۰
پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰

اینکه با وجود افزایش فروش نفت،ارزش پول ملی در 9ماه گذشته کم شده،تقصیر روحانی است؟!

دولت اعلام کرده که خزانه خالی را تحویل گرفته است اما حسن روحانی چندی پیش اعلام کرد که خزانه و صندوق ارزی به میزان کافی پر بوده است.
اینکه با وجود افزایش فروش نفت،ارزش پول ملی در 9ماه گذشته کم شده،تقصیر روحانی است؟!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مشخص است که خزانه نمی‌تواند خالی باشد. ارقامی همواره در خزانه و صندوق ذخیره ارزی وجود دارد از این منظر خزانه هیچگاه خالی نیست. خزانه از منابع درآمدی پر می‌شود. مالیات یکی از منابع درآمدی است، نفت یکی دیگر از منابع درآمدی است و زمانی که نفت فروش می‌رود معادل ریالی آن به خزانه واریز می‌شود. دولت دارای دارایی‌هایی است‌که هرساله به بفروش می‌رسد و مبالغ آنها وارد حساب خزانه‌ می‌شود، درآمدهای گمرکی نیز یکی دیگر از منابع درآمدی است که مدام‌ به خزانه واریز می‌شود. از سوی دیگر خزانه صورت مداوم خروجی دارد. حقوق و دستمزد، بودجه عمرانی و.... از جمله خروجی‌های خزانه است. از این منظر خزانه مدام دارای درآمد و ورودی و هزینه و خروجی است. لذا خزانه در هیچ دولتی خالی نخواهد بود و اگر خالی باشد دولت نمی‌تواند کشور را اداره کند.
دولت سیزدهم از زمان تشکیل یعنی یازده مرداد 1400 تحویل آقای رئیسی شده است. حتما در خزانه مبالغی وجود داشته است که تا به امروز حقوق کارکنان دولت و سایر هزینه‌ها عقب نیفتاده و پرداخت شده است. از سوی دیگر میلیاردها دلار در خزانه بانک مرکزی پول وجود داشته. وجود ارز خارجی حتی از وجود ریال در خزانه مهم‌تر است. لذا چنین موضع گیری‌هایی از سوی مسئولین دولت مبنی بر اینکه دولت سیزدهم خزانه را خالی تحویل گرفته است، به نظر نوعی توجیه برای مشکلات اقتصادی است.
چنین اقداماتی جز اینکه ثبات سیاسی و اقتصادی جامعه را با مخاطره روبه‌رو می‌کند و موجب می‌شود که دشمن خارجی فکر کند، واقعا خزانه خالی است و در ایران منابع آماری همدیگر را قبول ندارند و ثبات سیاسی و اقتصادی در ایران وجود ندارد؛ هیچ خروجی دیگری ندارد.
برخی از دولت‌ها در ایران در اوج درآمدها حکمرانی کردند. در دولت احمدی نژاد595 میلیارد دلار تنها درآمد حاصل از فروش نفت خام ایران بود اما کشور را در شرایطی تحویل داد که واقعا مبلغ خاصی در خزانه نبود با این وجود دولت روحانی بنا بر آمارهای اعلامی کشور را با میلیاردها دلار به دولت آقای رئیسی تحویل داد.
یک‌سال و نیم است که دولت سیزدهم در قدرت است. اکنون دولت باید گزارش دهد که رشد اقتصادی چند درصد است؟ سطح فقر چگونه شده؟ میزان تورم و گرانی در مقایسه با گذشته چگونه است؟ اینکه در طول 9 ماه گذشته ارزش پول ملی آن هم در شرایطی که همین دولت مدعی است بیش از دولت قبل نفت فروخته، کاهش یافته؛ مربوط به روحانی است؟
منبع:آرمان ملی
کد مطلب: 186101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *