۰
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰

در سیزده‌بدر چگونه با طبیعت رفتار کنیم؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی توصیه هایی را در خصوص نحوه رفتار با طبیعت در روز سیزده بدر ارائه کرد.
در سیزده‌بدر چگونه با طبیعت رفتار کنیم؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سیروس داوودی اظهار کرد: روز سیزدهم فروردین ماه بر اساس یک سنت باستانی و ملی در ایران به عنوان روز طبیعت نام گذاری شده است. 
وی افزود: مردم ایران در این روز از ابتدای روز (صبح) تا هنگام غروب به دامن طبیعت عزیمت کرده و روز خود را در کنار خانواده و با بهره گیری از زیبایی‌های طبیعت سپری می‌کنند.
وی ادامه داد: سیزدهم فروردین ماه در واقع مصادف با روزهای آغاز رشد و رویش پوشش گیاهی است لذا می‌توان این روز را به عنوان روز عهد و پیمان شهروندان با طبیعت برای استفاده صحیح و حفاظت از آن و عمل به وظیفه امانتداری در کنار لذت بردن از آن عنوان کرد.
داوودی با بیان این‌که طبیعت خانه بزرگ تر همه ما است، تاکید کرد: هرگونه آسیب به طبیعت در نهایت متوجه خودمان خواهد شد و در صورت تعامل بهتر با طبیعت می‌توانیم خود و آیندگان را از آسیب‌ها و تهدیدات مصون داریم.
وی افزود: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی، بحث حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و ۱۳ فروردین نیز روز انس با طبیعت نامگذاری شده و برای ایرانیان روز آشتی و همنشینی با طبیعت است که این امر اهمیت پاسداشت طبیعت را دو چندان می‌کند تا این روز به عنوان یکی از جشن‌های ملی ایرانیان به بهترین و خاطره انگیزترین روز در طول سال تبدیل شود.
وی در تشریح نکات احتیاطی در روز طبیعت، افزود: تاحد امکان باید از برپایی آتش در طبیعت خودداری شود و در صورت ضرورت تهیه آتش نیز می‌بایست اطراف آن را مهار (پاکسازی) و پس از استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرد و سپس محل را ترک کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد: به شدت تاکید می‌شود که هم استانی‌های عزیز از قطع درختان و حتی شاخه‌های سبز خودداری کنند و به هیچ وجه زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و آن‌ها را جمع آوری کرده و با خود به شهر برگردانند و سپس در مخازن زباله قرار دهند.
وی گفت: به طور کلی باید سعی کنیم تا به جز ردپا هیچ اثری در طبیعت بر جای نگذاریم و به غیر از عکس یادگاری هیچ چیزی از طبیعت بر نداریم.
کد مطلب: 192804
برچسب ها: طبیعت سیزده بدر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *