ایرانی هم به صورت جدی مطرح شده اما از آنجا که همه گزینه‌های شایسته داخلی در فهرست انتخابی تیم ملی نیستند، شاید این موضوع با چالش مواجه بشود.
البته هنوز عجله چندانی برای انتخاب سرمربی تیم ملی وجود ندارد و شاید این بحث‌ها بیشتر از یکی - دو ماه طول بکشد که تا آن زمان، عوامل مختلف روی انتخاب سرمربی موثر خواهند بود؛ عواملی که ممکن است غیر فوتبالی هم باشند و به موضوعات کلان‌تر بازگردند.
منبع:ورزش سه
کد مطلب: 185990
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *