۰
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
در گفت و گو با رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اعلام شد؛

عرضه انبوه و مداوم پیش شرط کارآمدی عرضه خودرو در بورس 

عرضه خودرو در بورس کالا به شرط متعادل شدن عرضه و تقاضا سازوکار مناسبی برای ساماندهی بازار خودرو است،عرضه خودرو در بورس کالا زمانی می تواند بر کاهش قیمت خودرو در بازار تاثیر داشته باشد که همه محصولات خودروسازان و به طور مداوم در بورس عرضه شود
عرضه انبوه و مداوم پیش شرط کارآمدی عرضه خودرو در بورس 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرودر گفت و گو با خبرنگار ما در مورد تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر ساماندهی بازار خودرو ، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا به شرط متعادل شدن عرضه و تقاضا سازوکار مناسبی برای ساماندهی بازار خودرو است اما زمانی این شیوه عرضه می تواند بر کاهش قیمت خودرو در بازار تاثیر داشته باشد که همه محصولات خودروسازان و به طور مداوم در بورس عرضه شود.  
سعید موتمنی، افزود: این که تعداد محدودی از یک مدل خودرو برای چند روز با قیمت کشف شده بالا در بورس کالا عرضه شود، تاثیری بر کاهش قیمت ها در حاشیه بازار خودرو نخواهد داشت . علاوه بر آن باید همه خودروسازان تحویل خودروها را در کمترین زمان ممکن و حتی به روز کنند تا حجم عرضه خودرو به بازار افزایش یابد چرا که طی سه سال گذشته کاهش تولید خودرو و ممنوعیت واردات بر شکل گیری تقاضای انباشته در بازار خودرو موثر بوده است. 
او در مورد شیوه کشف قیمت خودروها در بورس کالا، افزود: قیمت های کنونی عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف کننده نیست به طور مثال قیمت پژو 207 دنده ای که قبلا 350 میلیون تومان بود با عرضه در بورس به 380 میلیون و سپس 450 میلیون تومان و در بازار آزاد به 600 میلیون تومان رسید.  
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، افزود: شیوه کنونی کشف قیمت خودرو در بورس کالا در واقع همان روشی است که قبلا بر مبنای 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار مطرح شده بود. باید بپذیریم که نیاز به هر کالایی در بازار مشخص است و باید با رشد عرضه فاصله قیمت کارخانه و بازار کالا را ازبین برده و از دو نرخی و سه نرخی شدن قیمت ها جلوگیری کرد.همانطور که در سال 97 با رشد عرضه فاصله قیمت کارخانه و بازارخودرو به حداکثر 10 تا 15 درصد رسیده بود. 
او، افزود: می توان گفت فاصله قیمتی انگیزه اصلی خرید خودروبه شیوه قرعه کشی یا حتی در بورس کالا است و عرضه خودروهای وارداتی در بورس نیز در صورتی که در حجم انبوه صورت گیرد می تواند بر کاهش قیمت این خودروها موثر باشد. 
موتمنی با تاکید بر اینکه قیمت عرضه خودرو در بورس کالا به قیمت پایه خودرو تبدیل شده است، گفت: همه از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می‌کنند اما برای اینکه عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد، باید عرضه به صورت مداوم و مستمر باشد. اکنون سراتومدل 2022 با قیمت تمام شده حدود 20 هزار دلار وارد می شود و هنوز قیمت این خودرو برای عرضه در بورس کالا مشخص نیست. 
 او، افزود: از آنجا که خودروهای وارداتی فعلا به بازار وارد نشده است لذا واردات خودرو اثری در کاهش قیمت‌ها نداشته است اما در صورتی که تعداد خودرویی که اعلام شده وارد و در بورس کالا عرضه شود حتی نوسانات ارزی نیز تاثیری بر قیمت این خودروها در بازار نخواهد داشت یا این تاثیر کمتر خواهد بود اما و قتی با افزایش قیمت دلار، ارزش پول ملی 30 درصد کاهش می یابد قیمت کالاها نیز 40 درصد رشد می کند.
کد مطلب: 186469
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *