۰
چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۷

چگونه از سردرگمی شغلی قبل از انتخاب کارجلوگیری کنیم؟

بر کسی پوشیده نیست که انتخاب یک شغل مناسب، به معنای کسب درآمدخوب، استقلال مالی و تأمین هزینه‌های زندگی است. با‌این‌حال به نظر می‌رسد که عواملی مانند وجود فرصت ‌های شغلی متعدد و عدم شناخت کافی از استعدادهای خود، می‌تواند دلیلی بر ایجاد سردرگمی شغلی در نیروهای کاری باشد. تست هالند به‌عنوان روشی کارآمد و اثربخش، یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود برای یافتن مسیر شغلی است.
چگونه از سردرگمی شغلی قبل از انتخاب کارجلوگیری کنیم؟
به شکلی که انجام این تست و استفاده از نتایج آن، می‌تواند موجب رهایی از سردرگمی شغلی، انتخاب شغل مناسب و کشف استعدادهای فردی شود. به دلیل اهمیت و جایگاه تست هالند در طراحی مسیر شغلی، در این مقاله به معرفی این آزمون خواهیم پرداخت. همچنین با ارائه چند نکته مهم، شما را در انجام برنامه ریزی شغلی و انتخاب بهترین شغل یاری خواهیم کرد.
تست هالند و سایر راه‌کار‌های موثر برای انتخاب شغل مناسب
احساس سردرگمی و بلاتکلیفی شغلی، می‌تواند چالشی طولانی‌مدت و ناخوشایند برای نیروهای کاری باشد. معمولا افرادی که تغییر شغل‌های مکرر دارند، دچار مشکلاتی مانند سردرگمی شغلی و عدم توانایی در شناخت استعدادهای خود هستند.
این احساس سردرگمی و بلاتکلیفی شغلی، می‌تواند منجر به اتلاف زمان و انرژی نیروهای کاری شود. همچنین سردرگمی در انتخاب شغل، می‌تواند تأثیر منفی در محیط کار و کیفیت کار کسب و کارهای مختلفداشته باشد. آن گروه از منابع انسانی سازمان که با مشکل سردرگمی و بلاتکلیفی شغلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، احتمالا دارای رضایت شغلی کمتر و کیفیت کار پایین‌تری هستند.
یکی از مواردی که به انجام برنامه ریزی شغلی و انتخاب بهترین شغل کمک می کند، استفاده از آزمون جان هالند است. تست هالند یکی از تست‌های شخصیت شناسی معتبر است که کاربردهای فراوانی در حوزه منابع انسانی، طراحی مسیر شغلی و شناخت ویژگی‌های شخصیتی دارد.
در ادامه این مطلب ضمن معرفی این تست شغلی، به بیان چند نکته مهم برای پیدا کردن کار مناسب خواهیم پرداخت؛ بنابراین چنانچه دچار سردرگمی در انتخاب شغل هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید.
زمانی را برای پیدا کردن کار مناسب اختصاص دهید
اگر هم‌اکنون در یک کسب و کار فعالیت دارید، بهتر است در اولین فرصت برای گرفتن مرخصی اقدام کنید. در این صورت از چالش‌های موجود در شغل کنونی خود فاصله گرفته و امکان تصمیم گیری بهتر، برای شما فراهم خواهد شد. در حقیقت با اختصاص زمان کافی برای انتخاب بهترین شغل، می‌توانید برنامه ریزی بهتری را برای مسیر شغلی موردنظر خود داشته باشید.
در گام بعدی به نیازها، مهارت های فردی، اهداف و استعدادهای خود بیشتر فکر کنید. در این صورت می‌توانید مشاغل موردنظر خود را بر اساس ارزش های خود، اولویت بندی کنید. اگر در شناخت استعدادها و مهارت های خود دچار مشکل هستید، بهتر است از یک تست شغلی یا تست شخصیت شناسی معتبر استفاده کنید. در ادامه با معرفی تست هالند، توضیحات بیشتری را در این رابطه ارائه خواهیم کرد.
روی علایق خود تمرکز کنید
بدون تردید مهم ترین عاملی که می‌تواند دستیابی به موفقیت شغلی را تضمین نماید، داشتن علاقه به فعالیت‌های شغلی است. با شناخت علایق خود می‌توانید شغل مناسب خود را پیداکرده و به سطح قابل‌قبولی از رضایت شغلی دست پیدا کنید.
به‌عنوان‌مثال اگر نویسندگی یکی از فعالیت‌های موردتوجه در اوقات فراغت شما است، احتمالا فعالیت در حوزه تولید محتوا می‌تواند مسیر شغلی مناسبی برای شما باشد. همچنین اگر در دوران کودکی به دوختن لباس برای عروسک‌های مختلف علاقه‌مند بوده‌اید و هم‌اکنون به دنیای مد و فشن علاقه دارید، احتمالا شغل طراح لباس همان شغل مناسب برای شما خواهد بود.
بااین‌حال بهتر است برای شناخت دقیق‌ علایق و استعدادهای خود، از یک تست شخصیت شناسی مانند تست MBTI یا تست هالند استفاده کنید.به‌عنوان‌مثال تست MBTI با ارائه 16 تیپ شخصیتی مختلف، می‌تواند راهنمای مناسبی برای شناخت ویژگی‌های فردی باشد. به شکلی که با اطلاع از ویژگی‌ها، ترجیحات و ارزش های خود، می‌توانید شناخت بهتری از فعالیت‌های شغلی و محیط کاری مناسب خود داشته باشید.
از یک مشاور شغلی کمک بگیرید
در برخی از مواقع که تصمیم گیری برای انتخاب شغل مناسب دشوار است، استفاده از راهنمای شغلی یا مشاوره شغلی می‌تواند راه‌حلی موثر و کارآمد باشد. یک مشاوره شغلی، معمولا شامل تمام جنبه‌های منابع انسانی در محیط کار می‌شود. فرد مشاور می‌کوشد تا با استفاده از تکنیک‌های مشاوره، تصمیم گیری شغلی را برای فرد مراجعه‌کننده آسان‌تر نماید. از مهم ‌ترین اهداف مشاوره شغلی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کمک به انتخاب شغل مناسب
- ارائه راهنمایی‌های لازم برای پیدا کردن کار
- طراحی مسیر شغلی
- کمک به انجام برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف شغلی
- کمک به شخصیت شناسی فرد مراجعه‌کننده
- پایان دادن به سردرگمی و بلاتکلیفی در انتخاب شغل
- شناسایی فرصت های پیشرفت در محیط کار
از تست هالند استفاده کنید
استفاده از یک تست شخصیت شناسی، روشی بسیار موثر برای مقابله با وسواس در انتخاب شغل است. شرکت در یک تست شغلی، به شناسایی ترجیحات شغلی کمک می کند. همچنین پیدا کردن شیوه کاری موردعلاقه وشناسایی نقاط قوت و ضعف برای پیدا کردن کار، از دیگر مزایای استفاده از تست‌های شخصیت شناسی هستند.
یکی از مهم ترین تست‌های شغلی که کاربرد‌ فراوانی در طراحی مسیر شغلی دارد، تست هالند است. آزمون رغبت سنج شغلی هالند (Holland)، به معرفی 6 تیپ اصلی شغلی می‌پردازد. به شکلی که با ارزیابی علایق و تمایلات شغلی فرد شرکت‌کننده در آزمون، مشخصات فرد در یکی از این 6 تیپ شغلی قرار خواهد گرفت.
درنهایت فرد شرکت‌کننده در آزمون، می‌تواند فهرستی از مشاغل و رشته‌های تحصیلی متناسب با علایق و ارزش های خود را دریافت نماید. از تیپ‌های شغلی در آزمون رغبت سنج شغلی هالند، می‌توان به گروه‌های واقع‌گرا (Realistic)، هنری (Artistic) و اجتماعی (Social)اشاره کرد. با شرکت در این تست شغلی، می‌توانید مسیر شغلی متناسببا تیپ شخصیتی خود را به‌راحتی پیدا کنید.
با افراد شاغل در شغل موردنظر خود صحبت کنید
یکی از روش‌هایی که می‌تواند به افزایش اطلاعات شما برای انتخاب شغلمناسب کمک نماید، صحبت کردن با افراد شاغل در لیست مشاغل موردنظر شما است. شما می‌توانید درباره فعالیت‌های روزانه این افراد، سوالاتی را مطرح نمایید. آشنایی با چالش‌های کاری و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهارت های لازم برای انجام وظایف روزانه در این مشاغل، دید بهتری را از شغل موردنظر در اختیار شما قرار خواهد داد.
جمع‌بندی
یکی از مهم ترین مراحل موجود در زندگی بسیاری از افراد، ورود به بازار کار و انتخاب شغل مناسب است. این در حالی است که برخی از نیروهای کاری، ممکن است دچار وسواس در انتخاب شغل یا سردرگمی وبلاتکلیفی شغلی شوند. در این مقاله با ارائه چند نکته مهم برای رهایی از سردرگمی شغلی، شما را در انتخاب بهترین شغل یاری نمودیم.
به شکلی که با معرفی تست هالند به‌عنوان یکی از ابزارهایی که به شناسایی علایق و استعدادهای فردی کمک می کند، راه‌حل‌های موثری رابرای شخصیت شناسی و اولویت بندی فرصت‌های شغلی در اختیار شما قرار دادیم.
کد مطلب: 192643
برچسب ها: شغل انتخاب استرس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *