۰
سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۰

کارگران همواره دغدغه معیشت دارند

یک فعال کارگری در سمنان می‌گوید: اگر دستمزدها به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت واقعی افزایش یابد، کیفیت زندگی کارگران بالا می‌رود و به افزایش انگیزه نیروی انسانی منجر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
کارگران همواره دغدغه معیشت دارند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «حبیب الله محقق» دبیر خانه کارگر سمنان اظهار داشت: سبد هزینه زندگی کارگران در یک خانوار ۴نفره ۱۵تا ۲۰ میلیون برآورد می‌شود و انتظار می‌رود دستمزد دریافتی؛ این هزینه را پوشش دهد؛ آیا واقعا چنین اتفاقی می‌افتد؟
این فعال کارگری با بیان اینه هر ساله شورایعالی کارحقوق هر سال را با تورم سال قبل تعیین می‌کند، راجع به تعیین دستمزد کارگران افزود: هر سال همه جلسات مزدی به روزهای پایان سال موکول می‌شود در نهایت حداقل مزد به گونه‌ای تعیین می‌شود که مصداق ضرب المثل «به مرگ می‌گیرند به تب رضایت دهیم» می‌شود و کارگران باید یکسال تمام با همین وضعیت هزینه‌های کمرشکن را متحمل شوند.
محقق با بیان اینکه مشکل کارگران در سالهای اخیر در بحث مزد؛ عدم تطابق آن با میزان تورم اعلامی ازسوی مراجع ذیصلاح است، گفت: سالهای گذشته که در طول سال قیمت کالاها و خدمات یکبار افزایش می‌یافت؛ زندگی کارگران لنگ می‌زد و حالا وای به حال این جماعت زحمتکش و بی‌پناه که شب می‌خوابند و صبح باید همان کالاها را چند برابر قیمت تهیه کنند.
این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران بخش تولید در حالی مشغول کارند که هیچ سهمی از کالایی که خود تولید می‌کنند، ندارند، گفت: افزایش قیمت کالاهای تولید همانند لوازم خانگی به نحوی در هر سال بالا می‌رود که دستمزدکارگران شاغل در این واحد‌ها همچنان ثابت است وحتی قدرت خرید کالایی که خود تولید می‌کنند را ندارند.
وی با تاکید بر لزوم توجه دولتمردان به مطالبات جامعه کارگری و بالا بردن قدرت خرید کارگران اظهار کرد: تا قدرت خرید کارگران بالا نرود و مشکلات معیشتی آن‌ها حل نشود اتفاقی برای شکوفایی اقتصادی و تولید با کیفیت روی نمی‌دهد.
دبیر خانه کارگر سمنان با گلایه از رواج مشاغل خدماتی و واسطه‌گری و امتناع جوانان از کارهای تولیدی گفت: علارغم بهبود در وضعیت واحد‌های تولیدی با حمایت دولت، جویندگان کار به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی ترجیح می‌دهند به کارهای واسطه‌ای و کاذب روی بیاورند و قید کار در مراکز تولیدی و صنعتی را زده‌اند.
کد مطلب: 192553
برچسب ها: کارگران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *